ריכוז תגליות דינוזאורים שהתפרסמו ב-2006

באוסטרליה התגלו מיני דינוזאורים אוכלי בשר שדמו למפלצת מלוך נס * בארגנטינה התגלה דינוזאור אוכל בשר בגודל של T-REX צד בחבורות * מדענים גילו גולגולת של יצור נדיר מעידן הדינוזאורים

באוסטרליה התגלו מיני דינוזאורים אוכלי בשר שדמו למפלצת מלוך נס
29.7.2006

Umoonasaurus. למעלה פרט בוגר ולמטה – צעיר

אוסטרליה היתה פעם בית לזוחלים ששחו באגמים קרחוניים. כך עולה ממספר מאובנים שהתגלו לאחרונה. הלטאה הענקית אוכלת הבשר חיה לפני 115 מיליוני שנים, במהלך תקופת הדינוזאורים כאשר מרבית שטח היבשת היה מכוסה במים.
מאובנים של שני מינים חדשים של פלסיוזאור (plesiosaur) התגלו ליד קובר פדי בדרום אוסטרליה.
הפליסיוזאורוס הם יצורים פופולריים בספרי המדע הבדיוני מכיוון שנראה כי הזכירו במשהו את המפלצת המיתולוגית מלוך נס. הפרטים האוסטרליים מתוארים בגליונות האחרונים של כתבי העת ביולוג'י לטרס ופלאתאלולוג'י.Biology Letters and Palaeontology.
אורכו של אחד המינים הללו, שכונה Umoonasaurus demoscyllus, הוא 2.4 מטרים והיתה לו גם כרבולת גדולה על ראשו, ששימשה ככל הנראה להשגת יתרון רבייתי.
לדברי החוקר הראשי בשני המאמרים ד”ר בנג'מין קיר מאוניברסיטת אדלהייד, הזוחלים שחו במים הרדודים של ים שהתקיים בעבר במרכז אוסטרליה. ים כיסה חלקים נרחבים מאוסטרליה לפני 115 מיליון שנה, כאשר היא הייתה ממוקמת קרוב יותר לאנטארקטיקה.
האומונאזאורוס היה באורך של 2.4 מטרים, ועל גולגולתו היו שלושה חריצים דומים לכתר.
“תארו לעצמכם גוף קומפקטי בעל ארבעה סנפירים, צוואר לטאי ארוך, ראש קטן וזנב קצר, כמעט כמו כלב ים זוחל” אמר קיר. המין השני, Opallionectes andamookaensis התנשא לאורך של 5 מטרים והיו לו שיניים קטנות דמויות מחטים. כ-30 מאובנים התגלו במכרה לשם ליד עיר הכורים המבודדת קובר פדי.

הסוג פלסיוזאורוס הוא סוג של זוחלים ימיים שנכחדו בעל צוואר ארוך, ראש קטן, זנב קצר וארבע גפיים – ככל הנראה סנפירים. הם הופיעו לראשונה בתחילת עידן היורה, ושרדו עד לפני 65 מיליון שנה, אז נכחדו יחד עם כל הדינוזאורים ומרבית מיני החיים על כדור הארץ. המינרל אופל מילא את החללים שנוצרו כאשר העצמות נרקבו כאשר הסלע המקורי שהכיל את המאובנים נשטף במי התהום החומציים. במאובנים כמה שלדים וכן גולגולת שלמה של Umoonasaurus וכן שלד חלקי של Opallionectes.
נראה שמדובר בפרטים צעירים, והדבר מעיד על כך שהאגם היה כנראה איזור השרצה וגידול של זוחלים אלה. המדענים מאמינם כי הבוגרים שהתגוררו בים חזרו למים הרדודים כדי להתרבות ולגדל את הצעירים. באותה התקופה היתה אוסטרליה מקום קר בהרבה והאוקיאנוס הפנימי היה קפו באיזורים רבים במהלך החורף.
המדענים מאמינים כי היצורים פיתחו מנגנונים שאיפשרו להם לשרוד באקלים הקשה, כמו למשל קצב חילוף חומרים מהיר יותר. הם היו אוכלי בשר וניזונו מדגים ודיונונים.
בארגנטינה התגלה דינוזאור אוכל בשר בגודל של T-REX צד בחבורות
19.4.2006
תמונת יח”צ של מאפוזאורוס בהשוואה לכלב.

אחד מהדינוזאורים אוכלי הבשר הגדולים ביותר שצד בחבורות, התגלה לאחרונה בארגנטינה. למעשה התגלו שרידיהם של שבעה מפוזאורים (Mapusaurus roseae ) ביחד באיזור עשיר במאובנים בחבל פטגוניה.
אסרטרטגיה של ציד בחברות עשויה היתה לאפשר לציידים הולכי על שתייים להתגבר אפילו על זאורופוד אוכל עשב גדול מהם בהרבה. פרטים על התגלית מופיעים בכתב העת Geodiversitas.

אחד מכותבי המאמר רודולפו קוריה ממוזיאון כרמן פונאס בפלזה הוינקול, ארגנטינה, אמר כי החפירות שלהם חשפו את ההתנהגות החברתית של המאפוזאוריםץ
באתר נמצאו מאות עצמות של כמה מאפוזאורוס אך לא נמצאו עצמות של יצורים אחרים. לדברי קוריה, העדויות מראות כי בעלי החיים שהו ביחד לפני שמתו. יתכן גם שהם צדו בחבורות אך לא נמצאה עדות ישירה לכך. הוסיף.
פיליפ קוריה, מאוניברסיטת אלברטה בקנדה העריך כי הציד בחבורות יכול היה לאפשר למאפוזאורים ללכוד את הדינוזאור הגדול ביותר הידוע – ארגנטינוזאורוס, אוכל צמחים באורך 37.5 מטרים. “לא ברור אם החיות הללו התאגדו כדי לצוד, כפי שעושים זאבים או אריות, או שפשוט התקהלו סביב טרף או שהתכנסו לאחר שאחד מהם הרג את הטרף.
לדברי קוריה, קשה לדעת מה אורכו של הפרט הגדול ביותר משום שאף שלד לא נשמר בשלמותו. הוא מעריך כי אורכם של המאפוזאורים היה כ-12 מטרים.
מדענים גילו גולגולת של יצור נדיר מעידן הדינוזאורים
נא להכיר: הקדוזאורוס אנדינינזיס
18.11.2005
באדיבות חדשות וואלה

גולגולת הקדוזאורוס אנדינינזיס, לצד הדמיה ממוחשבת של תנין ימישערך ה”נשיונל ג'יאוגרפיק”

ארגנטינה. המדענים מכנים אותו “גודזילה”, אבל למעשה, הוא מתאים יותר לסרט אחר – משהו בין “מלתעות” ל”פארק היורה”. היצור המדובר, שעל גילויו דווח ביום חמישי בכתב העת המקוון “ScienceExpress”, הוא תנין ימי גדול שחי לפני 135 מיליון שנה, בעיצומו של עידן הדינוזאורים.
“זה כמו תנין עם ראש של דינוזאור”, הסביר ג'יימס קלארק, פרופסור לביולוגיה באוניברסיטת ואשינגטון, שלא היה מעורב במחקר. “זה משהו חדש ויוצא דופן. בתחום של חקר המאובנים של התנינים הימיים, זה סיפור גדול”.
בניגוד לתנינים של ימינו, לתנין שנתגלה יש חוטם קצר, האופייני לדינוזאור ממין טירנוזאורוס רקס. מלתעותיו, שאורכן כמעט חצי מטר, כוללות 52 שיניים גדולות ומחודדות, מהסוג שמסוגלות לקרוע לגזרים פיסות בשר מגופו של יצור אחר. “אני משער שזה לא היה מראה יפה”, אמר דייגו פול, חוקר מהמכון לביולוגיה מתמטית באוניברסיטת אוהיו, שהיה חבר בצוות המחקר. “זאת חיית טרף מראש שרשרת המזון. החיה הזאת היתה אחת האחרונות במשפחתה, וללא ספק מהיצורים המוזרים ביותר של משפחת התנינים”, הוסיף.
אף שאורכו הגיע לכארבעה מטרים, הוא לא היה התנין הארוך ביותר בתקופתו, וגם לא היחיד שחי במים. אך המיוחד בו הוא ההבדל הבולט בינו לבין תנינים אחרים, שבדרך כלל הם בעלי חוטם ארוך וצר, ושיניים קטנות וחדות שנועדו לתפוס דגים. בנוסף, במקום ארבע רגליים, היו לו ארבעה סנפירים דמויי פדאלים, וזנב מאונך, כמו של דגים.
בראש המחקר, שמומן בסיוע חברת נשיונל ג'יאוגרפיק, עמדה זולמה גספריני, פליאונותולוגית מהאוניברסיטה הלאומית של לה פלאטה בארגנטינה, שחשפה מאובן של גולגולת שלמה של התנין מהמין הבלתי מוכר, המכונה קדוזאורוס אנדינינזיס. המאובן נתגלה כבר בשנת 1996 באזור פטגוניה, אולם המאמר שהתפרסם עכשיו מסכם תשע שנות מחקר, שבמהלכן היו צריכים החוקרים גם להסיר בזהירות את כיסוי האבן שעטף את המאובן.
חשיפת שלד הגולגולת השלם מלמדת פרטים חדשים על המין הבלתי מוכר. לדברי מארק נורל, אוצר פליאונתולוגיה במוזיאון הטבע האמריקאי, ייתכן שמבחינה אקולוגית, תפקידו של התנין הזה היה זהה לזה של הלוויתנים הטורפים של ימינו. ולפי ד”ר פול, הוא ניזון ככל הנראה מזוחלים ימיים, כמו האיכטיוזאורים, שנראו כמו דולפין, או פלסיוזאוזרים, הזוחלים הימיים האיטיים בעלי הצוואר הארוך.
למרות צורתה של הגולגולת, שאורכה כ-33 סנטימטרים, שאינה אופיינית לתנינים, היא כוללת כמה מאפיינים מיוחדים, ובהם צורת הנחיריים, ארובות העיניים והחלק העליון של החיך, שהוכיחו שבכל זאת מדובר בתנין. בבדיקה דקדקנית של הגולגולת שערך ד”ר פול והשוואתה עם תנינים ימיים אחרים בני אותו גיל, נמצא כי המין הבלתי מוכר דומה לקבוצת התנינים בעלי הסנפירים והזנבות דמויי הדגים. בתקופה שבה חיו הדקוזאורים, האזור שבו נמצאו המאובנים היה ממוקם הרבה יותר צפונה, ונמצא עמוק מתחת למים, בתחתית מפרץ טרופי עמוק שהיה מחובר לאוקיאנוס השקט.