סיקור מקיף

מפקדת המעבורת הבאה נחושה לחזור לטוס

מפקדת טיסת המעבורת הבאה, איילין קולינס איננה יודעת עדיין מתי היא תטוס או אילו אימונים נוספים יידרשו ממנה ומצוותה

איילין קולינס

מפקדת טיסת המעבורת הבאה, איילין קולינס איננה יודעת עדיין מתי היא תטוס או אילו אימונים נוספים יידרשו ממנה ומצוותה, אך היא אומרת כי הם יהיו מוכנים להוביל את הטיסה הראשונה לאחר אסון הקולומביה לפי התוכניות כעת בספטמבר 2004, אך קרוב לודאי – בתחילת 2005. “השינויים ההנדסיים והארגוניים שאנו עושים הם קשים מאוד אך אני בטוחה שאנחנו נגיע לחידוש הטיסות” אמרה קולינס.
בכמה תחומים, נאס”א התקדמה הרבה. על סיפון המטוסים המדמים את חוסר כוח המשיכה לכמה תקופות קצרות של 25 שניות כל אחת, ואשר מוכרים בשם ” Vomit Comet” מעדכנת נאס”א את תוכנית האימונים כדי ללמד גם תיקון אריחי בידוד פגומים בחלל, תוך שימוש בכל דבר החל מאקדח עם גומי לסתימת החורים שהוכן במיוחד למעבורת ועד למברשת צבע במחיר של 25 סנט.

בראיון לסי.אן.אן נשאלה קולינס אם אסטרונאוטים יזדקק לבצע תיקונים כאלה בחלל, כדי לתקן נזקים כמו אלו שהביאו לאסון הקולומביה האם הם יצליחו? על כך ענתה קולינס: “לדעתי ניתן לבצע זאת ואני זקוקה עדיין להמשך האימונים כדי לעשות זאת בטוח יותר וקל לתפעול. אבל כרגע אני סבורה שזהו פתרון טוב מאוד.”
מהנדסי נאס”א גם סבורים שפתרון טוב הוא להקטין את סכנת נפילת הקצף על החללית מהמכל החיצוני במהלך השיגור, שגרם לתקלה בכנף הקולומביה. הפתרון המוצע: להסיר את הקצף מאזורים בעלי סיכון גבוה של נפילה- אלו שבהם מתחברת המעבורת למכל, ולהשתמש במחממים כדי למנוע הצטברות קרח, ואולם שינוים כאלה מביאים דאגות חדשות למנהל החדש של תוכנית המעבורת, ביל פארסונס.
“כאשר אנחנו מבצעים שינויים בתהליך כלשהו על המעבורת, אנחנו צריכים להבין מה יהיו ההשלכות של השינויים הללו על כל כלי הרכב, כדי שלא ניצור סכנה חדשה” אמר פארסונס. כזכור, הקצף שפגע בפנל הפחמן על הכנף השמאלית של הקולומביה במהלך השיגור גרם לסדק קטלני במגן החום.
נאס”א בוחנת כמה רעיונות לתיקונים במסלול: כיסוי גמיש, בלון למילוי פערים מאחורי הפאנלים, וטלאי נדבק וכן פקק דמוי מטריה למילוי חורים. הרעיונות חדשים וצוות המהנדסים עדיין בוחן אותם.
“יש לנו ימים טובים ויש ימים רעים, וכאשר דברים לא הולכים כמתוכנן, אנחנו צריכים ללכת צעד אחורנית ולהעריך את הנזק, במיוחד כאשר נלקחו מאיתנו חברינו.” אמר פארסונס.
כפי שזה מתברר כעת, תיקון בעית נפילת הקצף או החלפת אריחים או אף פנלים בחלל עשויים להיות משימות קלות עבור נאס”א, לכל הפחות בהשוואה להמלצה הקשה של דוח וועדת החקירה – שנאס”א לא תוכל לחזור לטוס עד שתשנה את התרבות שלה.
וועדת החקירה הגיעה למסקנה שמנהלי המעבורת לא היו קשובים לאנשיהם, וכן שהם התעלמו מאזהרות מהנדסים בדרגי ביניים. בנאס”א מתעקשים שהם יקשיבו מעטה בבירור לכל הדברים הללו. “כמפקדת אומר לאסטרונואטים שלי כי אנחנו נצטרך להאזין. כאשר אנשים מדברים אלינו, אנחנו חייבים להאזין.”
סיכמה קולינס.
עלות החזרה לטיסה: 235 מיליון דולרים

ובאותו הנושא: אתר החדשות לנושאי תעשיית החלל space.com מוסר השבוע במבזק חדשות כי עלות הפעולות שאישרה נאס”א עד כה כמענה להמלצות וועדת החקירה לקראת החזרה לטיסה – 235 מיליון דולרים. המדובר בשמונה המלצות שאושרו עד כה, וסכום זה אינו כולל דרישות שעדיין לא אושרו בנאס”א ולא הוגשו לוועדת החקירה לאישור.
נאס”א מסרה בדוח שפורסם ב-20 בנובמבר כי מדובר במחקרים, פעולות הנדסיות, פיתוח הטמעה ושינויים טכניים. הסכום לא כולל עדיין בחינה מחדש של פעולות שעושים קבלני משנה וניתוחים עצמאיים, מסרה נאס”א.
 משפחות אסטרונאוטים מ”קולומביה” בארץ   
 
14.3.2004 
 היום יגיעו לישראל רונה רמון, אשתו של האסטרונאוט הישראלי אילן רמון ז”ל, וילדיה, יחד עם יתר משפחות צוות מעבורת החלל “קולומביה”. למשלחת מתלווים גם שני אסטרונאוטים פעילים מטעם סוכנות החלל האמריקאית (נאס”א). שר המדע, הממונה על סוכנות החלל הישראלית, הזמין את המשפחות לישראל. במהלך הביקור יסיירו בני המשפחה ברחבי ישראל ובין השאר במקומות בהם חי, גדל, למד ושירת אילן רמון.
 
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.