האבל: התמונה האחרונה של המצלמה הותיקה

רגע לפני שהמצלמה רחבת השדה מס' 2 של האבל תחזור למוזיאון כלשהו בכדור הארץ, צילמו אנשי פרויקט מורשת האבל תמונה מרהיבה של ערפילית פלנטרית

התמונה המרהיבה האחרונה של המצלמה הישנה של האבל. ערפילית פלנטארית K 4-55, שהיא ייחודית גם בקנה המידה של ערפיליות פלנטאריות

המצלמה הפלנטרית/רחבת השדה מס' 2 של האבל (Wide Field Planetary Camera 2), שהייתה סוס העבודה העיקרי של הטלסקופ מוחלפת בימים אלה בידי אנשי צוות המעבורת אטלנטיס במצלמה החדשה שתיקרא Wide Field Planetary Camera 3.

כהוקרה למצלמה הותיקה החליט הצוות המדעי של הטלסקופ לפרסם תמונה מרהיבה שצולמה ב-4 במאי 2009, ממש ימים ספורים לפני מבצע השידרוג. מדובר בתמונה של ערפילית פלנטארית המכונה Kohoutek 4-55 (או בקיצור K 4-55). התמונה היא התרועה האחרונה של המצלמה שסיפקה תצלומים מרהיבים וממצאים מדעיים אודות היקום.

K 4-55 נמצאת במרחק של קרוב ל-4,600 שנות אור מאיתנו בכיוון קבוצת הכוכבים ברבור. היא אחת מסדרת ערפיליות פלנטאריות הנקראות על שם מגלן, האסטרונום הצ'כי לובוש קוהוטק. ערפילית פלנטארית מכילה את השכבות העליונות של כוכב מסוג ענק אדום שהתפשטו לתוך החלל הבינכוכבי כשר הכוכב היה בשלב האחרון של חייו. קרינה אולטרה-סגולה הנפלטת מתוך הגלעין החם של הכוכב שנשאר מאחור, מיננת את קליפת הגז הנפלט וגורמת לו לזהור.

במקרה הספציפי של K 4-55, טבעת פנימית בהירה מקיפה את המבנה הדו-קוטבי. כל המערכת מוקפת בהילה אדומה, הנראית בתמונה ואשר נגרמת בידי גז החנקן. המבנה רב הקליפות הוא די נדיר בערפיליות פלנטאריות.
הצבעים מייצגים את ההרכב של ענני הפליטות השונים בערפילית. אדום מייצג חנקן, ירוק מייצג מימן וכחול מייצג חמצן. תמונה זו צולמה כאמור בידי המצלמה הפלנטרית/רחבת השדה מס' 2 ב-4 במאי 2009. המורשת המדעית וההשראתית של המצלמה תורגש בידי אסטרונומים ובידי הציבור הרחב, כל עוד ימשיך סיפורו של טלסקופ החלל האבל להדהד.

1. מישהו יודע נתונים על רזולוצית המצלמה הישנה ושל זו שמחליפה אותה?