סיקור מקיף

רשות התעופה הפדראלית בארה”ב לטייסים: הזהרו משברי לווינים הנופלים על כדור הארץ

המברק הוצא בשבת האחרונה לכל גורמי התעופה בארה”ב, וביום ראשון כבר דווח על כדור אש מעל טקסס, ואולם לא ברור האם אכן אלו שבריו של לווין האירידיום

לוויין אירידיום טיפוסי
לוויין אירידיום טיפוסי

בשבת הוציאה רשות התעופה הפדרלית, FAA, הודעה לכל אנשי צוות האוויר (notice to airmen, (NOTAM ובו האזהרה הבאה: “FDC 9/9502. הודעה מיוחדת, בתוקף מיידי עד להודעה חדשה. עצה למטוסים להזהר מסכנה פוטנצאלית הטמונה בחדירת שברי לווינים לאטמוספירת כדור הארץ. מברקים נוספים יוצאו באם מידע נוסף יהיה זמין. לטובת בטיחות הטיסה, חשובי שכל הטייסים ואנשי צוות המטוסים ידווחו לשדה התעופה הקרוב על כל תצפית בשבר חללי החודר לאטמוספירה, לרבות מיקום, גובה, זמן וכיוון השבר שנצפה.”

אתר החדשות CBS MEWS המוסר על המברק אומר כי ככל הנראה החשש הוא מפני שברים גדולים מההתנגשות שאירעה ביום שלישי שעבר בין הלווין אירידיום 33 ולווין רוסי מושבת קוסמוס 2251. כבר ביום ראשון דיווחו טייסים על לפחות כדור אש אחד ועל קולות התפוצצות ככל הנראה בום על קולי- מעל טקסס, ואולם דובר ה-FAA, אמר כי לא ידוע האם התצפית התייחסה לשברי חלל ואם כן, האם מדובר בשבר חלל מאחד הלווינים שנפגעו.
יתכן שבכל זאת מדובר בכדור אשר שנוצר כתוצאה משריפת מטאור גדול באטמוספירה.

ניתוח השברים בידי חברת AGI הביא למסקנה כי החלליות התנגשו במהירות של כ-15,000 מייל לשעה (כ-23 אלף ק”מ) ויצרו שני ענני שברים גדולים שהמשיכו במסלול המקורי של הלווינים. (ראו גם כיצד ומדוע התנגשו שני הלווינים) המעקב אחר שברי קוסמוס הראה כי הם לא הגיעו לארה”ב ביום ראשון, יום פרסום הידיעה, אך שברי האירידיום הגיעו, אך עדיין לא ברור האם שברים של לווין קטן יחסית, שנמצא בגובה רב מעל האטמוספירה (אם כי עדיין במסלול הנחשב נמוך) יכולים להגיע בתוך חמישה ימים בלבד לקרקע.

לכתבה המלאה

6 תגובות

  1. ארייה, השברים האלו נוטים להתלהט מאד (ולזהור בעוצמה רבה) בכניסה לאטמוספיירה וגם משאירים מאחוריהם שובל עשן (נדמה לי) כך שאם שבר כזה מגיע מלמעלה מול המטוס והוא נמצא בשדה הראייה של הטייס אז יש לטייס סיכויי לא רע בכלל להבחין בשבר המתקרב ולהתחמק ממנו לכיוון אחר.

    רמי.

  2. כנסו דחוף !!!

    חברה זה מזכיר לי את התקופה של מלחמת לבנון 2, זה היה כל כך מפחיד, בכל יום כשנסעתי לעבודה וחזרה כל הזמן הסתכלתי למעלה לשמיים כדי לבדוק אם אין איזו קטיושה או רקטה שעומדת ליפול על האוטו שלי חחחח…… 🙂 (היו המון פיצוצים קרובים) כל הזמן היתי בהיכון לברוח הצידה עם האוטו כדי להתחמק מפגיעה.

  3. איך מטוס אמור להיזהר משברים של לוויין? כנראה שבמרה הזה הזהירות לא תעזור. זה עניין סמנטי ונראה שהכוונה המקורית היא לפקוח עין ולדווח.

  4. האם הטענה (שכחתי את שם החוקר שטען אותה) שתיווצר תגובת שרשרת – התנגשות יוצרת ריבוי חלקים ולכן גדל הסיכוי לעוד התנגשויות, שיוצרות עוד המוני חלקים וכו’, עד ליצירת ענן שברים סביב כדור הארץ – מתחילה להתממש?
    הטיעון, להבנתי, מבוסס על המהירויות היחסיות הגבוהות של הגופים שמקיפים את הארץ, כך שגם התנגשות של לווין למשל עם גוף קטן יחסית (נניח מברג משוטט שברח בהליכת חלל) יוצרת שברים רבים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.