נאס”א חשפה תמונות שצילם טלסקופ החלל האבל; “הההצה החדה והעמוקה ביותר אל מעמקי היקום

תמונה שצילם טלסקופ החלל האבל באמצעות מצלמה חדשה שהותקנה בו. בצילום: ערפילית חרוטית

אסטרונומים מנאס”א חשפו אתמול תמונות שנשלחו מטלסקופ החלל האבל. בצילומים נראות גלקסיות רחוקות וגלקסיות המתנגשות זו בזו. הצילומים נעשו על ידי מצלמה שעלותה 75 מיליון דולר, שהותקנה בהאבל לפני כחודשיים. “אלה הן התמונות האסטרונומיות הראשונות ששלחה המצלמה, הן עוצרות נשימה, והמצלמה, אנו יודעים עכשיו, מתפקדת מצוין”, אמר ד”ר דיויד לקרון, מדען בכיר בפרוייקט טלסקופ החלל, במסיבת עיתונאים שקיימה אתמול נאס”א. לדבריו, הצילומים החדשים “מספקים את ההצצה החדה והעמוקה ביותר אל מעמקי היקום שהאנושות זכתה לה עד כה”.
באחד הצילומים נראית “ערפילית חרוטית”, הנראית כמו עמוד העשוי מגז ואבק. “הערפילית הנמצאת קרוב יחסית לכדור הארץ, במרחק של כ-2,500 שנות אור, באזור שנוצרים בו הרבה כוכבים חדשים”, אמר לקרון.

בצילום אחר נראות שתי גלקסיות במרחק של כ-420 מיליון שנות אור מכדור הארץ, מתנגשות זו בזו. לדברי ד”ר הולנד פורד, אסטרונום מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס והמדען הראשי בצוות הפיתוח של המצלמה, “מה שהכי מעניין זה דווקא הרקע של הצילום”. ברקע נראות כ-6,000 גלקסיות בשלבים שונים של התפתחותן במהלך 13 מיליארד השנים שחלפו מאז נוצר היקום. המדענים מניחים כי חלק מהגלקסיות הללו נוצרו במיליארד השנים הראשונות להולדת היקום. “עדיין לא ברור לנו איך בשלב כה מוקדם היה מספר כה גדול יחסית של גלקסיות”, אמר פורד, “אבל אני בטוח שהמצלמה תאפשר לנו להעמיק אל זמנים מוקדמים יותר ולאסוף רמזים נוספים”..
* * * *

מצלמה חדשה, שהותקנה בחודש מארס בטלסקופ החלל האבל, החלה לספק תמונות מהעצמים הרחוקים ביותר ביקום. כך טוענים מדענים, שפירסמו שלשום את התמונות הראשונות. המצלמה הזו היא “חלון רחב יותר וברור יותר”, אמר הולנד פורד, פרופסור לאסטרונומיה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

פורד הוא הבכיר בצוות חוקרים, שבנו יחד את המצלמה. “בעזרת המצלמה הזו, נגיע למראה העמוק ביותר שעין אדם ראתה אי פעם את היקום”, הוסיף.

התמונות המרהיבות, שבהן נראות גלקסיות מתנגשות וערפיליות מסולסלות, צולמו כל אחת במשך יממה על ידי המצלמה המיוחדת שנקראת Advanced Camera for .Surveys לשם השוואה, הפקת תמונות של גלקסיות רחוקות על ידי המצלמה הקודמת שהותקנה ב-,1993 ארכו 10 ימים.

התכונות של המצלמה המתקדמת מועילות לחוקרים – ניגודיות וטווח סקירה הכפולים ממה שהיה עד כה, ורגישות הגבוהה פי חמישה מזו של המצלמה הישנה.

פורד תיאר את התמונות החדשות ואת היכולות של המצלמה, כאילו מדובר בקבלת מידע מ”אזור הדמדומים”. הוא הוסיף, כי חוקרים שייעזרו במצלמה הזו יוכלו בשנה הקרובה לראות מספר כוכבים וגלקסיות כמספר העצמים שהעביר ה”האבל” ב-12 שנותיו בחלל.