חלופה ירוקה לייצור תרופות

רוב שיטות הייצור של תרופות, חומרי הדברה וצגים לפלאפונים הן שיטות יקרות המולידות כמויות גדולות של פסולת. חוקרים הצליחו כעת לפתח חלופה ירוקה החוסכת משאבים רבים

המבנה המולקולארי של זרז המנגן החדיש בתוך מים [באדיבות: אוניברסיטת גטינגן]

חוקרים מאוניברסיטת גטינגן בגרמניה הצליחו לפתח חלופה ירוקה החוסכת משאבים לייצור תרופות, חומרי הדברה וצגי מחשב. ממצאי המחקר החדש פורסמו זה מכבר בכתב העת המדעי Nature Catalysis.

הגישה הידידותית לסביבה שפותחה על ידי פרופסור Lutz Ackermann וצוות המחקר שלו במכון לכימיה אורגנית וביומולקולארית באוניברסיטת גטינגן בגרמניה מספקת יתרונות בהשוואה לשיטות קיימות. במסגרת הגישה החדשנית שלהם, החוקרים עושים שימוש במתכת הלא רעילה והנפוצה בטבע מנגן (manganese) במקום מתכות מעבר כגון פלאדיום או פלטינה. באופן רגיל, ממסים אורגניים, שהם דליקים ורעילים מאוד, הם אלו המשמשים בשיטות הייצור הקיימות. בניגוד לכך, הגישה החדשה עושה שימוש במים, שהם ממס ידידותי לסביבה. גישה זו מתאפשרת לאור העובדה כי במהלך התגובה נוצר קשר מסוג מנגן-פחמן. קשר זה הרבה יותר יציב מאשר הקשרים המקבילים לו בין פחמן לבין מתכות פעילות במיוחד, מתכות כגון ליתיום או מגנזיום.

“התהליך החדש מאפשר לבקע קשרים חזקים מסוג פחמן-פחמן, המהווים את מרבית הקשרים בתרכובות אורגניות, ולהמיר את חומרי המוצא בעקבות כך לתוצר הרצוי,” מסביר החוקר הראשי. במטרה להשיג את התוצאות הללו, החוקרים שילבו ממצאים שהגיעו מניסוי מעבדה יחד עם חישובי מחשב. “שילוב כזה איפשר לנו להשיג תובנה מפורטת באשר לפעילות המדויקת של הזרז החדשני שלנו; ותוצאה זו בתורה אפשרה לנו להשתמש בתהליך לשם ייצור חומרים אחרים”.