מטר הגמ’ינידים יגיע לשיאו בלילה שבין יום רביעי לחמישי

אפשר יהיה לראות אותם היטב בין 19:30 זמן מקומי ב-13 בדצמבר ועד הזריחה בבוקר ה-14 בדצמבר, כאשר רוב המטאורים ייראו בין חצות ל-4 בבוקר ה-14 בדצמבר

איור הממחיש את יציאת המטאורים מכיוונה של קבוצת תאומים. מתוך סרטון יוטיוב של נאס"א
איור הממחיש את יציאת המטאורים מכיוונה של קבוצת תאומים. מתוך סרטון יוטיוב של נאס”א

ייתכן שיצא לכם לראות פס בהיר שהשאיר אחריו מטאור בשמי דצמבר? זה סימן שמטר המטאורים ג’מינידים הגיע. וכל חובבי האסטרונומיה צריכים ללבוש בגדים חמים ולצאת החוצה, הרחק מן הערים.
האגודה הישראלית לאסטרונומיה פיתחה אפליקציה שתאפשר לספור את המטאורים בדיוק רב יותר מאשר ברישום ידני.

“מטר הפרסאידים של אוגוסט יוסתר על-ידי אור הירח הבהיר. הג’מינידים יהיו המטר הטוב ביותר השנה” אומר ביל קוק, מומחה מטאורים של נאס”א. “עכשיו לעומת זאת, הסהר דק והירח המתמעט לא יהרוס את מופע המטאורים.” הוסיף קוק.

המטר יגיע לשיאו בלילה שבין ה – 13-14 בדצמבר עם צפי למטאור בדקה, בתנאי ראיה טובים. לדברי קוק, אפשר לראות ג’מינידים בלילות שלפני ואחרי השיא של ה-14 דצמבר, אף על פי שהם יופיעו בתדירות נמוכה יותר. המועד הטוב ביותר לצפות בהם יהיה בין 19:30 זמן מקומי ב-13 בדצמבר ועד הזריחה בבוקר ה-14 בדצמבר, כאשר רוב המטאורים ייראו בין חצות ל-4 בבוקר ה-14 בדצמבר.

מקורו של המטר הוא מחלקיקי אבק שנפלטו מהאסטרואיד קרוב הארץ (או אולי שביט ‘מת’). פאת’ון בעת מסלולו סביב השמש. אחת לשנה כדור הארץ עובר דרך השובל, וכאשר החלקיקים הללו חודרים לאטמוספירה הם גורמים ליינון של הגזים באטמוספירה שלנו. יינון זה גורם להבזקי האור שאותם אנו רואים.

כבונוס נוסף השנה, תהיה לאסטרונומים הזדמנות לחקור את פאת’ון מקרוב באמצע דצמבר, כשיעבור בנקודה הקרובה ביותר שלו לכדור הארץ מאז גילויו בשנת 1983.
מטאורים נקראים המיקום שממנו הם נראים יוצאים, בדרך כלל מדובר בכוכב או בקבוצת כוכבים. מטר זה מגיע מכיוון של קבוצת תאומים. מכיוון שזו קבוצה צפונית יחסית, צופים בחצי הכדור הדרומי יראו רק מעט מטאורים.

מהאגודה הישראלית לאסטרונומיה נמסר כי בישראל צפוי קצב כפול בזמן השיא, של כ-120 מטאורים בשעה. מכיוון שבקו הרוחב של ישראל הרדיאנט (הנקודה בשמיים שממנה המטאורים נראים מגיחים) עובר לפנות בוקר סמוך מאוד לזניט (הנקודה שמעל לראש), הקצב בפועל צפוי להיות דומה לצפי.

לשם צפייה במטר מומלץ להגיע לאזורים חשוכים בדרום הארץ, מכיוון שזיהום האור הנובע מהיישובים מסנוור אותנו וגורם לכך שנוכל לראות רק את המטאורים הבהירים ביותר. לכן, לא תתקיים פעילות במצפה הכוכבים בגבעתיים. אין צורך באף אמצעי אופטי – כל מה שצריך זה לשכב על הגב ולצפות בשמיים במלוא הדרם.

אפליקציה לרישום מטאורים

חברי חטיבת המטאורים של האגודה, בראשותה של אנה לוין, יתעדו את המטר לאורך השבוע. הפעם, בנוסף לרישום הידני המסורתי, הם יקיימו גם לראשונה רישום אלקטרוני באמצעות אפליקציה חדשה שפיתח חנן דן ונמצאת כעת בהרצה. מטרות האפליקציה הן למנוע תקלות אשר מתרחשות בעת רישום ידני בחושך מוחלט (כגון כתיבה כפולה על אותו מקום בדף) והן להקל על עיבוד הנתונים. אם גם אתם מתכננים לנסוע לדרום לצפות במטר. להורדת האפליקציה ולהתנסות בתיעוד המטר (בינתיים לאנדרואיד בלבד). הנתונים שחברי חטיבת המטאורים ייאספו לאורך המטר יישלחו לארגון המטאורים הבינ”ל (IMO) וישמשו למחקרים על אודות שובלי האבק שדרכם עובר כדור הארץ.

חלק מהחומרים לקוחים מדף הפייסבוק של האגדוה הישראלית לאסטרונומיה.
וחלק אחר – מאתר נאס”א