סיקור מקיף

שופט פדרלי אסר ללמד תכנון תבוני בבתי ספר בפנסילווניה: זו דת במסווה

שופט פדרלי קבע שמטרת חברי מועצת החינוך, שניסו להכניס את התיאוריה לתוכנית הלימודים, היתה לקדם את הדת

שופט פדרלי אסר שלשום על מועצת חינוך מחוזית ללמד את תורת "התכנון התבוני" בשיעורי ביולוגיה, בטענה שמדובר בבריאתנות דתית במסווה. השופט הפדרלי המחוזי ג'ון א. ג'ונס תקף בהחלטתו את מועצת החינוך של מחוז דובר במדינת פנסילווניה, וקבע כי החלטתה – הראשונה מסוגה בארה"ב – לכלול את "התכנון התבוני" לתוכנית הלימודים במדעים מפרה את ההפרדה החוקתית בין דת למדינה.
השופט ג'ונס קבע כי לימוד תורת התכנון התבוני בבתי הספר בדובר מפר את חוק בסיסי המובא בתיקון הראשון לחוקה. בהחלטתו כותב ג'ונס: "המסקנה שלנו היום שבלתי חוקתי ללמד את התכנון התבוני כחלופה לאבולוציה בשיעורי המדע בבתי הספר הציבוריים. תיאורית התכנון התבוני לא הצליחה לשכנע את הקהילה המדעית." משפט זה יקרא מעתה והלאה קיצמילר נגד דובר.
ג'ונס תקף את "הכסילות עוצרת הנשימה" של מועצת החינוך של מחוז דובר והאשים מספר חברי מועצה בכך ששיקרו כדי להסתיר את מניעיהם האמיתיים, שהם לדבריו קידום הדת. הפסיקה מהווה מכה קשה לתנועת התכנון התבוני, שמנהלת מאבקים משפטיים דומים גם בג'ורג'יה ובקנזס. תורת התכנון התבוני טוענת שיצורים חיים הם כה מורכבים עד שהם היו חייבים להיווצר בידי כוח עליון כלשהו.

"המטרות החילוניות אינן אלא תואנה"

המשפט, שארך שישה שבועות, הניב "ראיות מכריעות" שהוכיחו שהתכנון התבוני "הוא השקפה דתית, בריאתנות בשם אחר ותו לא, ולא תיאוריה מדעית", אמר ג'ונס, רפובליקאי בדעותיו הפוליטיות ומבקר קבוע בכנסייה. ג'ונס אף מונה בשנת 2002 בידי הנשיא בוש אך זה לא הפריע לו לקבוע שתיאורית התכנון התבוני מפרה את ההפרדה בין הדת והמדינה, וכי מדובר ברעיון נוצרי. לפיכך הוא הגיע למסקנה כי החברים שהצביעו בעד ההצעה מונעים בשכנוע עצמי נוצרי, ואולם תיאורית התכנון התבוני איננה תיאורי המדעית וניתן לפרשה כדורשת כוח על טבעי.

במהלך המשפט ניסו נציגי מועצת החינוך לטעון שהם מנסים לשפר את לימודי המדעים בכך שיחשפו את התלמידים לחלופות לתיאריית האבולוציה והברירה הטבעית של צ'ארלס דרווין. על פי המדיניות, חויבו מורים להשמיע לתלמידים הצהרה בנוגע לתכנון תבוני לפני תחילת השיעורים על אבולוציה בכיתה ט'. בהצהרה נאמר שהתיאוריה של דרווין "אינה עובדה" ושיש בה פערים בלתי מוסברים. ההצהרה גם מפנה את התלמידים לספר לימוד על התכנון התבוני, המכונה "על דובי פנדה ואנשים".
אולם השופט קבע, כי "אנו מוצאים שהמטרות החילוניות להם טענו נציגי המועצה אינם אלא תואנה עבור מטרתו האמיתית, שהיא קידום הדת בבית הספר הציבורי". אריק רוטשילד, פרקליט ההורים שתבעו את המועצה בדרישה לשינוי המדיניות, אמר כי הפסיקה מהווה "ניצחון אמיתי לאלה שהפגינו את האומץ הדרוש לקום ולומר שמשהו כאן לא בסדר".

מועצת החינוך אמרה שמן הסתם לא תערער על הפסיקה, מפני שמספר חברים שהצביעו בעד הכנסת התכנון התבוני לחומר הלימודים הודחו בבחירות האחרונות, והוחלפו במועמדים חדשים המתנגדים להחלטה זו. ריצ'ארד תומפסון, שייצג את מועצת החינוך ותיאר את מטרתו כשמירה על חירותם הדתית של נוצרים, אמר כי הפסיקה היא "התקפה לגופם של מדענים שבמקרה גם מאמינים באלוהים".
היה זה אחד העימותים המשפטיים הגדולים ביותר בין הדת לתורת האבולוציה מאז "משפט הקופים" המפורסם ב-1925, אז נקנס המורה ג'ון ט. סקופס ב-100 דולר על שלימד את תיאוריית האבולוציה בבית ספר בטנסי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן