יום הולדתו של איינשטיין נקבע כיום המדע

כך קבעה וועדת שרים בראשות שר המדע מתן וילנאי. בחיפה נפתחה תערוכה העוסקת באיינשטיין

אלברט איינשטיין

לרגל יום הולדתו ה-121 של “איש המאה”, פרופ' אלברט איינשטיין (ולרגל “יום המדע” בישראל) נפתחה ב14.3 במוזיאון הלאומי למדע וטכנולוגיה בחיפה תערוכה שבה יוצגו מכשירים אסטרונומיים שהיו בשימושו של איינשטיין. המכשירים ניבנו בסוף המאה ה-19 כעזרי לימוד לאסטרונומיה בסיסית.

איינשטיין שהיה ידידו של ד”ר להמן, מנהל כפר הנוער בן-שמן, תרם את המכשירים הללו לכפר ב– 1928 והם הועברו ממנו למוזיאון בחיפה, המשמש ארכיון לאומי למיכשור מדעי.

בין השאר יוצגו בתערוכה הטלריום – דגם של השמש, הארץ והירח; הפלנטריום – דגם של מערכת השמש והטלסקופ, על חרוצת תלת-רגל שבו השתמש איינשטיין.

כן יוצגו בתערוכה מיבחר פריטים מארכיונו האישי של גאון המאה, שביקר בארץ ב-,1923 מהם ניתן ללמוד הרבה על רב-גוניות חייו ועבודתו של איינשטיין, השגיו המדעיים המהפכניים, גילוייו על הקשר שבין קרינה לומר, האפקט הפוטו-אלקטרי ותורת היחסות ששינו את ההבנה על היקום, על מושגכי המרחב, הזמן והכבידה; קשריו הפחות מוכרים עם היהדות, הציונות ומדינת ישראל (אותה ראה כמקום הולם ליצירתיות ולפריחת ערכי העולם היהודי), חייו האישיים וכיצד התפתח למעמד של מיתוס וסמל תרבות עולמי.

ועדת השרים לענייני מדע בראשות שר המדע התרבות והספורט מתן וילנאי, קבעה לא מכבר עי “יום המדע” שיחול מעתה מדי שנה ביום הולדתו של איינשטיין (14.3.1879).