סיקור מקיף

צמד חלליות GRAIL המקיפות בשנה האחרונה את הירח תרוסקנה על פניו מחר בלילה

צמד חלליות תאומות המקיפות את הירח ומאפשרות למדענים ללמוד על המבנה וההרכב הפנימי של הירח, עומדות להתרסק התרסקות מבוקרת ביום שני 17/12/2012 בלילה (שעה 17:28 שעון החוף המזרחי, 00:28 ביום שלישי שעון ישראל).

מפות אלה של הירח מדגישות את האיזור שבו תתרסקנה חלליות GRAIL ב-17 בדצמבר (18בדצמבר שעון ישראל) ותסתיים משימה מוצלחת למיפוי כוח המשיכה של הירח. צילום: נאס"א/GSFC
מפות אלה של הירח מדגישות את האיזור שבו תתרסקנה חלליות GRAIL ב-17 בדצמבר (18בדצמבר שעון ישראל) ותסתיים משימה מוצלחת למיפוי כוח המשיכה של הירח. צילום: נאס”א/GSFC

צמד חלליות תאומות המקיפות את הירח ומאפשרות למדענים ללמוד על המבנה וההרכב הפנימי של הירח, עומדות להתרסק התרסקות מבוקרת ביום שני 17/12/2012 בלילה (שעה 17:28 שעון החוף המזרחי, 00:28 ביום שלישי שעון ישראל).

Ebb  ו- Flowאו בעברית גאות ושפל, שתי חלליות המרכיבות את משימת GRAIL – המעבדה לשחזור הכבידה וההרכב הפנימי של הירח, ישוגרו במכוון להתרסקות אל עבר פני השטח של הירח משום שהמסלול הנמוך ורזרבות הדלק המעטות שלהן ימנעו פעילות מדעית נוספת. המשימות העיקריות וכן ההארכה איפשרו להכין את מפת שדה הכבידה ברזולוציה הגבוהה ביותר של כל גוף שמימי. המפה תספק הבנה טובה כיצד איך כדור הארץ וכוכבי לכת סלעיים אחרים במערכת השמש נוצרו והתפתחו.

“הולך להיות קשה להיפרד,” אמרה החוקרת הראשית בפרויקט GRAUK  גביע מריה צובר מהמכון טכנולוגי של מסצ’וסטס בקיימברידג’. “התאומים הרובוטיים הקטנים שלנו במשימת GRAIL הפכו כבר לחברי המשפחה והמדעים הפלאנטריים התקדמו בצורה משמעותית בזכות תרומתם”.

ההר שאל צלעו תרסקו שתי החלליות ממוקם ליד מכתש בשם גולדשמידט. שתי החלליות ריחפו במבנה סביב הירח מאז 1 ינואר 2012. הם זכו לשמותיהם על ידי תלמידי בתי ספר היסודי במונטנה שזכה בתחרות. החללית הראשונה שהגיעה לירח, הגאות (Ebb), תהיה גם הראשונה להתרסק. שפל (Flow) תצטרף אליה 20 שניות מאוחר יותר. שתי החלליות יפגעו בירח במהירות    1.7 קילומטרים לשניה, אך הפגיעה לא תהיה גלויה לעין משום שהאיזור צפוי להיות בצל באותו זמן.

“גאות” ו”שפל” יערכו ניסוי סופי לפני סיום משימתם. מסתיימת. הם ירוקנו את הדלק מהמנועים כדי שניתן יהיה למדוד את כמות הדלק שנותר במכל שלהם בדיוק. זה יעזור מהנדסי נאס”א לאמת מודלים ממוחשבים של צריכת דלק על מנת לשפר את תחזיות צריכת הדלק במשימות עתידיות.

“תאומי הירח שלנו יכולים להיות בדמדומי חייהם התפעוליים, אבל דבר אחד בטוח, הם הולכים למטה מתנדנדים”, אמר מנהל פרויקט GRAIL  דייוד להמן מהמעבדה להינע סילוני של נאס”א בפסדינה, קליפורניה “גם במחצית האחרונה במסלול האחרון שלהם, אנחנו הולכים לעשות ניסוי הנדסי שיוכל לסייע למשימות עתידיות לפעול ביעילות רבה יותר “.

מאחר והכמות המדויקת של הדלק שנותר על סיפון כל חללית אינה ידועה, נווטי המשימה והמהנדסים תכננו לשרוף את שארית הדלק כאשר החלליות תרפרפנה מספר שעות תוך כדי ירידה במסלול עד להתנגשות בצלע ההר הגבוה שיעמוד בדרכם. ביום שישי הופעלו מנועיהן בפעם האחרונה כדי לשנות את מסלולן ולהבטיח את הפגיעה.

“תרחיש כזה ייחודי סוף המשימה דורש תכנון משימה נרחב ומפורט ויכולת ניווט”, אמר להמן. “בכל זאת, מדובר בהר הירחי הראשון שאנו טסים לעברו.”

במהלך משימתם העיקרית ממרס עד מאי 2012, אספו “גאות” ו”שפל” נתונים ממסלול בגובה ממוצע של 55 ק”מ. הגובה שלהם הונמך עד 14 ק”מ (23 ק”מ) למשימתם המורחבת, שהחלה ב-30 באוגוסט וגרמה שיהיו בגובה של כמה קילומטרים מעל תוואי השטח הגבוהים ביותר של הירח.

אתר משימת GRAIL של נאס”א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.