הדינוזאורים הראשונים שהתגלו בסעודיה

“הסיבה לכך ששרידי דינוזאורים מחצי האי ערב ומהאיזורים שממזרח לים התיכון נדירים היא משום שסלעים ששקעו בנחלים ובנהרות במהלך תקופת הדינוזאורים היו נדירים, בפרט בסעודיה עצמה שרובה היה מתחת לפני הים” אמר ד”ר תום ריץ’ ממוזיאון ויקטוריה באוסטרליה.

טירנוזאור. איור: shutterstock

צוות בין לאומי של מדענים מאוניברסיטת אופסלה בשבדיה, מוזיאון ויקטוריה באוסטרליה, אוניברסיטת מונאש באוסטרליה וחברי הסקר הגיאולוגיה של סעודיה, גילו לראשונה מאובני דינוזאורים בערב הסעודית. מדובר בתגלית מרעישה שכן מאובני דינוזאורים הם נדירים בחצי האי ערב. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Plos One במחקר המשותף למדענים משבדיה, אוסטרליה וסעודיה.

שטחה המדברי של ערב הסעודי היה פעם חוף זרוע עצמות ושיניים של לטאות ימיות עתיקות ודינוזאורים.

מאובני הדינוזאורים הראשונים אשר זוהו רשמית התגלו במהלך חפירות אשר ביצע צוות מדענים בפיקוחו של הסקר הסעודי בג’דה. החפירות בוצעו באזור הצפון מערבי של הממלכה, לחופו של ים סוף. בין היתר נתגלו מספר חוליות מזנב של זאורופוד דמוי ברונטוזאור וכן שיניים של תאורופוד טורף.

החוקר הראשי במחקר, ד”ר בנג’מין קיאר מאוניברסיטת אופסלה, מציין כי מאובני דינוזאורים נדירים במיוחד בחצי האי הערבי, וכי רק כמה רסיסים מבוזרים של עצמות תועדו עד כה. עוד הוא מוסיף כי “תגלית זו חשובה לא רק בגלל אופי השרידים שנמצאו אלא גם בשל העובדה כי ניתן לזהות אותם. אכן אלו שרידי הדינוזאורים הראשונים שזוהו טקסונומית בחצי האי ערב”.
על הסיבה לנדירותם של מאובני הדינוזאורים בחצי האי ערב ובאזורים נוספים ממזרח לים התיכון מרחיב ד”ר תום ריץ’ ממוזיאון ויקטוריה באוסטרליה. לדבריו, הסיבה נעוצה בסלעים ששקעו בנחלים ובנהרות במהלך תקופת הדינוזאורים. כאשר חיו הדינוזאורים היה רובו של חצי האי הסעודי מתחת למים ויצר את קו הגבול הצפון מזרחי של יבשת אפריקה.

ד”ר ריץ’ מוסיף כי “המאובן הקשה ביותר להשגה הוא המאובן הראשון. כאשר יודעים החוקרים שהם נמצאים באזור בו נתגלו מאובנים ומהן הנסיבות לגילוי, קל יותר למצוא עוד ממצאים דומים.”

במחקר המאובנים בערב הסעודית נתגלו שיניים ועצמות בנות 72 מיליון שנה לערך. שני סוגי דינוזאורים תועדו לאחר חיבור העצמות זו לזו: האחד היה אוכל בשר והולך על שתיים, קרוב משפחה רחוק של הטירנוזאורוסים אך קטן יותר וגודלו היה רק שישה מטרים. השני הוא טיטאנוזאור אוכל צמחים שאורכו כעשרים מטרים. דינוזאורים דומים התגלו בצפון אפריקה, מדגסקר ואף הרחק משם- בדרום אמריקה.

בישראל התגלו בשנת 1962 עקבות דינוזאורים בישוב בית זית אשר בהרי יהודה. מדובר קרוב לוודאי בעקבות דינוזאור מסוג סטרוטיומימוס.

להודעה באתר אוניברסיטת אופסלה

1. במכרה צין של רותם אמפרט התגלה לפני יותר מ- 10 ראש של דינוזאור ימי.
    אני יודע שהוא הנשלח לחו”ל ללימוד ושחזור.