ניו הוריזונס צילמה את המישורים הקפואים בתוך ה”לב” של פלוטו”

בתצלומים העדכניים שהגיעו מהחללית ניו הוריזונס נראה איזור רחב נעדר מכתשים בין לא יותר מ-100 מיליון שנה ויתכן שהוא עדיין פעיל גיאולוגית. האיזור מאופיין בפני שטח סדוקים ומטבעות בעלות צורה לא סדורה בקוטר ממוצע של 20 ק”מ, המתוחמים במעין שקתות

במרכז תמונה, משמאל לתוואי העצום של פלוטו המזכיר צורת לב שוכן איזור טומבו (על שם מגלה פלוטו). זהו מישור עצום נעדר מכתשים שנראה כבן מאה מיליון שנה לכל היותר ואולי הוא עדיין מעוצב על ידי תהליכים גיאולוגיים.  אזור קפוא זה שמצפון להרי הקרח של פלוטו זכה לשם מישור ספוטניק לכבוד הלוויין המלאכותי הראשון. פני השטח נראים מחולקים למקטעים לא סדירים בצורת שמוקפת טבעות צרות. בנוסף נמצאות באיזור זה קבוצות של תלוליות ושדות של בורות קטנות. תמונה זו צולמה על ידי מצלמת LORRIב -14 ביולי ממרחק של 77,000 קילומטר. ניתן לראות פרטים הקטנים מקילומטר. כמה מהאיזורםי נראים גולמיים עקב דחיסת התמונה. צילום: NASA / JHUAPL / SwRI
במרכז תמונה, משמאל לתוואי העצום של פלוטו המזכיר צורת לב שוכן איזור טומבו (על שם מגלה פלוטו). זהו מישור עצום נעדר מכתשים שנראה כבן מאה מיליון שנה לכל היותר ואולי הוא עדיין מעוצב על ידי תהליכים גיאולוגיים. אזור קפוא זה שמצפון להרי הקרח של פלוטו זכה לשם מישור ספוטניק לכבוד הלוויין המלאכותי הראשון. פני השטח נראים מחולקים למקטעים לא סדירים בצורת שמוקפת טבעות צרות. בנוסף נמצאות באיזור זה קבוצות של תלוליות ושדות של בורות קטנות. תמונה זו צולמה על ידי מצלמת LORRIב -14 ביולי ממרחק של 77,000 קילומטר. ניתן לראות פרטים הקטנים מקילומטר. כמה מהאיזורםי נראים גולמיים עקב דחיסת התמונה. צילום: NASA / JHUAPL / SwRI

בתצלומים העדכניים שהגיעו מהחללית ניו הוריזונס נראה איזור רחב נעדר מכתשים בין לא יותר מ-100 מיליון שנה ויתכן שהוא עדיין פעיל גיאולוגית. האיזור הקפו נמצא צפונית לשרשרת הרי הקרח, משמאל לתצורת ההר. איזור זה מכונה בינתיים בשם הלא פורמאלי איזור טומבו (“Tombaugh Regio”) על שם קלייד טומבו, מגלה כוכב הלכת פלוטו ב-1930.

“קשה מאוד להסביר את מהות השטח הזה” אומר ג’ף מור ראש צוות הגיאולוגיה, הגיאופיזיקה וההדמיה של החללית ניו הוריזונס במרכז איימס של נאס”א בקליפורניה. “הגילוי של מישורים צעירים מאוד וחסרי מכתשים על פלוטו עולה על כל מה שחשבנו לפני המעבר.”

מישורי הקרח המרשימים, המזכירים בוץ קפוא מלא סדקים בכדור הארץ כונה “מישור ספוטניק” על שם הלוויין המלאכותי הראשון של כדור הארץ. הוא מאופיין בפני שטח סדוקים ומטבעות בעלות צורה לא סדורה בקוטר ממוצע של 20 ק”מ, המתוחמים במעין שקתות (רבים של שוקת). כמה מהשקתות הללו מכילים חומרים כהים בעוד שאת האחרים ניתן לזהות כגוש גבעות שעולות מתוך המישורים הסמוכים. נראה כי נחרטו על ידי שדות של בורות קטנות שאולי נוצרו על ידי תהליך ההמראה – בכדור הארץ רק קרח יבש (דו תחמוצת הפחמן) מתנהג כך.

למדענים יש שתי תיאוריות אפשריות כיצד נוצרו מקטעים אלו. הצורה הלא סדירה מקורה כנראה מהתכווצות חומרים על פני השטח, בדומה למתרחש כאשר בוץ מתייבש. לחלופין, הם עשויים להיות תוצר של קונבקציה בדומה להתפרצות לבה. על פלוטו עשויה קונבקציה להתרחש בתוך שכבת פני השטח העשויה מחד תחמוצת הפחמן, מתאן או חנקן קפואים המונעים על ידי התחממות קטנה של תוכו של פלוטו.

מישורי הקרח גם מכילים קווים שאורכם כמה קילומטרים. קווים אלה נראים כמסודרים באותו הכיוון ויתכן שנוצרו באמצעות פעולת הרוח במישורים הקפואים.
תצורה זו המכונה גם “הלב שבתוך הלב” צולמה כאשר ניו הוריזונס היתה במרחק 77 אלף ק”מ מפלוטו וניתן לראות בה תצורות שרוחבן קילומטר ומעלה. מדעני המשימה ילמדו יותר על מישורים מסתוריים אלה כאשר יגיעו תמונות ברזולוציה גבוהה ותמונות סטריאוסקופיות שניו הוריזונס תשלוף מהרשומות הדיגיטליות ותשדר לכדור הארץ במהלך השנה הקרובה.