סיקור מקיף

עתיד מבטיח ל-GPS ומתחרותיה

מאמר משנת 2003, חזה בדיוק כיצד כעבור זמן לא רב אנו משתמשים ב-GPS בלי לחשוב פעמיים…..

יעקב בנאדיבה *

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/gps010103.html
רוב הצרכנים חושבים על מערכות איכון גיאוגרפיות – GPS, כעל דבר מה חדשני: פיסת אלקטרוניקה המסוגלת לדווח לך על מיקומה של מסעדת מקדונלדס הקרובה, או המסך במכונית המשודרגת, המתעקש להסביר לך כיצד לחזור לנתיב שתוכנן מראש. מכורים לדבר אימצו את מכשירי ה- GPS למסעות ניווט רכובים או רגליים. משחקי “חפש את המטמון” בגרסה הזאת, הם השילוב האולטימטיבי בין חוש התמצאות לבין טכנולוגיה גבוהה, כאשר במהלכם נשלחים המתחרים לקואורדינטות המובילות אותם לפארקים ציבוריים, יערות או מסעדות, בהם ימצאו את הרמז הבא, או את האוצר.

בעת שמפתחים המתמקדים בשוק מוצרי הצריכה, ממשיכים לחפש אחר היישום המנצח, זכו מערכות GPS לקבלת פנים חמה במספר תחומי תעשייה, בהם ייצור, חקלאות ותחבורה. בכל אלה, מחזירים יישומי GPS במהירות את ההשקעה ומניבים ערך מוסף משמעותי למשתמש.

חברות המנהלות ומפעילות ציי רכב במשימות תובלה שונות, אוהבות את מכשירי ה- GPS המאפשרים לקבוע את מיקומו המדויק של כל כלי רכב לאורך המסלול. כך, מושגים חיסכון משמעותי בעלויות, קיצור זמני ההיענות לקריאה ועמידה בלוחות זמנים. מערכות GPS עשויות לשפר גם את תהליכי השיגור והניהול הכולל של משימות התובלה.

החל משנת 2000, מחויבים כל מפעילי הסלולר בארה”ב לספק שירותי חירום שזכו לכינוי e911. המספר 911 הוא טלפון שירותי החירום המשותף בארה”ב ו- e מייצג כמובן – אלקטרוני. שבבי GPS המותקנים במכשירי הקצה, מאפשרים לזהות את המיקום המדויק ממנו באה השיחה ולהזעיק לשם את כוחות ההצלה, גם אם המחייג אינו מסוגל למסור פרטים מלאים אודות מיקומו. מערכות GPS מאפשרות לשפר את זמן התגובה ולייעל את עבודת מוקדי החירום. הנתונים המתקבלים מהמתקשר מוצלבים עם מיקום הניידות וכוחות ההצלה ומקצרים את זמן הגעת כוחות הסיוע.

השיפורים בתחום ה- GPS צפויים לתרום משמעותית לעליית רמת הבטיחות בתחום בקרת התעופה ובקרת התנועה היבשתית, או לפחות להקטין משמעותית את מידת החשיפה של מערכות בקרה אלו לטעויות אנוש. נמלי תעופה ייהנו ממערכות המסוגלות לאתר ולזהות מטוסים באופן אוטומטי בטווחים של 60 מטרים, מרגע הנחיתה, כך שתנאי מזג אוויר וראות לקויה שוב לא יגרמו לאיחורים בטיסות. מערכות ה- GPS הופכות מדויקות עד לרמה המאפשרת נחיתה מלאה באמצעות מכשירים.

אחד התחומים בהם מתרחב השימוש ב- GPS במהירות, הוא אכיפת החוק, המשטרה ובתי הכלא. הקיצוצים בתקציב בארה”ב, מובילים את שלטונות אכיפת החוק לשקול שימוש במעצר בית המבוקר על ידי מערכות ניטור מבוססות GPS המוצמדות לגוף העציר, ומשמשות גם למעקב אחר משוחררים בערבות.

חורים בכיסוי

גם אם מערכות GPS מתאימות במיוחד למעקב אחר כל דבר, ממשלוחים ועד אסירים, יש לטכנולוגיה הזאת גם מגבלות. כיום, נהנים המשתמשים מגישה לנתוני הלוויין בתדר אחד בלבד. התוכניות הקיימות כיום להרחבת מספר התדרים לשלושה, יקטינו או יצמצמו בעיות דוגמת אות חלש מדי, או שיבושים בקליטה בסביבה עירונית צפופה. כיום יש עדיין חורים ברשת הכיסוי שמספקות מערכות ה- GPS.

המתחרה האירופי: גלילאו

בעת שיישומים חדשים הנשענים על GPS זוכים מעת לעת לכותרות, הופכת מערכת ה- GPS עצמה נושא לדיון מתחמם והולך, המתמקד בכוונה האירופית לבנות מערכת משלימה ומתחרה במערכת ה- GPS הקיימת. המערכת האירופית זכתה לשם הקוד גלילאו.

התומכים במיזם החדש אומרים שגלילאו מתוכננת בעיקר ליישומים אזרחיים ומסחריים, יחד עם יכולת התאמה למטרות צבאיות על פי הצורך. זאת, לעומת ה- GPS שתוכננה מראש לתת מענה לצרכים צבאיים – בטחוניים, כפי שהוגדרו על ידי ארה”ב. גלילאו אמורה, לטענת תומכיה באירופה, לספק איכויות שירות ואמינות זהות או טובות מאלה של ה- GPS ותהיה נגישה מקווי רוחב קיצוניים, שאינם מצויים בתחומי הכיסוי של ה- GPS.

בארה”ב טוענים כי התוכנית האירופית להפעלת רשת בת למעלה משלושים לוויינים, עלולה להפריע לתוכניות השדרוג המיועדות להגדיל את מספר התדרים בהם זמינים נתוני ה- GPS. המנהיגים באירופה דורשים כי גלילאו תהיה תואמת ל- GPS ותמלא תפקיד של מערכת גיבוי במקרה של תקלה במערכת ה- GPS או השבתה יזומה שלה על ידי ארה”ב – כפי שנעשה ב- 11 בספטמבר אשתקד, מיד לאחר ההתקפה על מגדלי התאומים.

גלילאו תיתן לאירופה מידה מסוימת של אוטונומיה בטכנולוגיה הדרושה, לדעת המאמינים בפרויקט, כדי להבטיח את כושר התחרות האירופי בתחומי העסקים והחקלאות. במקביל, יוצעו שירותים לציבור בתחומי הבטחון הציבורי ורפואת החירום. מחיר הקמת השלב הראשון של גלילאו עומד על 3.2 מיליארד יורו והוא יכוסה במשותף על ידי חברות בקהילייה האירופית וסוכנות החלל האירופית. הוצאות הפיתוח הנוספות צפויות ליפול על חברות בסקטור הפרטי, שיפיקו רווחים מהפעלת שירותים הנשענים על המערכת.

עדיין לא הוחלט האם גלילאו תהיה זמינה ללא תשלום, כמו ה- GPS, כיום. אם יוחלט לגבות תשלום, לא ברור עדיין כיצד יחויבו הלקוחות. הגישה למערכת ה- GPS הנוכחית יכולה להיות מוגבלת רק על פי איזורים – ולא ניתן לפתוח או לסגור אותה ברמת המשתמש הבודד. בשתי המערכות, צריך יהיה לכלול טכנולוגיה לניהול משתמשים והרשאות שימוש. דמי הרשמה או דמי שימוש יכולים להיגבות עם רכישת מכשיר האיכון, כאשר אפשרות אחרת היא לכלול בכל מכשיר GPS כרטיס חכם שימדוד את כמויות השימוש בפועל ויבצע את הגבייה השוטפת.

על פי אחת ההצעות, יינתן השירות הבסיסי של גלילאו – ברמה המקבילה לזו של GPS כיום – חינם, בעוד שירותים נוספים יהיו זמינים בתשלום. הסדרי אבטחת הפרטיות ברמת המשתמש הבודד בגלילאו או ב- GPS עשויים להיות דומים לאלה המוכרים למשתמשי לוויין או ממיר דיגיטלי. קוד אישי מאפשר חסימה או פתיחה של קליטת תכנים, ועוקב אחר השימוש באותות השונים העוברים במערכת – מבלי לבדוק לאלו צרכים משמשים נתונים אלה.

רוסיה וסין

אם תפעל מערכת גלילאו בשנת 2008 לצד ה- GPS, כפי שצופים כיום – לא יהיו השתיים בודדות במערכה. מערכת נוספת של רדיו לווייני למשימות ניווט, גלונאס (Glonass), פותחה על ידי הצבא הרוסי ועל פי דיווחים שונים היא מתוכננת להתרחב ולהציע שירותים למגזר הפרטי. סין מצידה הביעה עניין בהצטרפות למיזם גלילאו – מה שלא הפריע לה להתחיל בשיגור מערכת נסיונית משלה לניווט לווייני.

* יעקב בנאדיבה מנהל תחום תקשורת בחברת הייעוץ Accenture ישראל. הכתבה פורסמה בניוזלטר: TLECOM מקבוצת אנשים ומחשבים, בעריכת אריה סתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.