מצותתים למוח

מדענים הצליחו לצפות כיצד נראה נוירון יחיד יורה את אותותיו

נוירון יחיד יורה את אותותיו כיצד נראה נוירון יחיד יורה את אותותיו? מדענים יודעים כיום להשיב על כך, תודות לעכבר טרנסגני שמוחו זוהר. כאשר נוירונים בודדים מעבירים אפילו את הלחישות הקלושות ביותר של קומוניקציה, הם מייצרים אותות חשמליים זעירים.

העכבר הונדס גנטית כך שדחפים חשמליים אלה יגרמו לנוירונים בקורטקס לפלוט אור פלורסצנטי. החוקרים טוענים כי הטכנולוגיה- אשר תוארה בכתב העת Nature Methods- עשויה לסייע לנוירו-מדענים להבהיר את ה”קשקשת” המורכבת המעורבת בפונקציות מוחיות שונות כמו זיכרון וקוגניציה.
(Photo: Olga Garaschuk)

1. כל הכבוד למדענים!

בכל אופן, נראה לי שלראות משהו קורה בפעם הראשונה, שאנחנו יודעים שהוא קורה, זה לא כל כך משנה הרבה דברים. מה שישנה זה שאנחנו נבין ונדע איך המכאניזם של הדברים פועלים.
    לדוגמא, אנשים ידעו שהירח מסתובב סביב הארץ (הגורם השמימי היחיד שטענו שהוא מסתובב סביב הארץ וגם צדקו לגביו, אבל לא נתייחס לזה), אך לא ידעו למה.
    כשבא ניוטון, הוא רק האיר את הבנתם של המדענים, והסביר שכדור הארץ מושך אותו, ושזו הסיבה לכך.
    אך כאן לא מסתיים הסיפור. אם אנו יודעים שכדור הארץ מושך את הירח, אין זו אומרת שאנו מבינים איך זה עובד, ועל פי איזה חוקים.
    עד היום מחפשים את החלקיק ההיפותטי "גרביטוון", שאמור להסביר את מקור הכוח הגראביטציה.
    שם קבור הכלב, לפחות מקווים כך.

ולנושא, עדין אנו צריכים להבין איך הנוירונים פועלים, ואיך הם עובדים עם המידע שהם מעבירים ביניהם. שזו אבן דרך למטרה הנעלה, להבין איך פועלת מערכת הנוירונים במוח.

אני מאחל לחוקרים שימשיכו לחקור הלאה להבנת הנוירונים ליסודם הצלחה מרובה. 🙂