הערב (22/4) שיאו של מטר המטאורים לירידים

כדאי לצאת אם כן לאחר חגיגות יום העצמאות למקום חשוך, ולצפות במטאורים שמקורם בשרידי חלקיקים שהותיר השביט טאצ’ר, והם נראים כמגיעים מקבוצת הכוכבים נבל (לירה). השעות המתאימות לצפיה הן מהשעה 23:00 עד זריחת השמש

מפת השמים מראה את הרדיאנט של מטר הלירידים בשחר ה-23 באפריל 2015

היום, 22 באפריל, מתקיים ברחבי העולם יום כדור הארץ שמטרתו לעורר את המודעות לשמירה על סביבה בריאה ונקיה על כדור הארץ. השנה, מסתיים יום כדור הארץ באירוע שמימי – שיאו של מטר המטאורים לירידים.

כאשר כדור הארץ חוצה את האיזור בו נמצאים השברים הללו, נעים רסיסי האבק הללו שגודלם כגרגרי חול, במהירות של 49 קילומטרים לשניה ותפרקים בהבזק של אור. מטאור לירידי טיפוסי בהיר ככוכבי הדובה הגדולה.
התחזיות צופות כי מטר המטאורים השנה יהיה יחסית מתון. במרבית השנים מניב המטר הזה 10-20 מטאורים לשעה, אך לפעמים כאשר כדור הארץ חולף דרך גוש דחוס בצורה יוצאת דופן של שברי השביט טאצ’ר, הקצב גובר – תופעה המכונה התפרצות מטאורים. צופי השמים בשנת 1962 ראו 90 לירידים לשעה. התפרצות גדולה עוד יותר תוארה בשנת 1803 על ידי עיתונאי בריצ’מון וירג’יניה שכתב:
“כוכבים נופלים נצפו ביום רביעי לפנות בוקר מריצ’מונד וסביבתה, בכמות כזו שהפחידה רבים והדהימה כל אדם שראה אותם. מהשעה אחת עד השעה שלוש לפנות בוקר, הכוכבים הללו נראים נופלים מכל נקודה בשמים במספרים כאלה שמזכירים גשם של סלעים מהשמים”.

באירוע אחר במאה ה-19 נספרו 167 מטאורים בתוך רבע שעה, וכנראה שהיו הרבה יותר.

לא צפויה התפרצות כזו במטר של 2015 אך גם בפעמים הקודמות היא לא נחזתה, ולכן כדאי לצאת החוצה, אומרים בנאס”א
השעה הטובה ביותר לצפות במטר תהיה החל מהשעה 23:00 ב-22 באפריל ועד זריחת השמש ב-23 באפריל בכל איזור זמן בחצי הכדור הצפוני.

עצות לתצפית: ליבשו בגדים חמים, הביאו כסאות או פרסו שמיחה עבה על גבי איזור שטוח בקרקע, שכבו והתסתכלו למעלה. המטאורים יכולים להופיע בכל חלק של השמים, אם כי מקורם יהיה מקבוצת נבל, שנתנה למטר את שמו. השעות שלפני הזריחה הן הטובות ביותר משום שאז נמצאת קבוצת נבל ברום השמים.

לעיתים עלול ירח בהיר עלול את חוויית הצפיה במטאורים אך הפעם זה לא קורה, ביום החמישי של החודש העברי (ה’ באייר) הירח הוא רק סהר צר וישקע מעט אחרי שקיעת השמש, כך שזוהר הירח לא יפריע ללירידים. אם תוכלו התרחקו מאורות העיר למקום שבו השמים כהים ביותר כדי לצפות בהצגה הטובה ביותר האפשרית.

1. “לעיתים עלול ירח בהיר עלול את חוויית הצפיה”