אנדוור על כן השיגור

הטיסה הבאה של מעבורת החלל אנדוור לתחנת החלל הבינלאומית ב-11 במארס אכן תהיה מאמץ (Endeavour) בינלאומי אמיתי

המעבורת אנדוור על כן השיגור 39A במרכז החלל קנדי בפלורידה
המעבורת אנדוור על כן השיגור 39A במרכז החלל קנדי בפלורידה
הטיסה הבאה של מעבורת החלל אנדוור לתחנת החלל הבינלאומית ב-11 במארס אכן תהיה מאמץ (Endeavour) בינלאומי אמיתי.

"זוהי הטיסה הראשונה בה כל השותפים יהיו נוכחים ", אומרת דנה וויגל, מנהלת התעופה הראשית של התחנה. "זו לא רק 'טיסה יפנית' או 'טיסה קנדית'. טיסה זו תהיה בהחלט הפעם הראשונה בה יידרש כל אחד מהשותפים לקחת חלק פעיל כדי לגרום להכל לעבוד. אני חושבת שזו אבן דרך אדירה."

בראש רשימת אבני הדרך נמצא משלוח חלק מהמודול של סוכנות החלל היפנית שיסמן את תחילת נוכחות הסוכנות בתחנה. מודול הלוגיסטיקה הניסויית היפני, החלק המווסת – הנקרא JLP(Japanese Logistics – Pressurized) – הוא רק הופעת החימום לסוכנות החלל היפנית. הוא יכיל מערכות בקרה קריטיות וישמש כשטח אחסון לחומרי מחקר. אורכו 4.4 מטרים ורוחבו 3.9 מטרים – הוא הקטן מבין שני המודולים המווסתים המתוכננים. בשילוב עם חלקים אחרים, הם יצרו את קיבו, המתחם היפני של המעבורת, שנקרא על פי המילה היפנית ל"תקווה". המתקן הראשי בקיבו והזרוע הרובוטית שלו מתוכננים לשיגור בטיסת המעבורת הבאה, ומעין "מרפסת קדמית" שתאפשר לאסטרונאוטים לבצע ניסויים ישירות בחלל תשלח מאוחר יותר.אך גם אם הוא קטן, מה שהמודול מייצג הוא גדול.

"אנשים רבים עבדו שנים רבות כדי להגיע לנקודה הזו", אומר טאקאו דוי, מומחה המשימה ואסטרונאוט בסוכנות החלל היפנית. "באמצעות המשימה הזו, תוכנית החלל היפנית המאויישת האמיתית יכולה להתחיל ".

דוי יהיה האדם הראשון שיכנס אל המודול, אשר יותקן בחלקו הזניטי, כלומר העליון, של קדקד ההרמוניה שהותקן בשנה שעברה. הוא אומר שהוא כבר חושב כיצד ינצור את אותו הרגע. מפקדו, דומיניק גורי, אומר שהוא כבר מצפה לשמוע על כך .

"זה הולך להיות חלקו המאוד מרגש ומתגמל של הטיסה," אומר גורי. "לראות את פניו של טאקו, לדעת שהוא אסטרונאוט של סוכנות החלל היפנית, המביא את החלק הראשון של החומרה שלהם, הולך להיות דבר מרגש."

אך כל ההתרגשות הזו תגיע בשלב מוקדם של המשימה. בהליכת החלל הראשונה, מומחי המשימה ריק לינהן וגרט רייסמן יצאו החוצה להכין את המודול להתקנה, ודוי יתקין את המודול מבפנים באמצעות הזרוע הרובוטית של המעבורת. "זו תהיה סוג של שיא בהתחלה, אך נסיים את המשימה הזו עד היום הרביעי של הטיסה," אומר מייק מוזס, מנהל התעופה הראשי של המעבורת. "יהיו לנו עדיין עוד 12 ימים נותרים."

שנים-עשר יום – ובנוסף עוד ארבע הליכות חלל – זה יותר ממה שכמה משימות מקבלות לכל המשימה. טיסה זו היא הראשונה במשימה המתוכננת לניצול מלא של מערכת העברת החשמל בין התחנה למעבורת. טיסות אחרות של המעבורת יכלו להשתמש במערכת על מנת לאסוף חשמל נוסף מהתחנה ולהאריך את הטיסה, אך ההחלטה לעשות זאת היתה בד"כ רק אחרי שהמעבורת כבר נכנסת למסלול לווין.

אנדוור משוגרת אל החלל עם הציפייה להשאר שם במשך 16 יום, ותמיד יש ימים נוספים שמורים למקרה שמזג האוויר או בעיות טכניות יעקבו את הנחיתה.

"יש לנו את האפשרות להיות במסלול לוויני במשך זמן רב," אומר מוזס. "כאשר בנינו את לוח הזמנים, דיברנו על היום ה-14—זהו בד"כ יום הנחיתה. עבורי, זה יום שבו אני יוצא מעגינה. הצוותים שלי יאמרו, 'מה? אנחנו עדיין במסלול לווין?'"

אחרי שיתקינו את המודול של סוכנות החלל היפנית, תשומת לב הצוות – לפחות בכל הקשור להליכה בחלל – תעבור לתרומה החדשה ביותר של סוכנות החלל הקנדית, המתפעל המיומן לצרכים מיוחדים (Special Purpose Dexterous Manipulator). הרובוט, שכינויו כפי שנבחר בתחרות קנדית לבחירת השם הינו דקסטרה (Dextre), ביחד עם שתי הזרועות הרובוטיות הקטנות יתחבר לזרוע הרובוטית של התחנה מתוצרת קנדה, ויאפשר לאסטרונאוטים להחליף חומרה מחוץ לתחנה, בלי ללכת בחלל.

זו חתיכה מורכבת של חומרה, ובגלל שהיא תשוגר במספר חתיכות בנפרד, יהיה צורך בהרכבה מסויימת.

"יידרשו מספר הליכות בחלל על מנת להרכיב את הדבר הזה," אמר גורי. "זה כמו חתיכה מפרויקט לגו – אבל הרבה יותר מורכב ממה שהיינו רגילים כילדים."

דקסטרה ישוגר כשתי ידיים, שני מפעילים ישלטו על פרקי כפות הידיים, וגוף ראשי מחובר למצע. הצוות ייקח את המצע מחוץ לתא המטען ויחבר אותו לתחנה. אז, אחרי שהעבודה הקשורה למודול הלוגיסטיקה הניסויית היפני תסתיים בחלק המוקדם של הליכת החלל הראשונה, לינהן ורייסמן יבלו את שארית הליכת החלל בתחילת הרכבת דקסטרה. כל הליכת החלל השניה וחלק מהשלישית יוקדשו להשלמת ההרכבה.

"זה מצחיק – אנחנו משימת 1 J/A, בשביל יפני/אמריקאי," אמר מוזס. "אבל צריך להיות גם C בשם שלנו (קנדה). אם אתה מסתכל על המשימה, דקסטרה לוקח את הנתח הגדול ביותר של זמן הליכת החלל. פשוטו כמשמעו, מיום העגינה ועד היום הטיסה ה-9 אנחנו עושים משהו עם דקסטרה כמעט כל יום."

שתי הליכות החלל האחרונות יגיעו בימי הטיסה 11 ו 13. הליכת החלל הרביעית תשמש להחלפת מודול בקרת כוח מרחוק ולבדוק את חומר תיקון הרעפים במעבורת. הבדיקה של חומר התיקון תוזמנה במקור למשימת המעבורת דיסקברי באוקטובר שעבר, אך תוזמנה מחדש כדי לתת מענה לבעיות במערכים הסולרים של התחנה. המטרה היא להשלים את הבדיקה לפני שהמעבורת אטלנטיס טסה לטלסקופ החלל האבל באוגוסט, למקרה שיהיה צורך בתיקון מגני חום באותה משימה. שלא כמו משימות לתחנת החלל, חברי הצוות של אטלנטיס לא יוכלו להמתין על התחנה למעבורת חדשה לקחת אותם הביתה במקרה שאטלנטיס ניזוקה.

ובהליכת החלל החמישית, מומחי משימה רוברט ל. בהנקן ומייק פורמן יאחסנו על התחנה את המנור שמתחבר לזרוע הרובוטית של המעבורת לבחינת מגני חום. המנור יאוחסן על התחנה כיוון שבטיסת המעבורת הבאה לא יהיה מספיק מקום כדי לשאת גם את המנור וגם את מודול סוכנות החלל היפנית הגדול יותר בתא המטען של המעבורת.

גורי והטייס גרגורי ה. גונסון יבצעו את בדיקת האנדיוור ביום ה-12 לפני שהמנור מאוחסן, במקום לאחר שהמעבורת תצא מעגינה כפי שנעשה באופן רגיל. זו רק אחת מהרבה מטלותזרוע רובוטית שמחכות לצוות בתוך התחנה, כאשר אף אחד אינו בחוץ בהליכת חלל. מתוך 16 יום שהאנדיוור תהיה בחלל, עבודות רובוטיות מתוכננות ל 12 – בנוסף לעבודת הפנים הנדרשת על מנת לצייד את מודול הלוגיסטיקה הניסויית היפני ועבודות הציוד הנדרשות לקולומבוס, המעבדה האירופאית שתהיה אז בחלל רק מספר שבועות. בנוסף, רייסמן יצטרך לעשות מעבר – הוא יישאר על התחנה אחרי שהמעבורת עוזבת, מחליף מקום עם האסטרונאוט לאופולד אייהרטס מסוכנות החלל האירופאית.

בכל זאת, כולם מסכימים שהעבודה הקשה תהיה שווה את זה.

"כולם מתרגשים בצורה שלא תאמן," אמר מוזס. "החומרה שלהם היתה מוכנה לצאת כבר שנים, וסוף סוף אנחנו נוכל לשגר אותה. כולם אומרים, 'וואו, יש לכם משימה עמוסה, .. ותודה רבה רבה.'"

* בהכנת הכתבה השתתף גם יצחק ספיר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

3 תגובות

  1. אני רואה שאתה חוזר לשטויות שלך. אתמול שאלת שאלה פשוטה – מתי השיגור קיבלת כתבה שלמה. עכשיו אתה גם רוצה שנתייעץ בשבילך עם אצטגנינים. לצערי זה לא האתר הנכון.
    עד כמה שידוע לי ליעל פטר אין כישורים מיוחדים בתחום האסטרולוגיה, כמו שלי אין וכמו שלאף אחד אין – גם למי שמתיימרים להיות אסטרולוגים כי מדובר במקצוע המהווה אחיזת עיניים.
    אולי אתה רוצה שנחפש לך תחזיות על אנדוור בקוד התנ"כי או במובי-דיק?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

דילוג לתוכן