סיקור מקיף

נאס”א הכריזה רשמית על החללית שתחליף את המעבורת ותטוס לירח (+תמונות)

החללית החדשה תהיה בטוחה פי 10 מהמעבורת משום שיהיה בה טיל מילוט על ראש הקפסולה שיאפשר בקלות להוציא את הצוות החוצה במקרה שיתפתחו בעיות בהמראה. יש גם סיכוי קטן יותר לנזקים מנפילות שברים בעת השיגור מאחר והקפסולה תמוקם על ראש הטיל.

אבי בליזובסקי

נאס“א הודיעה כי תשקיע יותר מ-100 מיליארד דולר בתוכנית להצבתו מחדש של אדם על הירח עד שנת 2018. היום הכריזה הסוכנות רשמית על החללית שתחליף את המעבורת ותטוס לירח.
לפני תום העשור הבא יחקרו שוב האסטרונאוטים של נאס”א את פני השטח של הירח. הפעם הם ישארו שם, יבנו מוצב ויסלולו את הדרך למשימות עתידיות למאדים ומעבר לו. אמנם רואים כאן את הדי העבר אבל בנאס”א מבטיחים כי לא מדובר בשיחזור מדויק של טיסות אפולו אלא במשהו אחר, אם כי ייעשה שימוש בחלק מהמרכיבים של אז.
המסע יחל בקרוב עם פיתוח חללית חדשה הבנויה על מיטב הטכנולוגיות הן של אפולו והן של המעבורת. נאס”א יוצרת את מערכת התגליות בחלל שתהיה זולה, אמינה, רב תכליתית ובטוחה.
במרכז המערכת הזו תכנון חדש של חללית שתישא ארבעה אסטרונאוטים אל הירח וממנו, תתמוך בששה אנשי צוות במשימות עתידיות למאדים ותעביר אנשים ואספקה לתחנת החלל הבינלאומית. הכלי החדש יראה כמו קפסולת אפולו, אך יהיה גדול פי שלושה, והדבר יאפשר לארבעה אסטרונאוטים בכל עת לנוע מכדור הארץ אל הירח.
לחללית החדשה, בניגוד לאפולו, יהיו קולטי שמש, בנוסף, הן הקפסולה והן נחתת הירח ישתמשו במנועים הפועלים על מתאן נוזלי. למה מתאן? נאס”א חושבת קדימה, ליום בו ינצלו האסטרונאוטים את משאבי המאדים לצורך ייצור מתאן נוזלי.
הספינה החדשה יכולה לטוס עשר פעמים. לאחר שהיא תצנח על אדמה מוצקה (כאשר נחיתה בים תהיה בגדר אפשרות חלופית), תוכל נאס”א בקלות להחזיר אותה למתקן ההרכבה, להסיר מעליה את מגיני החום, להחליפם ולשגרה שוב.
ביחד עם נחתת הירח החדשה תאפשר המערכת החדשה הורדת כפליים ממספר האסטרונאוטים של אפולו והם יוכלו להישאר למשך זמן ארוך יותר כאשר המשימה הראשונה מתוכננת להמשך 4-7 ימים. החללית החדשה תישא מספיק דלק כדי שתוכל לנחות בכל מקום על קרקע הירח.
לאחר הקמת המוצב הירחי יוכלו האסטרונאוטים להישאר על פני השטח לתקופות של עד ששה חודשים (מזכיר במשהו את תחנת החלל?). החללית גם תוכל לתפקד ללא צוות במסלול סביב הירח, וכך לא יידרש אסטרונאוט להישאר מאחור בעוד חבריו חוקרים את פני השטח.

אמינות ובטיחות
מערכת השיגור החדשה תאפשר להעלות את הצוות לחלל באמצעות מערכות ההינע החזקות והאמינות שהעלו את מעבורות החלל. האסטרונאוטים ישוגרו באמצעות טיל בשלב ראשון המונע באמצעות דלק מוצק, ושלב שני שיבוסס על המנוע העיקרי של המעבורת.

לצורך העלאת מטענים כבדים לחלל, תיבנה מערכת דומה – טיל שיכיל זוג מאיצים המונעים בדלק מוצק וחמישה מנועי מעבורת. קיבולת הטיל הזה תאפשר להעלות 125 טונות לחלל – פעם וחצי ממשקלה של המעבורת. המערכת הרב תכליתית תשמש גם לשאת מטען ולהעלות למסלול סביב כדור הארץ את הרכיבים הדרושים למשימות לירח ולמאדים. המשגר הכבד יוכל גם הוא להיות מותאם כדי לשאת אנשי צוות.
והכי חשוב, אומרים בנאס”א, החללית החדשה תהיה בטוחה פי 10 מהמעבורת משום שיהיה בה טיל מילוט על ראש הקפסולה שיאפשר בקלות להוציא את הצוות החוצה במקרה שיתפתחו בעיות בהמראה. יש גם סיכוי קטן יותר לנזקים מנפילות שברים בעת השיגור מאחר והקפסולה תמוקם על ראש הטיל.

מהלך הטיסה
טיל כבד ימריא, ישא את נחתת הירח ואת שלב היציאה הדרוש לעזיבת המסלול סביב כדור הארץ (1). הצוות ישוגר בנפרד (2), והקפסולה תעגון עם הנחתת ועם שלב העזיבה. החללית המאוחדת הזו תנוע לעבר הירח (3). שלושה ימים מאוחר יותר, הצוות יגיע למסלול סביב הירח (4). לאחר הנחיתה וחקר פני השטח במשך שבעה ימים, הצוות ימריא שוב בחלק מהמעבורת ( 5), יתחבר אל הקפסולה ויחזור לכדור הארץ. לאחר שלב הבעירה בכניסה לאטמופסירה, מודול השירות יושלך וייחשף מגן החום לראשונה מאז תחילת המשימה. המצנח יפתח, מגן החום ינשור והקפסולה תנחת על קרקע יבשה (6).

אל היקום
בקצב מינמאלי של שתי משימות ירח לשנה, המומנטום יאפשר די מהר הקמה של מושבה קבועה. הצוותים יוכלו להישאר תקופות ארוכות יותר וללמוד כיצד לנצל את משאבי הירח בעוד נחתות חדשות מביאות אליהן אספקה בכיוון אחד. בסופו של דבר, המערכת החדשה תוכל להחליף צוותים אל המוצב הירחי וממנו כל ששה חודשים.
המתכננים כבר בוחנים את איזור הקוטב הדרומי של הירח כמועמד להקמת בסיס כזה בשל הריכוז הגבוה של המימן שמקורו המשוער הוא בקרח מים, וכן בשפע אור השמש שישמש לייצור חשמל.
תוכניות אלה מספקות לנאס”א מקדמה גדולה לקראת ההגעה למאדים. מכיוון שכבר תהיה לנו מערכת להעלאת מטענים כבדים, הנדרשת כדי להגיע לשם, קפסולה רב תכליתית לשיגור בני אדם,ומערכות הינע שיוכלו להשתמש בבמשאבי מאדים.
מוצב ירחי יימצא במרחק של שלושה ימי טיסה מכדור הארץ, וכך הוא יאפשר אימון של חיים מחוץ לכדור הארץ, לפני המסע הארוך יותר למאדים.

תמונות מפורטות יותר שלב אחרי שלב של הטיסה המאוישת לירח בכלי החדש
ידען האדם והחלל
לידיעה באתר נאס”א
פוסטר של החללית החדשה על הירח ואסטרונאוטים סביבה
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~673410~~~8&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.