ארצות הברית נכנסת רשמית למהפכה האווירית השנייה

משרד התחבורה האמריקני הודיע שעשר מדינות בארצות-הברית ישתפו פעולה עם הממשל הפדרלי ועם חברות פרטיות, במטרה להתחיל להשתמש ברחפנים למטרות שונות. ההתמקדות הראשונית תהיה בהפעלת רחפנים בלילה, בשינוע חבילות, בטיסות מעל אנשים ובטיסות למרחקים ארוכים

נמל התעופה העירוני העתידי של גוגל – תמונת קונספט. במקור מאובר.
נמל התעופה העירוני העתידי של גוגל – תמונת קונספט. במקור מאובר.

אם אתם עוקבים קבועים של הבלוג, אתם בוודאי כבר יודעים שיש לי תקוות גדולות לגבי עתיד הרחפנים בחברה האנושית. עוד כשכתבתי ב- 2015-2016 את ספרי "השולטים בעתיד", שילבתי בו פרק שלם על עתיד המרוחק מאיתנו כדי עשור אחד בלבד, ובו ניתן למצוא ענן של רחפנים בשמי כל עיר. הם יישאו משאות וחבילות ממקום למקום, יספקו שירותי רפואת חירום תוך דקות ספורות, ואפילו עשויים לספק שירותי תחבורה אוויריים (כפי שאובר כבר הבטיחה לספק).

מסתבר שלא רק אני חושב על הדברים האלו, אלא גם ממשלת ארצות הברית, שהחליטה לאמץ את הרחפנים לחיקה. השבוע הודיע משרד התחבורה האמריקני שעשר ממשלות בארצות-הברית ישתפו פעולה עם הממשל הפדרלי ועם חברות פרטיות, במטרה להתחיל להשתמש ברחפנים למטרות שונות. ההתמקדות הראשונית תהיה בהפעלת רחפנים בלילה, בשינוע חבילות, בטיסות מעל אנשים ובטיסות למרחקים ארוכים.

עשר חברות נבחרו להוביל את שיתוף הפעולה בין העיריות, הממשלות והתעשייה. הנה כמה מהמיזמים היותר מעניינים שיתחילו לרוץ כבר השנה.

אובר וגוגל נערכות לשינוע אווירי
מנכ"ל אובר החדש הבהיר לאחרונה כי "אובר לא יכולה להתרכז רק במכוניות. היא חייבת להתרכז בתנועה." ואובר עושה בדיוק את זה: מנסה למצוא דרכים חדשות לשנע חפצים ואנשים באופן היעיל ביותר – כולל דרך האוויר. עכשיו גילתה אובר שהיא תשתף פעולה עם עיריית סאן דיאגו, כדי להקים מערכת תחנות ונמלי תעופה זעירים לרחפנים בתוך העיר. בחודשים הקרובים יוכלו חלק מהתושבים בעיר להזמין מזון ממסעדות ולקבל אותו מהאוויר ישירות לפתח הדלת תוך פרק זמן שינוע בין חמש לשלושים דקות.

באופן דומה, רחפנים של חברת גוגל / אלפאבית ישנעו חבילות לקהילות בווירג'יניה, והחברה תבחן כיצד התושבים משתמשים בשירות[. אלא שהשאיפות של גוגל נראות צנועות יותר מאלו של אובר לטווח הרחוק, מכיוון שחברת המוניות הודיעה שבהמשך הדרך עשויה המערכת הראשונית שהיא מפתחת כיום, לשמש גם כבסיס לשירות המוניות המעופפות העתידי שלה. מנכ"ל החברה הבהיר ששירות המוניות המעופפות אמור להתחיל להיבחן בערים בשנת 2020 (ההשקה המלאה צפויה בשנת 2028).

 

רחפני עזרה ראשונה
אם אתם סובלים מהתקף לב פתאומי באמצע הרחוב, תצטרכו לחכות דקות ארוכות לאמבולנס. באנגליה תיאלצו להמתין 18 דקות בממוצע עד להגעת שירותי רפואת החירום; בניו-יורק תחכו תשע דקות בלבד, ובישראל נעים זמני ההמתנה ברוב היישובים הגדולים בין עשר ל- 12 דקות. קשה להאשים את שירותי הרפואה – האמבולנס חייב לנוע בכבישים שפקוקים לעתים קרובות, ואינו יכול לפלס נתיב ישירות למקום האירוע.

רחפנים, כמובן, אינם סובלים ממגבלות אלו. הם יכולים להתקדם בקו אווירי היישר אל מקום התקרית – בין שמדובר באמצע הרחוב, בבית פרטי או בקרחת יער. הם אמנם אינם יכולים לשאת אנשי צוות רפואי (עדיין), אבל הם יכולים לסחוב ציוד רפואי אוטומטי, אותו יכולים להפעיל עוברי-אורח נטולי ידע רפואי, על מנת לספק טיפול ראשוני מתקדם, כמתן שוקים חשמליים וזריקות אדרנלין.

במחקר שבוצע בסטוקהולם בשנת 2016, הודגם כי רחפנים למתן טיפול חירום רפואי מסוגלים לצאת לדרך תוך שניות ספורות מרגע קבלת ההודעה, לטוס במהירות של 75 קמ"ש ולהגיע ליעד תוך חמש דקות בלבד – פרק זמן אפסי בהשוואה ל- 22 הדקות שנדרשו לאמבולנסים להגיע לאותם יעדי.

חברת פלירטי מתחילה עכשיו ליישם את השירות בארבע ערים בארצות הברית, ולשגר באמצעות רחפנים ציוד רפואי מתקדם – דפיברילטורים אוטומטיים – לאנשים הסובלים מהתקף לב. אם השירות יצליח, בוודאי נראה אותו מתרחב גם לערים ולמדינות נוספות כבר בעתיד הקרוב.

https://youtu.be/xxkObFtYi2Q

קונספט רחפן-אמבולנס של חברת ארגודזיין.

רחפני שירות לשדות תעופה
רחפנים ידועים כאחד החששות הגדולים ביותר של טייסים כיום. בשנים האחרונות התקבלו דיווחים על מאות אירועים של 'כמעט-התנגשות' בין רחפנים למטוסי נוסעים. אבל מה אם אפשר היה לשלב תנועת רחפנים ומטוסים באותו שדה תעופה? פדקס, ג'נרל אלקטריק ואינטל מנסות לשתף פעולה ביחד עם שדה התעופה הבינלאומי בממפיס כדי ליצור מערכת רחפנים שתפעל בשדה התעופה עצמו. הרחפנים אמורים לפטרל לאורך גדרות שדה התעופה, לשנע חלקי מטוסים קטנים בשדה, לבחון את המטוסים ולספק שירותי חירום לפי הצורך.

הכניסה למהפכה האווירית השנייה
שימושים אחרים שאושרו בתכנית הפדרלית כוללים שימוש ברחפנים לגילוי כרי-גידול של יתושים, וניטור אחר שדות חקלאיים ובעלי-חיים. אבל אם נתקדם לרגע מעבר לשימושים הספציפיים, התכנית הפדרלית מאשרת לראשונה לרחפנים בארצות הברית – באופן ניסיוני וראשוני – לטוס בלילה, לטוס מעל ראשי אנשים ברום נמוך, ולטוס אל מעבר לשדה הראייה של מפעיל הרחפן. כל ההיתרים האלו אמורים לאפשר לרחפנים להשתלב תוך שנים ספורות בחיינו בכל מקום. אין פלא שלפי האיגוד הבינלאומי למערכות תחבורה לא-מאוישות, עד 2025 יוסיפו הרחפנים 100,000 משרות לכלכלה האמריקנית – ויניבו ערך כולל של 82 מיליארד דולרים.

כל השימושים הצפויים הללו מרמזים שאנו נמצאים כעת בימים הראשונים של המהפכה האווירית השנייה. במהפכה האווירית הראשונה שנפתחה בתחילת המאה ה- 20, התחלנו לעשות שימוש ראשוני בשמים באמצעות מטוסים גדולים ששימשו בעיקר לתיירות ולעסקים. במהפכה האווירית השנייה פוחתות העלויות הקשורות בשינוע האווירי, והכלים האוויריים הופכים להיות קטנים, נוחים ובטוחים מספיק כדי להיכנס לשימוש יומיומי בערים ברום נמוך, ולהשתלב בחייהם של כל התושבים.

קשה, כמובן, לחזות את העתיד, וייתכן בהחלט שחלק מהחזונות הקשורים למהפכה האווירית השנייה לא יתממשו במלואם. ייתכן, למשל, שמוניות אוויריות יתגלו כיקרות מדי להפעלה, במיוחד אם המעבר לתחבורה אוטונומית בכבישים תצמצם את הפקקים ותפחית את עלויות הנסיעה על הקרקע. כמו בתחילת כל מהפכה, מוקדם עדיין להתנבא באופן חד-משמעי אודות תוצאותיה הסופיות. אפשר רק להיות בטוחים שהיא עומדת להשפיע באופן דרמטי על חיינו בעשרים השנים הקרובות. הולך להיות מעניין.

אתם מוזמנים לקרוא עוד על עתיד הרחפנים והשירותים שיוכלו לספק לנו בספרי "השולטים בעתיד", בחנויות הספרים המובחרות (וגם אלו שסתם בסדר).

קישורים

[1] https://techcrunch.com/2018/05/09/ubers-aerial-taxi-play/

[2] http://www.thedrive.com/tech/20785/uber-will-soon-test-aerial-food-delivery-in-san-diego

[3] https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-05-09/drone-tests-from-deliveries-to-farming-unveiled-by-government

[4] http://www.businessinsider.com/uber-reveals-flying-taxi-prototype-says-service-will-be-affordable-2018-5

[5] https://www.pressreader.com/uk/daily-mail/20170714/281479276458578

[6] http://www.israelhayom.co.il/article/474997

[7] https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2631520

[8] https://www.washingtonpost.com/world/national-security/faa-records-detail-hundreds-of-close-calls-between-airplanes-and-drones/2015/08/20/5ef812ae-4737-11e5-846d-02792f854297_story.html

[9] https://www.usnews.com/news/best-states/articles/2018-05-11/lee-county-florida-to-battle-mosquitoes-through-federal-drone-program

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

8 תגובות

  1. א
    אתה צודק, כמובן. אבל, במקומות שונים בעולם יש חוקים שונים. למשל, בקליפורניה – נוסעים צריכים להגיש תביעה נגד אחד הנהגים. במצב שתיארת – הנוסע לא יקבל פיצועים. הביטוח זה סיפור מופרד. בכל ארה"ב, אם לי יש ביטוח אישי אז הוא מכסה אותי על כל רכב, וכל נהג על הרכב שלי.

    לגבי רחפנים – אני לא חושב שהמצב מסובך. אם אני מטיס רחפן ופוגע בך – אני אשם. אם אני חושב שהיצרן אשם, אז זו תהיה הבעיה שלי לתבוע אותו. ואם יהיו מספיק מיקרים – אז המדינה תתבע את היצרן. וזה לא – שונה מרכב.

    הבעיה הגדולה היא איך ישראל תתיחס לחדשנות הזו. בינתיים, היא מפשלת בצורה מביכה. עיין ערכים "קורקינט חשמלי", "אופניים חשמליות", "חיסונים", "רפואה אלטרנטיבית" ואפילו "עישון".

  2. ניסים
    מה שאמרת בגדול נכון אבל בעולם המשפט הוא יותר מורכב.
    בכלי רכב לדוגמה כל נזקי הגוף של כל מי שברכב וכל מי שנפגע מהרכב (כל עוד הוא לא היה ברכב אחר באותו זמן) הם אוטומטי על הנהג (שכמובן חייב לעשות ביטוח חובה שישלם את הנזקים) וזה לא משנה מי "אשם" באמת או מי התרשל או לא. גם אם תתנגש בך משאית שעברה באדום על 150 קמש, נזקי הגוף של הטרמפיסט שאספת עליך.
    נחזור לרחפנים, יכול מאוד להיות שכמו רכב גם הם ידרשו לביטוח בחוק, מה שכמובן ייקר את השימוש בהם. זה נשמע הכרחי אחרת בכל מקרה של תאונה הנפע יצטרך לנהל קרב משפטי מפרך בין המפעיל הייצרן ואולי עוד גופים שינסו לברוח מאחריות (בדיוק בגלל זה יש את החוק על כלי רכב, למנוע מצב שנפע תאונה צריך להוכיח מי אשם. לכן קבעו שהנהג תמיד "אשם" ותמיד מבוטח. מי שבעצם משלם לנפגעי תאונות דרכים הם כלל הנהגים דרך ביטוחי החובה )
    כל זה כמובן בלי קשר להליכים פליליים אם נהג עבר על החוק או התרשל (שזה פחות מעניין את מי ששוכב בבית חולים.

  3. כדי להיות משמעותי הרחפן דורש שיפור גדול בקיבולת הסוללות.
    היום הם טסים רק זמן קצר מאוד ורק עם מעט משקל.
    כל "המוניות" המעופפות לדוגמה לא יכולות לעשות יותר "נסיעה" אחת או שתיים בלי טעינה מחדש וגם זה לרוב עם נוסע אחד בלבד.
    על טיסה מעיר לעיר אין בכלל מה לדבר אפילו לא להעברת חבילה קטנה.

  4. נוסטרדמוס
    זו שאלה טובה, אבל במה זה שונה ממכונית?

    התשובה פשוטה – אשם מי שעבר על החוק. בוא תשמע סיפור אמיתי.

    לפני שנים, מטוס קרב ירה במפגן ופגע ברגלו של חייל. על פניו – הצוות אשם, נכון? אבל במקרה הזה הצוות זוכה. מי שכן נענש זה: מוביל המבנה, מפקד הטייסת ומפקד הבסיס! למה? כי כל אחד מהם עבר על נהלים ואפשר לתקלה לקרות. העונשים היו מאד חמורים.

  5. רועי… אתה רואה נכון.. עוד שימוש לרחפן.. זריקת גלגל הצלה בים לטבע..

  6. נוסטרודמוס

    העלית שאלה נכונה. שאלה כזו דורשת תשובה בתחום המשפטי ובתחום הביטוחי. מה דעתך לכתוב על זה מאמר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן