תערוכה באקדמיה הלאומית הישראלית למדעים על אבולוציית האדם, לרגל יום דרווין הבין-לאומי, תחשוף גולגולות מאובנות עתיקות במיוחד שטרם הוצגו בציבור

בית האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בירושלים נפתחה תערוכה חשובה שבה יוצג התוואי המשוחזר של אבולוציית האדם באמצעות ההוכחות המדעיות – גולגולות מאובנות של מיני הומינידים קדומים, מאוספו הפרטי של פרופ’ יואל רק, חבר האקדמיה, מהחוג לאנטומיה ואנתרופולוגיה שבביה”ס לרפואה באוניברסיטת תל אביב

תערוכת האבולוציה – באדיבות יואל רק

עם פרסומה של תורת האבולוציה של צ’ארלס דרווין נשאלה מייד השאלה המתבקשת: הייתכן שגם האדם אינו אלא תוצר השתלשלות רבת דורות מאבות פשוטים יותר, כפי שהתאוריה גורסת בנוגע לעולם החי כולו?

בשל ההכרה בייחודו של האדם התשובה החיובית לשאלה זו נראתה בלתי מתקבלת על הדעת. דרווין עצמו נמנע מלדון בסוגיה הרגישה של מוצא האדם, ובעצם הימנעותו דווקא עורר סקרנות, אשר הביאה לניסיונות קדחתניים מצד אנשי המדע, שלדידם תורת האבולוציה חייבת לחול גם על האדם, למצוא את ההוכחה לכך.

בסוף המאה התשע-עשרה נתגלתה “החוליה החסרה” המגשרת בין הקוף הקדום לאדם, ומאז הוסיפו ונתגלו עוד חוליות רבות. חוליות אלו מתעדות את אבולוציית האדם ומספקות את ההוכחה לתקפותה של התאוריה.

פרופ' יואל רק חבר האקדמיה למדעים - יחצ האקדמיה למדעים
פרופ’ יואל רק חבר האקדמיה למדעים – יחצ האקדמיה למדעים

כעת תעלה בבית האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בירושלים תערוכה חשובה שבה יוצג התוואי המשוחזר של אבולוציית האדם באמצעות ההוכחות המדעיות – גולגולות מאובנות של מיני הומינידים קדומים, מאוספו הפרטי של פרופ’ יואל רק, חבר האקדמיה, מהחוג לאנטומיה ואנתרופולוגיה שבביה”ס לרפואה באוניברסיטת תל אביב. פרופ’ רק הוא מבכירי חוקרי אבולוציית האדם בעולם ותרומתו הידועה היא בחקר האנטומיה של הפנים, אבולוציית ההליכה הזקופה והביומכניקה של מערכת הלעיסה והתנועה הזקופה.

בתערוכה יוצגו גם נציגיהם האקזוטיים של ענפים “צדדיים” בעץ ההתפתחות של משפחת האדם, שהתפתחו במקביל לאדם והתקיימו בצידו אך לא שרדו עד ההווה, בהם האוסטרלופיתקים המגושמים, האדם הניאנדרטלי וההומו היידלברגנזיס.

המוצגים בתערוכה, בהם המאובנים העתיקים ביותר הידועים לעולם המחקר, נמצאו ברחבי העולם וחלקם טרם הוצגו לציבור הרחב.
התערוכה מתקיימת ונפתחת לקראת יום דרווין הבין-לאומי שיצוין ביום שלישי 12/2. ביום זה יתקיים באקדמיה הלאומית הישראלית למדעים כינוס פתוח לקהל הרחב בכותרת “הומו סאפיינס וקרוביו המוזרים – הניאנדרטלים”.
התערוכה מוצגת בבית האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. היא פתוחה ללא תשלום בימים ראשון–חמישי בשעות 17:00-09:00

תערוכת האבולוציה – באדיבות יואל רק

1. חבל שהתערוכה רק בימי א’-ה’, 17:00-09:00. שעות בלתי אפשריות לאנשים עובדים, ביחוד אם הם באים מחוץ לירושלים…

2. אריה את טועה לגבי ציורי הקיר בני ה70 אלף שנה גם הם נעשו על ידי ההומו סאפיאנס. סביר להניח שהיכולת האומנותית של הניאנדרטלים הייתה נחותה (ואולי בהרבה) מזו של אחיהם.

3. שוב ושוב ושוב רבים וטובים טועים ומטעים
    בהתיחסות לאבולוציה כאל ״תאוריה״
    כתוב :
    ״…..כפי שהתאוריה גורסת …..״ ו : ״…..תקפותה של התאוריה……״
    לכן שוב ושוב ראוי להדגיש כי :
    האבולוציה אינה ״תאוריה״ אלא תהליך עובדתי ,
    יש תאוריות שמסבירות את התהליך / העובדה שנקראת אבולוציה,
    אבל להתיחס לאבולוציה כ ״תאוריה״ שווה ערך להתיחסות לכדור הארץ השטוח…
    התיחסות שגויה שכן על תאוריה ניתן להתווכח ואפילו לסתור,
    לא כך לגבי תהליך / עובדה …

4. יותר מ 2 – 3%. קראתי גם על 5%. כן… כולנו קצת ניאנדרטלים. אגב, היה להם מוח גדול משלנו ב 30%. לא רע. עיניים כחולות…. שיער גינגי. ועוד ועוד. ואת ציורי המערות העתיקים, בני 70,000 שנה – האפריקאי עוד לא יצא מאפריקה ולא הגיע לשם, זה קרה רק 40,000 שנה מאוחר יותר.