נאס”א תשגר את הדור הבא של טלסקופ החלל ב-2010; יקרא על שמו של ג'יימס ווב, המנהל

נאס”א הכריזה לפני כמה ימים כי בחרה בחברת TRW מחוף רדונדו, קליפורניה לבנות הדור הבא והמחליף לטלסקופ החלל האבל. הטלסקופ החדש יקרא על שמו של ג'יימס ווב, שהיה ממייסדי נאס”א והמנהל השני שלה.

ווב הוביל את פרויקט אפולו שהנחית את בני האדם הראשונים על הירח. הוא גם החל בפרויקט מדעי החלל העצום, והיה אחראי ללמעלה מ-75 שיגורים במהלך תקופתו, לרבות השיגורים הראשונים של חלליות לא מאוישות לכוכבי לכת אחרים.
“הודות לווב, קיבלנו את המבט הראשון על הנוף של החלל החיצון”, אומר המנהל הנוכחי של נאס”א שון אוקיפי. “הוא לקח את האומה למסעות התגלית הראשונים, והסב את הדמיון שלנו למציאות. הוא יצר את התקופה בנאס”א שבה התרחשו תגליות אסטרונומיות מדהימות. הודות לטלסקופ החלל האבל שיזם, ולטלסקופ קרני ה-X צ'אנדרה אנחנו יכולים היום לשנות את ספרי הלימוד.”
טלסקופ ווב ישוגר בשנת 2010 באמצעות טיל חד פעמי ולא ממעבורת חלל. יהיה צורך בשלושה חודשים כדי להגיע למטרתה – מסלול במרחק של 1.5 מיליון קילומטרים – שבו יש איזון בין כוחות המשיכה – נקודה המכונה נקודת לגראנז' השניה או L2. בנקודה זו החללית תהיה באיזון בין כוחות המשיכה של השמש ושל כדור הארץ.
שלא כמו האבל, המרחף בגובה של כמה מאות קילומטרים בלבד מעל כדור הארץ, לא יוכלו אסטרונאוטים להגיע לטלסקופ ווב לצורך תחזוקה.
בנקודה זו, יהיה צורך במגן שמש רק בצד אחד של הטלסקופ, ואז הוא יהיה מוגן מפני האור המגיע מהשמש או מכדור הארץ. כתוצאה מכך, הוא יוכל להתקרר לטמפרטורות נמוכות מאוד ללא שימוש בציוד קירור מסובך. טמפרטורות נמוכות הן תנאי הכרחי למנוע מהאנרגיה העצמית של הטלסקופ לעמעם את הבהירות של עצמים אסטרונומים רחוקים וקרים.
לפני ובמהלך השיגור, המראות תהיינה מקופלות. לאחר שהטלסקופ יוצב במסלול, בקרי הקרקע ישלחו מסר המבקש מהטלסקופ לפרוש את מערכי המראות ההייטקיים שלו.
כדי לצפות למעמקי החלל, מתוכנן הטלסקופ כך שיהיה רגיש לקרינה אינפרה אדומה. הטלסקופ החלל ישא גם מצלמה באור האינפרה אדום הקרוב לאור הנראה, כמו גם ספקטרומטר לריבוי עצמים ומצלמה לתחום הביניים של האינפרה-אדום.
טלסקופ ווב יוכל להסתכל עמוק יותר לתוך היקום מאשר האבל בשל יכולת איסוף האור הגבוהה יותר של המראות הגדולות יותר והרגישות יוצאת הדופן של המכשירים לאור אינפרה אדום. קוטר המראה העיקרית של הטלסקופ יהיה 20 רגל (ששה מטרים לערך) והיא תספק הרבה יותר אור מזה הנאסף במראת האבל שקוטרה רק 8 רגל (2.4 מטרים).

יכולות הצפיה באינפרה אדום חיונית כדי לאפשר לאסטרונומים להבין כיצד נוצרו הגלקסיות הראשונות מחוץ לאפלה שבאה מיד לאחר ההתפשטות המהירה וההתקררות של היקום – כמה מאות מיליוני שנים לאחר המפץ הגדול. האור מהגלקסיות הללו נמצא כיום בטווח האינפרה אדום. קרוב יותר לבית, יצפה טלסקופ החלל החדש על דיסקיות פלנטריות החגות סביב כוכבים צעירים וכן תחקור חורים שחורים על מאסיביים בגלקסיות אחרות.
לפי החוזה עם חברת TRW, עלות הפרויקט תהיה כ-825 מיליון דולרים. TRW תתכנן ותייצר את המראה העיקרית ואת החללית. TRW גם תהיה אחראית על האינטגרציה של המכשירים המדעיים לתוך החללית, כמו גם על ביצוע הניסויים לפני הטיסה והבדיקות של החללית במסלול.

מרכז הטיסות על שם גודארד של נאס”א בגרינבלט מרילנד תנהל את טלסקופ ווב עבור משרד מדעי החלל במטה נאס”א בוושינגטון. התוכנית כוללת מספר תעשיות, ושותפים אקדמיים וממשלתיים כמו גם שיתוף של סוכנויות החלל האירופית והקנדית.

More information on James Webb Space Telescope is available