סיקור מקיף

מצויינות במחקר ופיתוח

לקראת כנס “מצויינות במחקר ופיתוח”, 8 ביוני שעה 17:00, באקדמית ת”א יפו אומר דובי פאוסט כי ארגונים מצליחים ישקיעו במחקר ופתוח יותר מאמץ ומשאבים בתקופות פריחה ושגשוג ויפנו חלק גדל מרווחיהם בתקופות אלה על מנת להבטיח התחדשות והמשך צמיחה ושגשוג עסקי.

מחקר ופיתוח. צילום: shutterstock
מחקר ופיתוח. צילום: shutterstock

דובי פאוסט יועץ לאסטרטגיה עסקית מקבוצת עדנה פשר בע”מ

במציאות שבה מחזור חיי המוצר / השרות הולך ומתקצר, זרוע המחקר ופתוח בארגונים הופכת להיות “סם החיים” הארגוני המבטיח המשך שגשוג כלכלי של כל ארגון רווחי. הוא הדין גם לחברות הזנק שזמן הפתוח שלהן מרעיון לשוק מהווה שאלה של “להיות או לא להיות”.

השקעה במחקר ופתוח אינה יכולה “לחכות” לתקופות קשות כשהפרה החולבת מתחילה לאבד מתנובתה – זה עלול להיות מאוחר מדי (וגם בדרך כלל תהליך קשה לזיהוי) ומהר מאוד החברה נכנסת למדרון חלקלק של תחרות תפעולית שוחקת ומתסכלת (ירידה מתמדת ברווחים) שמביאה בהרבה מקרים לדעיכה ואף סגירת פעילות של ארגון ללא תפוקות חדשות. ארגונים מצליחים ישקיעו במחקר ופתוח יותר מאמץ ומשאבים בתקופות פריחה ושגשוג ויפנו חלק גדל מרווחיהם בתקופות אלה על מנת להבטיח התחדשות והמשך צמיחה ושגשוג עסקי.

ערכי היסוד של תהליכי מחקר ופתוח מוצלחים לא השתנו:

  • הבנת קהל היעד והצורך שלו (ערך מוסף ללקוח עבורו הוא מוכן לשלם מכספו)
  • יתרונות מבדלים אסטרטגיים (שאינם ניתנים לחיקוי בנקל)
  • תהליך פתוח יעיל (זמן ומשאבים)
  • מודל כלכלי רווחי

יחד עם האתגר העסקי, המציאות בה אנו פועלים היום מזמנת לנו גם הזדמנויות חדשות ומעניינות שרתימתן לעולם המחקר והפתוח מאפשרת התמודדות מוצלחת עם יעדים ומשימות עתידיים.

רשתות מקוונות ככלי לאיגום מידע ומשאבים
הרשתות המקוונות מאפשרות ליזמים (בתוך ומחוץ לארגונים) גישה ישירה למידע יקר מפז עבור חוקרים ויזמים. “חכמת ההמון” החליפה כבר מזמן את “חכמת הגאון” (שיודע טוב מהלקוח מה הלקוח צריך…) ומאפשרת “התכתבות” מתמשכת עם קהלי יעד וצרכיהם וקבלת מידע אוטנטי רב ערך בכל שלבי הפרוייקט: החל מהגדרת ההיפוטזה וזיקוק הרעיון דרך בחינת תהליך התממשותו (תכנון – בצוע – בחינה – התאמה) וכלה באפיון המוצר / השרות הסופי. תהליך זה מקצר מאוד את לוחות הזמנים ומעלה את סכויי ההצלחה באופן משמעותי.

יתרון נוסף של הרשתות המקוונות הוא היכולת לרתום שותפים בעלי ידע ונסיון משלימים החיוניים לתחומי המחקר ופתוח אך חסרים ליזמים. במציאות המורכבת שלנו ההתמחות היא אנכית בד”כ ולצורך השלמת תהליכי המקר ופתוח נזקקים היזמים לעיתים קרובות למומחי תוכן תומכים בתחומים רבים ומגוונים. הרשתות המקוונות מאפשרות גישה נוחה למגוון שותפים אסטרטגיים עסקיים פוטנציאליים ואף הקמת מאגדים עיסקיים (קונסורציומים). היתרון השלישי של הרשתות המקוונות הוא כמובן הגישה למקורות מימון עבור תהליכי מחקר ופתוח, בין אם קרנות מימון, משקיעים פרטיים ולאחרונה אף מנגנוני “השקעת המונים” לרשתות המקוונות חשיבות לא פחותה כמנוף יעיל וחיוני לשווק הטמעה והפצה המוצר או השרות החדשים

מדידת נכסים לא מוחשיים
הקריטיות בעמידה ביעדי תהליכי המחקר ופתוח דורשת ניהול קפדני של זמן ומשאבים. התרוץ הידוע של תהליכי מחקר ופתוח אינם מדידים אינו תופס יותר. יש למצוא שיטות מדידה והצבת יעדים כמותיים וממשיים לכל אורך חיי הפרוייקט –מראשיתו ועד סופו גם בעולם המחקר ופתוח.

“חשוב מול דחוף”
בהסתכלות ארגונית כוללת, הרי קיים תמיד הקונפליקט האינהרנטי – הנצחי של חלוקת משאבים בין ה”דחוף” (תפוקות) ל”חשוב” (מחקר ופתוח). הדרך להתמודד עם קונפליט מסוג זה היא על ידי הפרדת רשויות מחלטת כולל יעדים אסטרטגיים, משאבים אנושיים וכספיים וכי”ב כשהאינטגרציה נעשית ברמות הגבוהות ביותר של החברה. בחברות קטנות יש לפחות להגדיר מראש את כמות כח האדם והתקציבים שמיועדים למחקר ופתוח ומאפשרים עמידה ביעדים.

תרבות ארגונית – “ארגון לומד”
המימד האחרון שבחרתי לציין והוא החשוב מכולם לדעתי הוא התרבות הארגונית! מצויינות במחקר ופתוח לעולם תשען על תרבות ארגונית של חזון אמיץ, פתיחות להציף ולהכיל בעיות, איתגור המצב הקיים והנחות היסוד, סקרנות ושתוף פעולה רב תחומי. תרבות כזו תתהווה דרך מנהיגות אירגונית המציבה ציפיות ברורות ומהווה דוגמא אישית.

“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift” – Albert Einstein

על הכותב:
דב (דובי) פאוסט בעל נסיון של מעל שלושים שנה בניהול אנשים, טכנולוגיה, ויצור בארגוני טכנולוגיה עילית גדולים וגלובאליים (אינטל, נומוניקס, מיקרון) .בין התפקידים העיקריים שמילא: מנהל תפעול (יצור והנדסה), מנהל תשתיות וסמנכ”ל משאבי אנוש. בעל נסיון רב בהובלה, הדרכה ויעוץ בהיבטים שונים ומגוונים של התייעלות ארגונית כמו: תכנון עסקי אסטרטגי והטמעתו, שפור זרימת הערך בארגונים יצרניים, מיפוי ושפור תהליכי ליבה ארגוניים ניהול תרבות והתנהגות ארגונית. חבר הנהלה בכיר ושותף פעיל בהובלת תהליכים עסקיים אסטרטגיים כמו: הקמה / הזנק, מיצוי פעילות יצרנית בשלה, מיזוג, רכישה, סגירת פעילות ו Management Buy-Out. כיום חבר בצוות היועצים של חברת עדנה פשר ושותף בחברת הזנק.

 

לפרטים נוספים והרשמה לכנס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.