החורף הראשון של היקום היה מושלג

300 אלף שנים לאחר המפץ הגדול התמלא היקום בפתיתי שלג של מימן דחוס. כך טוענים שני מדענים משוויץ

עוד לפני שנוצרו הגלקסיות, הכוכבים או כוכבי הלכת, פתיתי שלג אקזוטיים חלפו דרך היקום בחורף הראשון והאפל של היקום, אומרים אסטרונומים. הפתיתים לא היו עשויים מים אלא מימן דחוס, הופיעו כ-300 אלף שנה לאחר המפץ הגדול. כך טוענים שני מדענים שוויציים.

בעוד היקום נולד חם, ההתפשטות שלו הובילה להתקררות מספיקה כדי שאטומי המימן הראשונים יתלכדו, ככל הנראה בצורה של פתיתים. הפיסיקאי דניאל פניגר (Pfenniger) מאוניברסיטת ג'נבה פרסם זאת ב-12 בנובמבר במהדורה האלקטרונית של כתב העת נייצ'ר.
מימן, היסוד הפשוט ביותר והזנוח ביותר מבחינה מחקרית, קופא בטמפרטורה הקרובה לאפס המוחלט. היקום באותו זמן, בכל אופן להט בטמפרטורה של 3,000 מעלות צלזיוס. לפיכך מה איפשר את קיומם של פתיתי השלג הללו? פניגר ועמיתו דניס פאי מאוניברסיטת ציריך סבורים שהתשובה היא האיזון בין התקררות היקום לבין התפשטותו.
אטומי המימן אמורים להתפשט אף הם ולהפוך לקרים יותר מאשר היקום הסובב אותם, אולי מספיק כדי לקפוא. הפתיתים הללו צפו כשהם בלעו את הקרינה ונמסו זמן קצר לאחר שנוצרו.
יש כמה גורמים שחלקם יכולים לבנות או להרוס את שלג המימן. רק תצפיות ומחקרים תיאורטיים נוספים יאפשרו להבין מה היה הגורם הדומיננטי, אומר פניגר.
השלג הראשון לא היה ככל הנראה לבן. היקום היה אז בשיאו של העידן הקוסמי החשוך שנמשך עד כמיליארד שנה לאחר המפץ הגדול – כאשר ניצתו הכוכבים הראשונים. אם היה שם איזשהו פתית שלג מימני הצבע המתאים לו יותר היה אולטרה-סגול.