חלליות GRAIL צילמו את הצד המרוחק של הירח

הסרטון נועד לתלמידי כיתות ד’-ח’ מרחבי ארה”ב שיבחרו באמצעותם אתרי צילום, כדי לבצע מחקר על התמונה שהחלליות יצלמו עבורם. בראש פרויקט החינוך עומדת סאלי רייד, האסטרונאוטית האמריקנית הראשונה

הצד המרוחק של הירח כפי שצולם על ידי החללית Ebb, אחת משתי חלליות GRAIL המקיפות את הירח, ינואר 2012

מצלמות על סיפון החלליות התאומות Gravity Recovery And Interior Laboratory (GRAIL) המקיפות את הירח בחודש האחרון צילמו מראה ייחודי של הצד המרוחק של הירח. מצלמות MoonKAM (Moon Knowledge Acquired by Middle school students) ישמשו תלמידים ברחבי ארה”ב לבחירת התמונות מהירח שאותם יחקרו לעומק.

משימת GRAIL מורכבת משתי חלליות זהות שלאחרונה הוחלפו המספרים שלהם בכינויים Ebb ו-Flow, מצויידים כל אחת ב- MoonKAM. הסרטון צולם כחלק מניסוי מצלמת ה- MoonKAM על Ebb ב-19 בינואר. מדעני משימת GRAIL מבקשים לערוך ניסוי דומה במצלמה הזהה של החללית Flow בקרוב.

בוידאו, הקוטב הצפוני נראה בראש המסך כאשר החללית נעה לעבר הקוטב הדרומי של הירח. אחת מהתצורות הגיאולוגיות הבולטות הנראות בשליש התחתון של הירח הוא מארה אוריינטלה – מכתש פגיעה בקוטר 900 קילומטרים המשתרע חלקו בצד הקרוב וחלקו בצד המרוחק של הירח.

הסרטון מסתיים בשטח מבותר בקרבת הקוטב הדרומי. מצד שמאל למרכז, ליד תחתית המסך, רואים את מכתרש דריגאלסקי שקוטרו 149 קילומטרים, בעל תצורת כוכב במרכזו. תצורה זו היא הרכס המרכזי שנוצר לפני מיליארדי שנים כתוצאה מפגיעת שביט או אסטרואיד לפני כמה מיליארדי שנה.

“איכות הוידאו מצויינת וצריכה לעורר את התלמידים המפעילים את MoonKAM כשהם מתכוננים לחקר הירח” אומרת מאריה זובר, החוקרת הראשי של GRAIL מהמכון הטכנולוגי של מסצ’וסטס (MIT) בקיימברידג’.

החלליות התאומות הגיעו למסלול סביב הירח בימים האחרונים של 2011. עד לאחרונה הם נקראו GRAIL-A ו-B. החלליות בגודל מכונת כביסה קיבלו את שמותיהם מתלמידי כיתה ד’ בבית הספר היסודי על שם אמילי דיקנסון בבוזמן מונטונה, בעקבות תחרות כלל ארצית בין תלמידים.

אלפי תלמידים בכיתות ד’-ח’ יבחרו אתרים על פני השטח של הירח וישלחו בקשות למרכז הבקרה בסן דייגו. התמונות של איזורי המטרה יישלחו לתלמידים למחקר. בראש פרויקט MoonKAM עומדת סאלי רייד, האישה האמריקנית הראשונה שטסה לחלל.

“קיבלנו תגובות טובות מבתי ספר בכל רחבי המדינה. למעלה מ-2,500 תלמידים חתמו על הצטרפות עד כה” אמרה רייד. “באמצע מארס, יגיעו התמונות הראשונות של הירח שצולמו בידי סטודנטים תוך שימוש ב- MoonKAM. אני מצפה כי זה יעורר כמה שיותר תלמידים לפתח קריירות במדע ובהנדסה.

שתי החלליות שוגרו בספטמבר 2011 וכעת הן נמצאות בשלבי תיקוני מסלול סביב הירח. במהלך הזמן הן תנמכנה ויקיפו את הירח במסלול כמעט מעגלי בגובה 55 קילומטרים. הם יחקרו בעיקר את השדה המגנטי של הירח.

1. הקונספירטורים לא יקנו את העניין הזה. הם יטענו שהתלמידים יוגבלו רק לאיזורים שבאמת אין בהם כלום או שאם הMOONKAM תצלם משהו באמת מדהים זה לא יגיע אל התלמידים אלא יגנז אצל נאס”א…