סיקור מקיף

המדע של פיפ"א / ג'וליאן צ'ייאט

איך תיקנו את התנגדות האוויר במשחק הווידאו המפורסם

מתוך משחק FIFA 2014.
מתוך משחק FIFA 2014.

כשמשחק הכדורגל FIFA 14 יצא לחנויות בסתיו 2013, הוא סוף סוף התאפיין בכדור המשייט באוויר בצורה חכמה. בגרסאות קודמות של המשחק הפופולרי, הכדור לפעמים קצת "צף" יותר מדי, ונסק בקו ישר, שלא כמו במציאות.

לפני שנה, צוות מדענים ומנפישים גמר אומר לרדת לשורש הבעיה. לאחר סקירה נרחבת של כל קוד התוכנה לחישוב מסלולי שיוט פיזיקליים במשחק, הם מצאו את הבעיה: מקדם הגרר היה שגוי.

מהנדסים משתמשים במקדם הגרר למידול התנגדות האוויר, המשפיעה על מהירותם של עצמים מעופפים ועל מסלולם. "המהירות המרבית של הכדור היא מיד לאחר הבעיטה, והתנגדות האוויר מיד מאטה אותו עד שהוא מגיע לגובה המרבי," אומר ג'ון אריק גוף, פיזיקאי ממכללת לינצ'בורג, ומחבר "מדליית זהב בפיזיקה: המדע של הספורט". "הכדור אמור להאיץ בנפילתו מטה."

בגרסאות הקודמות של FIFA, הכדור הפר את חוקי הפיזיקה: הוא האיץ והאט באופן אחיד ללא תלות במהירות ההתחלתית. "כלומר, אם הכדור עף במהירות של 50 או 80 קילומטר בשעה, הוא היה מאט באותו הקצב של כדור שעף במהירות של 5 קילומטרים בשעה," מסביר ארון מק'הארדי, מפיק משחקים בכיר ב-EA Sports, החברה שמנפיקה את זיכיון FIFA.

הטעות של מקדם הגרר גרמה גם לסחרור לא מציאותי של הכדור. כשכדור מסתחרר הוא מניע את האוויר סביבו בכיוון מסוים ו"אפקט מגנוס" מסיט את הכדור בכיוון ההפוך במסלול קשתי. החישוב השגוי של אפקט מגנוס גרם לכך שהמסלולים הקשתיים היו דומים מאוד זה לזה בכל התנאים. "לאחר התיקון, הסתחרר הכדור כמו שצריך, וקיבלנו שונות גדולה יותר של המסלולים הקשתיים," אומר מק'הארדי.
"עכשיו הכדור סוף סוף צולל ומסתובב ועושה את כל הדברים שאנחנו רואים במציאות."

 

הכתבה התפרסמה באישור סיינטיפיק אמריקן ישראל

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן