סיקור מקיף

קץ תכנית מעבורות החלל הביא לרמה גבוהה של חוסר תעסוקה ואכזבה

כעת, לאחר שאיבדו את עבודתם, מוצאים עצמם מהנדסי התכנית נאבקים על עבודות חדשות, לרוב נחותות יותר אם בכלל הם מוצאים עבודה

מעבורת החלל דיסקברי מוטסת בשנת 2009 מקליפורניה שם נחתה בחזרה למרכז החלל קנדי בפלורידה. טיסה דומה תביא אותה בקרוב למוזיאון התעופה והחלל בוושינגטון
מעבורת החלל דיסקברי מוטסת בשנת 2009 מקליפורניה שם נחתה בחזרה למרכז החלל קנדי בפלורידה. טיסה דומה תביא אותה בקרוב למוזיאון התעופה והחלל בוושינגטון

נאס"א אמורה לשלוח שתיים ממעבורות החלל שלה החודש, ואולם לא לחלל אלא למנוחה במוזיאונים ברחבי ארה"ב. הראשונה שבהן תהיה מעבורת החלל דיסקברי שתועבר למוזיאון התעופה והחלל – סמיתסוניאן בוושינגטון. המעבורת תועבר על גבי מטוס בואינג 747 שהותאם לכך ב-17 באפריל.
המטוס המיוחד יפעל שוב שבוע לאחר מכן ב-23 באפריל וישא עמו את מעבורת הניסיון שלא המריאה לחלל – אטנרפרייז. בתחילה היא תשהה בנמל התעופה קנדי, ומאוחר יותר תועבר למוזיאון אינרפיד – המוזיאון לנושאי ים תעופה וחלל.

מיד לאחר שסערת האבק שככה עם נחיתת מעבורת החלל האחרונה ביולי, היה ברור כי הדברים, כפי שהיו מוכרים לרבים שהקדישו את חייהם למרכז החלל קנדי, כבר לא יהיו אותו דבר.

זה נבע מהחלטתו של הנשיא אובמה לשים קץ לתכנית מעבורות החלל ולהתחיל בתכנית צנועה יותר. אבל זה לא קרה. כי מיד לאחר תום תכנית המעבורות הקונגרס שם קץ גם למימון התכנית החלופית, שלא רק גרמה לאמריקאים רבים לאבד את העבודה שלהם, אבל גם גזלה את מעמד ההובלה של אמריקה בתחום תעופת החלל – שיא שהוחזק על ידי האמריקאים במשך חמשת העשורים האחרונים.

כעת, לאחר שאיבדו את עבודתם, מוצאים עצמם מהנדסי התכנית נאבקים על עבודות חדשות. סאמי ריוורה, מהנדס בתכנית, מדווח שבאחד עשר החודשים האחרונים הוא היה בשלושה ראיונות עבודה בעוד שהוא ציפה שזה לא יהיה יותר משלושה חודשים. בראיון ל-cbs מציין ריוורה: "הצעתי את עצמי למשרת מהנדס, משרת טכנאי, בעצם כל משרה"

גם כריס מילר ואשתו חווים בעיות למרות שהם מחזיקים בשני עסקים צדדיים לאחר הפיטורים ממרכז קנדי. "כלם פוטרו. יש לזה אפקט הגל השקט" הוא מספר למראיין על העסק המשפחתי וטוען שכל העסקים נסגרים עכשיו ולמרות שהם מקבלים את המציאות כמות שהיא הרי זה לא הדבר שמטריד אותם ביותר, אלא בנם בן ה-12 שהיה רגיל לרמת חיים מסויימת שקשה להם לשמר לפי שעה ולמשל אפילו למקדונלד'ס הם כבר לא הולכים.

בנוסף לאלה שהוזכרו, מספר הולך וגדל של אנשים כועסים וכואבים את העובדה שאמריקה איבדה ממעמד מספר אחד. עכשיו מי שירצה לטוס לחלל יצטרך לקנות מושב בטיל רוסי?

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

17 תגובות

  1. חבל חבל חבל שהממשל באר"הב מפסיק את ההקצבה לנאס"א ( או יותר נכון מקצץ באופן ניכר את התקציבים ). אני חושב שהאנושות צריכה מחקרים בנושא של תהליכים ביולוגים בתנאים של חוסר כבידה. חוץ מזה הממשל נוטל מהאמריקאים את בכורה בחקר החלל והחלק הארי בנושא הזה.

  2. זו טעות חמורה מאוד מצד ארה"ב לוותר על יכולת לבצע לבדה משימות חלל מאויישות ואם כל הכבוד לתוכניות הפרטיות זה ממש לא תחליף להשקעה ולמחוייבות ארוכת טווח של מדינה להשקיע במחקר, מישהו יכול לדמיין את ארה"ב בלי תוכנית "אפולו"?, מדובר בידע שילך לאיבוד וארה"ב תזדקק למשימות מאויישות משלה מתישהו- רק בשביל לגלות שליצור מחדש את היכולת תעלה לה הרבה יותר כסף מאשר לנסות ולשמור על כשירות מינימלית.

  3. ממש מצער שהדיון הזה מתנהל על בסיס מאמר עמדה נטול מראי מקום, נטול נתונים וחסר אינפורמציה בסיסית: את מה סגרו? את מה לא? כמה מן המפוטרים עברו לתכניות אחרות של נאסא? האם הסגירה מונעת או מפסיקה את ההסתאבות של הסוכנות, שגרמה לכך שפרוייקטים נועזים פחות ופחות עלו יותר ויותר ונכשלו יותר ויותר (או שמא מדובר בהשמצות בלבד).
    תודיעו לי כשתכתבו משהו רציני – ואפשר יהיה להתייחס לגופו של עניין

  4. חוצון

    הכלכלה האמריקאית משגשגת בזכות ההנדסה (וטכנולוגיות מתקדמות נוספות). כוח העבודה האמריקאי יקר מכוח העבודה של המזרח הרחוק, לכן ללא טכנולוגיה מצב הכלכלה האמריקאית היה היום קשה יותר.

    השאלה היא רק לאיזה כיוון בהנדסה צריכה הכלכלה האמריקאית ללכת. מסעות מאויישים בחלל אינם כיוון משתלם היום (ישתלם בעתיד, נניח עוד 30 שנה). מאידך, היום, כיוון של פיתוח לווינים משתלם מאוד.

  5. nשלם המיסים האמריקאי
    לא צריך לעודד צעירים ללמוד הנדסה
    בכסף שאין לו.

    היה אפשר לומר שצריך היה תחילה לקצץ בדברים אחרים
    והתשובה לכך היא
    שצריך לקצץ גם את תוכנית החלל וגם בדברים האחרים
    ואז ניתן יהיה להוריד מיסים
    וכתוצאה מכך הכלכלה תבריא ותחזור לצמוח.

  6. סליחה,
    מי כתב את הידיעה הזו ***במקור***?
    ומאיפה הנתונים והשמות?

    תודה מראש

  7. אבי אני לא מסכים איתך, לדעתי מדובר בתחומים מלהיבים ביותר, אני אישית מאוד מתלהב מהם ואני בטוח שכך גם בני נוער רבים שוחרי מדע וטכנולוגיה. תחשוב איזה מאתגר זה לנסות לבנות רובוטים אוטונומיים בעלי בינה מלאכותית שיטוסו למרחק של מאות אלפי קילומטרים מכאן, ינחתו על כוכבי לכת אחרים, יחקרו אותם, ינתחו ממצאים, ידעו להתמודד עם מגוון רחב של מצבים שחלקם בלתי צפויים, יחזירו דוגמיות לכדור הארץ…. לדעתי זה דבר מדהים ומלהיב שבהחלט יש בו המון השראה ואתגר.

  8. בקרוב פרסום על הפרטת טיסות החלל והתיישבות בחלל, כמה מן הקוראים הגיבו לעניין בלי שראו המאמר. המאמר מצדיק חלק מהכותבים – אבל אני מבקש להוסיף את התובנה שלי לעניין. שיגור רובוטים לחלל הוא הרבה יותר זול וחוסך חיים בסביבה עוינת לאדם: בחלל, בשיגורים, על גרמי שמיים חסרי אטמוספירה תומכת חיים או תנאים קשים אחרים. שם רובוטים יעילים ביותר. נחיתת האדם על הירח למשל לא הוכיחה שום דבר אחר פרט לעובדה שאפשר להנחית אדם על הירח. כל הדברים האחרים שנעשו שם כמו רכב החלל, הזרועות שהופעלו על ידי האסטרונאוטים וכו' יכולים היו להיעשות על ידי רובוטים ולאו דווקא רובוטים דמויי אדם אבל רובו-סייר, רובו-מלקט רובו-זרועות בקיצור רובוטריקים כאלה שיעשו את רוב העבודה. גם הניסויים על המעבורות יכלו להיעשות בחלקן על ידי רובוטים וכך לחסוך בחיי אדם רבים שקופחו בתכנית המעבורות, כמה חבל.

  9. לצפריר.
    הסיבה שהכתבה מופיעה כאן היא בדיוק כדי שיהיו תגובות כמו שלך, שיתנו תובנה נוספת.
    אתר הידען עוסק, מלבד בדיווח על חידושים, גם בהיבטים ההיקפיים של התחום, וכפי שאתה בעצמך כתבת הם נוגעים לכמה וכמה נושאים שעוסק בהם האתר, לדוגמה חברות התרופות, או חידושים בטכנולוגיות מיחשוב. פטנטים הם, נרצה או לא, חלק מהמרקם שמקיף את הטכנולוגיה.

  10. טוב מאוד, לדעתי זו היתה מזללת כסף שעדיף בלעדיה, בעיקר היום, עדיף לדעתי הרבה יותר להשקיע ברובוטיקה, ברובוטים נשלטים מרחוק ורובוטים אוטונומיים שיצאו לחלל ויבצעו משימות וניסויים, ינחתו על כוכבים רחוקים ואף יחזירו דוגמאות לכדור הארץ.

    לא רק שהדבר יהיה הרבה יותר זול מאשר לשלוח בני אדם לחלל עם כל מערכות תומכות החיים היקרות שנלוות אליהם, הדבר יתן גם תנופה אדירה לתעשיות הרובוטיקה המחשבים והבינה המלאכותית שבתורן ישתלבו ויתרמו גם בתחומים רבים נוספים כמו עזרה בבתי חולים ועזרה סיעודית לזקנים (תחום שמתפתח במהירות לפי מה שקראתי בעיקר בסין וביפן שם אוכלוסיית הזקנים צפוייה להוות אחוז ניכר מאוד מהאוכלוסיה בתוך מספר עשורים, וכנראה שלא יהיו מספיק צעירים שיתמכו בהם).

  11. רוצים לחזור לעבודה, תמצאו תקציב. רוצים תקציב, תבריאו קודם את הכלכלה. רוצים להבריא את הכלכלה, תפטרו עובדים.

    יום יבוא והם יחזרו לעבוד בנאס"א ושלוחותיה. יום יבוא וארה"ב תחזור להוביל את התחום.

  12. "צרות אופקים?" ו"רווח פוליטי"? אתם יודעים כמה החוב הלאומי של ארה"ב? זאת לא תפקידה של הממשלה להתעסק בחלליות, ולכן טוב עשו שהפסיקו לבזבז כספי ציבור על דברים כאלה (מה גם שלא ברור בכלל מה התועלת ממשימות מאויישות).

  13. תעשיית החלל עוברת הפרטה (פרוייקט X, וירג'ין קאלאקטיק ועוד כמה קטנות) ובטווח הארוך זה רק יאיץ את ההתקדמות של התחום ויספק תעשייה לעד המון מהנדסי חלל ואחרים.

    הפריצה תהיה ברגע שיתחילו טיסות תיירות סדירות לחלל. ברגע שזה יקרה אז נטל המימון יעבור מכמה משקיעים אמיצים ללקוחות הראשונים הסופר-אמידים וברגע שזה יקרה אז גם השמיים לא יהיו הגבול.

  14. ממש סבבה, עוד סיבה טובה לאי הצלחתו של אובמה ועוד בוחרים פונטיאלים שאוכזבו.
    ורק לפני יומים פורסם שהאבטלה לא מצליחה להתעורר.

    האמריקאים זוכרים את מי שהחליט להנחית חללית על הירח
    עכשיו הם יזכרו את מי שהפסיק את תוכניות החלל בכלל !!!

    ממש עצוב [email protected]#$

  15. בושה וחרפה!

    מסורת מכובדת וארוכת שנים נקטעת בגסות בגלל ראיה צרת אופקים ושיקולים פוליטיים עלובים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן