אילון מאסק: כדור האש שפגע במשגר של SpaceX חשף כישלון מורכב

בציוץ בטוויטר ביום שישי, שחתם שבוע של שקט, התייחס מאסק לשאלות מהקהל, ובין היתר אמר כי פיצוץ חרישי שנשמע שניות לפני התפרצות כדור האש עלול להיות קשור לגורם התקלה

רגע הפיצוץ של משגר פאלקון 9 ועליו הלוויין עמוס 6 ב-1 בספטמבר. צילום מסך מתוך יוטיוב
רגע הפיצוץ של משגר פאלקון 9 ועליו הלוויין עמוס 6 ב-1 בספטמבר. צילום מסך מתוך יוטיוב

החקירה בדבר האירוע שבו עלה באש משגר פאלקון 9 של חברת SpaceX ועליה הלוויין הישראלי עמוס 6 מתקדמת. לדברי מנכ"ל SpaceX , אילון מאסק, החקירה חשפה כשל קשה ומורכב.

לדברי מאסק הפיצוץ של פלקון 9 במהלך פעולת תדלוק שגרתית היה המסובך ביותר בהיסטוריה של שיגורי חברת SpaceX. הוא אמר כי המנועים לא דלקו ולכן לכאורה אין מקור חום. מאסק מבקש את עזרת נאס"א והציבור בחקר התקלה.
הפיצוץ התרחש יומיים לפני השיגור המתוכנן של הרקטה, במהלך מבצע קדם שיגור שגרתי בקומפלקס השיגור 41 בתחנת חיל האוויר בקייפ קנוורל בפלורידה. בהתבסס על ציוצים של מאסק בטוויטר, סיבת הפיצוץ תמוהה לחלוטין. הוא פנה ישירות לנאס"א, מינהל התעופה הפדרלי וצוות החקירה ההערכה והיישום של מערכות של חיל האוויר (משום שמדובר בבסיס של חיל האוויר האמריקני) בבקשת סיוע.

מאסק צייץ על האובדן של פלקון 9 שעות לאחר האירוע, וציין כי נראה כי מקור הפיצוץ במכל החמצן הנוזלי בשלב העליון אבל הסיבה הייתה "עדיין לא ידועה". מאז שתק החשבון של מאסק במשך למעלה משבוע עד שאתמול (שישי) כתב: "אנחנו עדיין עובדים על חקירת שריפת הפלקון. זה הופך להיות הכישלון הקשה והמורכב ביותר שאי פעם היה לנו ב-14 שנים האחרונות", כתב מאסק. "חשוב לציין כי זה קרה במהלך פעולת מילוי שיגרתית. מנועים לא דלקו, לא היה מקור חום לכאורה."
"במיוחד ננסה להבין את הפיצוץ החלש שנשמע כמה שניות לפני שכדור האש נכבה." אמר.

משתמש בטוויטר אריק בואן שאל אם חללית דראגון של החברה הייתה שורדת את האירוע לו היתה שם במקום עמוס 6. מאסק השיב, "כן. זה נראה מיידי מנקודת מבט אנושית, אבל זו היתה באמת אש מהירה, לא פיצוץ. דראגון היתה יכולה לצאת מזה בסדר."
מומחים בתחום החלל ציינו כי מדובר בתאונת התדלוק הראשונה של טיל אמריקני זה כמה עשורים, ומציינים כי נבדקת האפשרות שמדובר בפגם שמקורו בטיל השיגור, או שמקור התקלה נמצא דווקא במערכת התדלוק הקרקעית.
מאסק התנצל על כי אינו יכול לעדכן באשר לתאונה של מכונית טסלה שהיתה במצב נהג אוטומטי באפריל: "מאוד עמוס בזמן האחרון" אמר. מאסק הוא גם הבעלים של טסלה מוטורס וחברת האנרגיה הסולארית SolarCity.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

9 תגובות

  1. אם היה פיצוץ מקדים, אז יש סיכוי באמת לחבלה. לא הייתי מתלהב מזה כמו שנהוג בארצנו.

    אבל הכיוון הראשון שעלה לי בראש כבר ביום התאונה אלה אותם אנשים שביטחו את הציוד שלהם ב300 מיליון כשהציוד בפועל שווה אולי 200 מיליון. (כך לפחות לפי פירסומי העיתונות).

    הונאות ביטוח זה דבר נפוץ פי כמה וכמה מכל פעילות החבלה האחרות גם יחד.

  2. שואל, בדרך כלל מעלים את המטען ממש בסוף, אבל תמיד לפני התדלוק, מכיוון שכשהטיל מתודלק הוא במצב יחסית פגיע, ומטעמי בטחון לא מתקרבים אליו יותר, מלבד כזו חללית מאויישת ואז יסיעו לשם את האסטרונאוטים כמה שעות לפני השיגור.

  3. לדעתי, שיחקרו את צוות הפיתוח של הפלקון, במיוחד כאלה שהשם שלהם זה מוחמד או משהו דומה.

    יש פיצוץ מקדים, ז"א שמישהו כנראה הכניס שם משהו.
    כי ע"פ הגיון הטיל היה במצב כבוי לגמרי, למעט מערכות בקרה, ופיצוץ בחלק השייך לרקטה עצמה ממש רחוק מהמציאות.
    ולדעתי התשובה לא תמצא באמצעות חקירה שיגרתית של חלקי הטיל.

    תגובה על השאלה של שאול
    אז בהחלט זה היה אפשרי אבל מגדיל את העלויות בצורה משמעותי, ולא מקטין כלום בסיכון האמיתי, יתכן שהמקרה הספציפי הזה היה נמנע אם היה נוהל כזה, אבל המקרה המדובר הרבה יותר מנדיר, כי כמו שהזכרתי לפני מדובר על טיל כבוי לגמרי

  4. מישהו הבין מדוע הוא חושב שהחללית דראגון הייתה שורדת את האירוע אם היא הייתה שם במקום עמוס 6 ? מאיזו בחינה היא יותר עמידה ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן