הסלמנדרה מציגה: חוליתן יבשתי הנושם בלי ריאות

הסיבה: הגן שאמור היה להתבטא בריאות מתבטא בעורן * העתק שני של גן ריאות מסייע לסלמנדרות לנשום דרך מעטה העור שלהם

סלמנדרה נטולת ריאות מהמין (Desmognathus conanti) בדרום ארה"ב. צילום: shutterstock
סלמנדרה נטולת ריאות מהמין (Desmognathus conanti) בדרום ארה”ב. צילום: shutterstock

עיבוד: גילת סיימון

כמעט כל בעלי החיים היבשתיים זקוקים לריאות כדי לשרוד. הקבוצה הגדולה ביותר בעולם שיוצאת דופן במקרה הזה היא של משפחת מיני סלמנדרות חסרות-ריאה. כעת, חוקרים מבינים כיצד יצורים דו חיים אלה מצליחים לנשום דרך עורם במקום להשתמש בריאות כמו כולנו.
העתק של גן מפתח לריאות הזיח (שינה) את מקום הביטוי שלו לעור, וכך הפך את העור לבעל יכולת יעילה לחילופי גזים.

איבוד הריאות מייצג שינוי אבלוציוני מג’ורי, משמעותי מאד. צפוי כי שינוי מסדר גודל כזה יגביל גודל, סגנון חיים ומיקום של כל מין שסופג אובדן כזה. אולם 448 המינים של משפחת הסלמנדרות חסרות-הריאה הקרויות פלטודונטידים plethodontids כנראה לא קראו את הכתבה הזו, שכן הם משוטטים ונפוצים, בהצלחה רבה, בהמיספירה המערבית, בדרום קוריאה ובאיטליה. גודלם נע בין 25 ל- 27 מ”מ והם מתגוררים במחפורים ובין עצים בסביבות לחות.

דסקי-סלמדרה הם מין קטן יחסית אך חסון ולו 14 חריצים לאורך הגוף. יש להם זנב דמוי-סכין שאורכו מחצית מאורך הגוף. החלק העליון של הגוף חום אדמדם בדרך כלל, עם סימנים כהים בצידי הגוף. הבטן לבנבנה. הם מעדיפים סביבה לחה של עצים, עם מקור מים זורמים בקרבת מקום. בדרך כלל ניתן למצוא אותם תחת סלעים שטוחים או גזעי עצים שנפלו, ליד נחלים או בסביבה לחה ליד מים. מבחינת גבהים- ניתן למצוא אותם מגובה פני הים ועד להרי האפלצ’ים הגבוהים. בסביבות מאד קרות הם מתחפרים עד מתחת לקו הקרה.

ביולוגים העוסקים בחקר אבולוציה התפתחותית עקבו אחרי התפתחות העובר באחד ממינים אלה, the dusky salamander (סלמנדרת בין-הערביים). החוקרים גילו שלמרות שהריאות מתחילות להיווצר בעובר, הן לא מגיעות אף פעם לכדי התפתחות מלאה. במקום זאת, מין זה מייצר יתר כלי דם למעטה העור.
מחקרים על פעילות גנטית במין זה ובחולייתנים אחרים, חשפו שיש גן מפתח בריאה של חולייתנים שקיים בשני עותקים בסלמנדרה. הגן פעיל רק בריאות של סלמנדרות בעלות ריאות, אך במינים חסרי ריאות הוא פעיל בעור, בפה ובגרון. הגן מקודד לחלבון שמסייע לממברנות להיות יותר רספטיביות (פתוחות) לחילופי גזים ונוכחותו בעור ובפה מסבירה מדוע בכמה מיני סלמנדרות אין צורך בריאות כלל.

החוקרים מצביעים על כך שהחלבון הסורפקטנטי (חלבון פעיל שטח) החדש, שזה עתה התגלה, עשוי להיות שימושי בטיפול בבעיות נשימתיות אצל בני אדם.

פורסם בסיינס ניוז: 8.1.16