ידענים: ראשית היקום

מאת 20 באפריל 2017 27 תגובות

"גשרי" חומר אפל בין גלקסיות. צילום: אוניברסיטת ווטרלו

חוקרים הצליחו לעבד את התמונה המורכבת הראשונה של גשר חומר אפל המחבר בין הגלקסיות.

חוקרים מאוניברסיטת ווטרלו הצליחו לעבד את התמונה המורכבת הראשונה של גשר חומר אפל המחבר בין הגלקסיות. המדענים מפרסמים את עבודתם במאמר חדש בכתב העת של החברה המלכותית האסטרונומית.
התמונה המשלבת מספר רב של תמונות בודדות, מאשרת תחזיות לפיהן הגלקסיות על פני היקום קשורות זו בזו באמצעות רשת קוסמית המחוברת בחומר אפל, שעד כה נותרה בלתי נצפית.

חומר אפל, חומר מסתורי הכולל כ-25% מהיקום, אינו מאיר, בולע או מחזיר אור, דבר אשר באופן מסורתי הפך אותו לבלתי ניתן לגילוי במידה רבה, למעט באמצעות כוח הכבידה.

"במשך עשרות שנים, חזו החוקרים את קיומם של חוטי חומר בין גלקטי אפל הפועל כמבנה-על המחבר בין גלקסיות", אמר מייק הדסון, פרופסור לאסטרונומיה מאוניברסיטת ווטרלו. " הדמיה זו מעבירה אותנו מעבר לתחזיות, למשהו שאנחנו יכולים לראות ולמדוד".

כחלק ממחקריהם, השתמש הדסון ושותפיו בטכניקה הנקראת "עדשות כבידה חלשות", דבר שגורם לצילום של גלקסיות רחוקות להתעוות קלות בהשפעת מסה בלתי נראית של גופים כדוגמת כוכבי לכת, חורים שחורים, או במקרה זה, חומר אפל. האפקט נמדד בצילומים מקיפים מסקר שמים רב שנתי בטלסקופ קנדי צרפתי בהוואי.

הם שילבו תמונות עדשות של מעל ל-23,000 זוגות גלקסיות שנמצאות במרחק של 4.5 מיליארד שנות אור כדי ליצור תמונה מורכבת או מפה המציגה את נוכחות החומר האפל בין כל שתי גלקסיות. הממצאים מראים שהגשר החשוך של החומר האפל הוא חזק ביותר בין מערכות שהמרחק ביניהם אינו עולה על 40 מיליון שנות אור.

"באמצעות טכניקה זו, אנחנו לא רק יכולים לראות את החוטים האלה של חומר אפל ביקום, אנחנו יכולים לראות עד כמה החוטים האלה מחברים גלקסיות ביחד", אמר סת' אפס (Seth Epps) תלמיד לתואר שני לשעבר במעבדתו של האדסון ושותפו למחקר.

להודעה של אוניברסיטת ווטרלו

27 תגובות ל “הדמיה ראשונה של רשת חומר אפל שמחברת בין גלקסיות”

1. סבדרמיש יהודה

לאבגד ולאחרים שלום
    קראתי את הלינק שהפנית אותנו אליו בויקיפדיה בעברית . הלינק מסביר בצורה יפה ובהירה את בעיית אי ההתאמה לחוקיי ניוטון בגלקסיות. אנו רואים שההסבר בויקיפדיה מתייחס לחוקיי ניוטון שהן קירבה מצויינת לצורך ההסבר ואין צורך להסתבך בחוקיי תורת הייחסות.
    היחידי שלא רואה זאת הוא דבילבנזו שידע לנבל את פיו בפנותו אלי ולכנות אותי בכל מיני שמות גנאי כולל שקרן ועוד כינויי גנאי שלא כאן המקום לחזור עליהם.,
    שוב אני אומר שמה שמראים בגלקסיות ובויקיפדיה היא לא מסה אפלה כי אם אי ההתאמה לחוקיי ניוטון. אי התאמה זאת יכולה להיות מוסברת בלפחות עשר דרכים אחרות כגון תיקון הנתונים הנימדדים תיקון הנוסחאות, החלפת הנוסחאות ועוד, כמובן רק אחת מהן תהיה נכונה. ההתייחסות רק לחומר האפל כפתרון אפשרי מקובלת רק על דבילבנזו מגיבנו היקר. כל השאר ובינהם אתה אבגד, מבינים בצדק שיש גם אפשרויות אחרות טובות יותר או פחות שוודאי לא צריך לפסול אותן על הסף. הגישה של אוסף של חורים שחורים שיביא את הפתרון היא מעניינת אבל כבר ניבדקה, היא אינה מספקת להסברת הסטייה מחוקי ניוטון. גם חור אפל אחד ענק במרכז הגלקסיה לא יתן את הפתרון.
    אחת מהאפשרויות שאני מציע היא הפרש לחצים של ריכוזי חלקיקים המצויים בשפע בחלל כגון נטרינים, קרניים קוסמיות, פוטונים גלואונים גרביטונים ועוד רבים אחרים שיכולים להסביר בצורה מעניינת את בעיית אי ההתאמה לחוקיי ניוטון.
    אני מפנה אותך אבגד וגם אחרים לבלוג שלי שם במאמרים 75 עד 82 מוסברת הבעייה והפתרון המקובל עלי.
    אז שמעת דבילבנז, יש כאן אי התאמה לחוקיי ניוטון, ואתה יכול לצעוק, להתייהר בידע שלך ולקרוא לי שקרן, להעליב ולנפנף ברגליים אבל יש כאן אי התאמה לחוקיי ניוטון זה ברור לכל אחד חוץ ממנבלי פה מעליבים כמוך.
    כולנו צריכים להבין שזה רק מדע ואנו , ואנו, עם מעט היידע שלנו, אוהבים להשכיל ואף להציע רעיונות ולאף אחד אין את הזכות להעליב אותנו ולהשמיץ כמו שעשה "ידידינו" דבילבנזו.

2. סבדרמיש יהודה

לאבגד ולאחרים שלום
    אני מפנה אותך אבגד וגם אחרים לבלוג שלי http://yekumpashut.freevar.com/ שם במאמרים 75 עד 82 מוסברת הבעייה והפתרון המקובל עלי.