סיקור מקיף

המטוס הראשון המונע במימן המריא לשמיים

לראשונה בהיסטוריית התעופה, טייס אנושי הטיס מטוס המונע על מימן. הטיסה ההיסטורית התבצעה בשמי ספרד על ידי בואינג

מטוס הניסוי של בואינג
מטוס הניסוי של בואינג

המטוס הקטן שפותח על ידי בואינג, ביצע שלוש טיסות קצרות בשדה תעופה בדרום מדריד והפך למטוס הראשון שטס על מימן. לדברי החברה הניסוי האחרון יסלול את הדרך ליצירת מטוסים ירוקים ועתיד נקי.

ענק התעופה בואינג פיתחה מטוס קטן המשתמש במימן במקום דלק מטוסים סטנדרטי. תאי-הדלק שהותקנו במטוס הם מכשירים אלקטרוכימיים שיוצרים חשמל ממימן. תוצר הלוואי של מימן הוא חום ומים, החום יוצר חשמל שמניע את הפרופלור, והמים הוא תוצר לוואי שלא מזיק לסביבה.

טווח הטיסה של מטוס הניסוי הוא 45 דקות אך הניסוי הוגבל למחצית מהזמן. הטייס שביצע את הניסוי טיפס לגובה של 1,000 מטר מעל פני הים וטס במהירות של 100 קמ”ש כדי להדגים את יכולות המטוס.

לדברי חוקרי בואינג, לטכנולוגיה פוטנציאל בהנאת מטוסים קטנים – מאוישים ולא מאוישים. בטווח הרחוק יותר, תאי-דלק מבוססי מימן ישמשו כמערכות חשמל משניות במטוסי נוסעים גדולים, אך לדעת החברה הטכנולוגיה לא תחליף בעתיד את מערכות החשמל הראשיות במטוסים המסחריים. יחד עם זאת, בואינג תמשיך לחקור את הפוטנציאל של הטכנולוגיה ואת היכלות של טכנולוגיות ירוקות נוספות.

בניית המטוס התאפשרה בעזרת שילוב פתרונות מתקדמות מתחומים שונים, תוך שילוב גורמים מהתעשייה הבינלאומית הכוללת חברות מאוסטרליה, צרפת, גרמניה, ספרד, בריטניה וארה”ב.

שמיים ירוקים

מטוסים המונעים במימן טסו בעבר, אך מעולם לא על ידי טייס אנושי. בשנת 2005, הטיסה חברת AeroVironment מקליפורניה, מטוס ללא טייס המונע במימן נוזלי. חברות אחרות פיתחו טכנולוגיות ירוקות חלופיות, כך למשל בתחילת 2008 ביצעה חברת Virgin Atlantic טיסה מסחרית ראשונה בכלי המונע בחלקו על ידי ביו-דלק. ובשנת 2007 החברה ביטחונית Qinetiq הטיסה מטוס ללא טייס המונע על ידי אנרגיית השמש במשך 54 שעות – שיא עולמי לכליים מסוגו.

הכנסת טכנולוגיות ירוקות לענף התעופה היא עניין אסטרטגי מבחינת בואינג. בעוד מתחרתה הראשית אייר-באס בחרה לפתח מטוסים גדולים יותר, בואינג החליטה לייצר מטוסים קטנים וחסכוניים יותר. כך שהניסוי האחרון משתלב באסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה. שימוש בטכנולוגיות ירוקות במטוסים יכול לחסוך כסף רב לחברות התעופה שיקנו מטוסי בואינג מאחר והן יקטינו את התלות בדלק מטוסים. ככל שהחיסכון בעלויות הטיסה השוטפות יהיה גדול יותר, כך בואינג תקבל יותר הזמנות. מצב בו כולם מרוויחים, במיוחד הסביבה.

להודעה לעיתונות של בואינג

13 תגובות

  1. הגבות,
    1. כמה עלה להפיק בנזין בשנת בתחילת המאה ה 20?
    2. נראה לך שהמיכל בנזין שיש לך היום ברכבים הוא זהה לחלוטין למיכל דלק מהרכב מונע בנזין הראשון שיוצר (1885)?

    תן לטכנולוגיה את הרגע וחצי שמגיע לה כדי להתפתח
    אופטימיזציה בנצילות שלה תגיע עם הזמן
    ולמען האמת התחזיות אומרות שהנצילות שלה תהיה הרבה יותר גבוהה מאשר מנוע בעירה רגיל.

  2. מבעיות היסוד :

    1 . כמה אנרגיה נדרשת על מנת להפיק מימן נוזלי , או במצב צבירה גזי ?
    2 . הבעייתיות באיחסון מימן .

    מה שנראה בשלב זה , כמשהוא שקרוב יותר להפרחת בלון ממולא מימן , מאשר שינוע רכבים מסוגים שונים , כולל אלו שטסים מעל .

  3. אם אני לא טועה אז הראקציה בין המימן לחמצן בתאי-הדלק משחררת אלקטרונים חופשיים שהם מניעים את המנוע החשמלי של המטוס, החם והמים הם תוצר לוואי
    מעניין לדעת מה הבדל בתווך הטיסה אם יקחו אותו מטוס על דלק ררגיל
    אם אותו נפח סגולי ומשקל סגולי של יחידת מנוע + מערכת דלק.

  4. מעניין שדווקא בואינג האמריקאית הולכת אסטרטגית בכיוון ה"ירוק" ואילו אייר בוס האירופית – לא. באירופה באופן כללי יש מודעות ופעילות "ירוקה" הרבה יותר מבארצות הברית.

  5. גם שגיאות כתיב בכתבה (פ’ 4 ש’ 1: “לטכנולוגיה פוטנציאל בהנאת מטוסים קטנים” – מעניין, פיתחו טכנולוגיה שתורמת לכך שהמטוס נהנה?) וגם שגיאות כתיב בתגובות… עצוב לי.
    מצד שני, רוב התגובות (חוץ מהתגובה הראשונה שהיא לדעתי troll) דווקא יחסית מלומדות, כך שאולי זה מפצה על השגיאות… ואולי לא.

  6. ימן נפיץ בלחץ רגיל(אטמוספירה אחת) ובנזין נפיץ רק בלחצים מאוד גדולים אבל זה לא אומר שאהיה בעיה לדעתי אם ליסוע במכונית אם מיכל מימן בימקום בנזין אהה ודרך אגב הם אמרו תא דלק משאומר שזה לא ממש מימן מו שמכירים אותו זה בלי האלקטרונים או משהו כזה והוא לא מוחזק בבלונים אלה בין לוחות מתחת שהחשמל לא מיוצר מהחום אלא מתהליך האלקטרוליזה שנוצרת בין המימן לחממצן בדרכם להפוך מיים אני ושב שצריך לתקן את המאמר…..

  7. הנפיצות היא לא רלוונטית מאחר בשני הפיצוצים הנוסעים בכלי רכב ימותו
    בהינתן מיגון מספק למיכל המימן ברכב שיקנה ביטחות שוות ערך לרכב המונע בבנזין (בהנחה שבאמת בנזין פחות נפיץ ממימן – אין לי מידע בנוגע לזה) אין שום סיבה שלא נראה רכבים מטוסים ואף חלליות שפועלים עם תא מימן.

  8. נדמה לי שנפיצות של בנזין עדיין קטנה משמעותית מול נפיצות של מימן …. כך שזה לא בדיוק אותו הדבר ….

  9. דקל,
    סך הכל מדובר באבן דרך. טכנולוגיות לא נווצרות מושלמות בן-לילה אלא לאט לאט ועם המון אבני דרך דוגמת זו.
    הטכנולוגיה הזאת וודאי ווודאי שיכולה להחליף את מטוסי הסילון בהינתן מספיק זמן לפתח ולשפר אותה.
    אל תשכח שגם מנועי הבנזין מלפני 70שנה לא היו חזקים ויעילים מספיק (אם נתעלם ממגבלת הסילון) כדי להניע מטוס נוסעים בסדרי הגודל שקיימים קיום.

  10. לא נשמע כמו טכנולוגיה שימושית באמת. כפי שניתן להבין, זהו מטוס עם מנוע חשמלי, אשר מקבל את אספקת החשמל מתא מימן. טכנולוגיה זו יכולה להחליף את מטוסי הבוכנה הקיימים היום, אבל הם תורמים תרומה מזערית לזיהום האויר. את מטוסי הסילון (המזהמים הגדולים באמת) הטכנולוגיה הזו לא יכולה להחליף, לצערנו.

  11. רונן,
    ולשבת על בריכה של 50 ליטר בנזין כשאתה נוסע ב 110 קמ"ש (במקרה הטוב) זה יותר טוב?
    הכל שאלה של איך יתכננו וימגנו את מיכל המימן בדיוק כמו שעשו עם הבנזין.

  12. נדמה לי שפעם אחרונה שצפלין שהיה ממולא מימן טס לא נשאר ממנו הרבה …
    אז מה עכשיו חוזרים לזה שוב ?
    אני לא מבין איפוא ה CATCH

  13. חמור מאד!! רשום בפירוש שהמטוס יוצר חום וכתוצאה מכך הוא יתרום להתחממות נוספת של כדור הארץ, יש להפסיק את הפרוייקט המסוכן הזהומייד לפני שהוא יגרום להמסת הקרחונים ולעליית מפלס המלח במים!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.