סטארטאפ ישראלי מציג התקדמות בתדלוק מכוניות במים

Electriq~Global הציגה השבוע בוועידת Smart Mobility Summit במסגרת אקומושן 2018 בתל אביב דלק יעיל, בטוח, נקי וניתן למיחזור להנעת כלי רכב חשמליים. בהשוואה לדלקים קיימים, הדלק החדש מאפשר טווחי נסיעה גדולים פי שניים בחצי מהעלות וכל זאת ללא כל פליטת זיהום

מכונית חשמלית מבוססת מימן. איור: Electriq~Global
מכונית חשמלית מבוססת מימן. איור: Electriq~Global

חברת הסטארט אפ הישראלית- אוסטרלית Electriq~Global (לשעבר Terragenic) פיתחה דלק בטוח, זול ונקי. הטכנולוגיה של Electriq~Global, ש-60% ממנה מבוססת על מים, מחלצת מימן מדלק מבוסס מים, שמשמש לאחר מכן להפקת חשמל לצורך הנעת הרכב החשמלי.

המערכת של Electriq~Global כוללת שלושה מרכיבי מפתח: הדלק הנוזלי (Electriq~Fuel), שיוצר ריאקציה עם קטליזטור (Electriq~Switch) בכדי לשחרר מימן לפי דרישה. בשלב הבא הדלק "נאסף" ונלקח בחזרה למפעל מיחזור (Electriq~Recycling) שבו הוא מוטען מחדש במימן ובמים לצורך שימוש חוזר. כל התהליך בטוח מטבעו ומאפשר להפעיל כלי רכב עם אפס פליטת מזהמים.

בחברה טוענים כי הדלק הנוזלי מבוסס המים, שפותח במרכז המו"פ של Electriq~Global בטירת-כרמל, הוא בטוח ויציב ונשמר בטמפרטורות ובלחצים סביבתיים. בהשוואה לפתרונות ירוקים אחרים לאגירת אנרגיה דוגמת סוללות lithium-ion או טכנולוגיות של מימן דחוס, Electriq~Global מאפשרת מרחקי נסיעה גדולים פי שניים בחצי מן העלות. צפיפות האנרגיה היא עד פי 15 ביחס לסוללות חשמליות הנמצאות כעת בשימוש בכלי רכב דוגמת אלה של טסלה.
השוואה בין אוטובוסים חשמליים הראתה שהאוטובוסים שהונעו באמצעות סוללות חשמליות רגילות סיפקו טווח נסיעה של 250 ק"מ ודרשו עד ל-300 דקות של טעינה מחדש, בעוד אוטובוסים שיונעו באמצעות Electriq~Fuel יספקו מרחק נסיעה של 1,000 קילומטרים ויוכלו להיות מתודלקים מחדש בתוך 5 דקות.

מנכ"ל Electriq~Global גיא נבו מיכרובסקי מסר: "הטכנולוגיה שלנו מביאה עמה חדשות דרמטיות של שיפור בטווח הנסיעה, קיצור זמן התדלוק והפחתת עלותו, ובכך משנה את כללי המשחק בתחומים רבים, וביניהם תחבורה ואחסון דלק".

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

12 תגובות

  1. חיים
    אשמח לדעת על איזה מיקרה אתה מדבר.

    חוק הפטנטים האמריקאי אוסר כבר שנים הגשת פטנט על מנגנון לתנועה מתמתדת ללא הצגת מודל עובד.

    היה מיקרה מפורסם שהתחיל בניסיון לפטנט של ניומן ב-1979 והגיע למשפט עשר שנים לאחר מכן בבית המשפט המחוזי. ניומן הפסיד…

  2. בארה"ב יש פטנט רשום על פרפטום מובילה. משרד הפטנטים בתחילה סירב לאשר את הפטנט. אך בהמ"ש קבע כי הפטנט אינו צריך לעבוד אלא שלא נרשם דבר דומה ולא ענינו של משרד הפטנטים כי המתקן צריך לפעול.
    מים נמצאים ברמת פוטנציאל אנרגטי בין הנמוכים ביותר. הרמת הפוטנציאל שלהם נקרא אלקטרוליזה (הפרדה למימן וחמצן) הם יכולים לשמש גם כקטליזטור ולכן 60% מהמתקן הם מים, מראה על (נקרא לזה בעדינות) חוסר היתכנות אם לא יותר.
    להשתמש במים כקטליזטור דורש אחוזים בודדים. אשר על כן, שיציגו את העבודה שלהם על מנת להוכיח כי זה לא בלוף.

  3. באמת נשמע קצת כמו הנורה של מרידור…
    אבל גם אם נכון אז מדובר בפתרון של בעיה אחת מני רבות של מכונית מימן.
    אם הבנתי נכון מדובר על לאגור ולשחרר מימן ממולקולות שמסיסה במים. אז גם אם באמת עדיין מדובר בריכוז אנרגיה כל כך גבוה (שזה די יהיה מדהים כי רוב המשקל של "הדלק" הוא מים מה שעל פניו הוא די בזבוז) עדיין נשמע שמדובר במערכת די מורכבת.
    מלבד זאת מעניין באיזה חומרים משתמשים. מכוניות מימן נוטות להשתמש בחומרים אקזוטיים ויקרים.
    לי עדיין נראה שסוללות חשמליות "ינצחו" את מכוניות המימן. ולו בגלל הפשטות שבהם.
    אבל ימים יגידו

  4. כמו הסוס שלא נתנו לו לאכול. זה עבד טוב במשך 7 ימים. יש הרבה סרטונים באינטרנט על איך להסב רכב לנסוע על מים. בפועל לא מכיר כזה פתרון שבאמת עובד.
    אבל אם זה נכון, אשמח לאכול את הכובע ולהמליץ עליהם לפרס ישראל (או אוסטרליה)

  5. לא הבנתי איך מופק המימן ? באיזה עלות ? ובקיצור הגדלת טווח זה מעולה השאלה באיזה עלות ?

  6. מסכים עם יוסף. דומה לנורה של מרידור, מי שזוכר. נדרשת בדיקה רצינית של גורם אוביקטיבי. אם יוכח כנכון- פריצת דרך מדהימה, אם לא – מכה לתחום האנרגיות המתחדשות בארץ, כשדה פעולה נוח לנוכלים.

  7. המוח היהודי מפתיע כל פעם מחדש
    כל הכבוד וגאווה גדולה.
    המדינה צריכה להשקיע יותר בהשכלה גבוהה, הכלכלה שלנו מתבססת על המוח.

  8. עזבו רגע מכוניות. תתחילו עם תחנות כוח קטנות בכל שכונה. בכל עיר. תחנות כוח עצמתיות על שפת הים. אני מקווה שהשלב הבא יהיה להקטין את המערכת כל כך בשביל שתהווה מקור כוח לסלולר.
    אתם יודעים שסוללה אחת של סלולר מזהמת יותר משנת נהיגה ברכב בנזין או סולר?

  9. אני קצת סקפטי. נשמע טוב מדי. אם אני טועה מתנצל.
    כמו כן מה טוענים למיכל הדלק: מים או מימן. בטיחות בשעת תאונת דרכים. מימן קצת דליק.
    נפח: מימן גז לא צפוף. איך דוחסים הרבה מימן למעט מיכל. ומה עם האנרגיה המשתחררת: מים דחוסים מאד, ומימן גזי. זו תגובה נפיצה, איך מבקרים אותה.
    אם כן מה שרשום נכון זה נשמע כיוון טוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן