סיקור מקיף

49% מהציבור: רמת לימודי המדעים בבתי הספר נמוכה * 44%: להציב החינוך למדעים בראש סדר העדיפויות

כך עולה מסקר מיוחד שנערך ביוזמת מנכ”ל משרד המדע התרבות והספורט לקראת יום המדע ■ מנכ”ל המשרד, איתן ברושי: “הנתונים מחייבים חשבון נפש והיערכות אחרת”

דאגה במשרד המדע, התרבות והספורט בעקבות ממצאי סקר מיוחד שבחן את עמדות הציבור כלפי המדע בישראל. 49% מהציבור הישראלי  מתריעים כי רמת לימוד המדעים בבתי הספר בישראל נמוכה יחסית למדינות מערביות אחרות. לעומת זאת, 58% מהציבור הישראלי רואים את רמת לימוד המדעים באוניברסיטאות בישראל כגבוהה יחסית למדינות מערביות אחרות.
כך עולה מסקר מיוחד שנערך ביוזמת מנכ”ל משרד המדע, איתן ברושי, באמצעות מכון סמית, שיוצג בישיבה מיוחדת של ועדת הכנסת למדע, תרבות וספורט לרגל יום המדע הישראלי, “יום איינשטיין”, ויום פטירתו של שר המדע הראשון, פרופ' יובל נאמן, שיצוין מחר בכנסת.
מהסקר עלה גם כי כ – 90% מהנסקרים רואים את ישראל כמדינה מתקדמת ברמתה המדעית לעומת מדינות מערביות אחרות. עם זאת, 44% מהנשאלים דורשים להעמיד בראש סדר העדיפויות החינוכי את החינוך למדעים. 
כאשר נשאלו משתתפי הסקר מהם הגורמים המשפיעים ביותר על התפתחות ההיי-טק בישראל, 35% מהם ציינו את “החשיבה היצירתית של הראש הישראלי”, 29% ציינו את “היזמות האישית”, ותמיכתה של ממשלת ישראל דורגה במקום האחרון עם 7% בלבד מקולות הנשאלים.
מהסקר עלה עוד כי 29% מהציבור הישראלי היו ממליצים לילדיהם או נכדיהם לעסוק בתחום היי-טק. 12% העדיפו שילדיהם יעסקו בראיית חשבון. 7% בלבד היו ממליצים לילדיהם להיות מדענים באוניברסיטה, ובאופן מפתיע אחוז אחד מקרב הנשאלים ציינו כי היו ממליצים לידיהם להיות פוליטיקאים או עיתונאים.
הנתונים המרשימים ביתר התגלו כאשר התבקשו הנשאלים להתייחס למידת השפעת פיתוח המדע על תחומים אחרים. 82% ציינו כי פיתוח המדע בישראל חשוב לשמירה על חוזקה הביטחוני. 94% ציינו כי פיתוח המדע חשוב לפיתוח הכלכלה הישראלית ו-93% ציינו כי פיתוח המדע בישראל משפיע על מעמדה של ישראל בזירה הבינ”ל.
הציבור הישראלי לא נשאר אדיש לתופעה “בריחת המוחות” הקשה ו- 79% מהנשאלים ציינו כי על ממשלת ישראל להשקיע מאמצים ומשאבים להחזיר לארץ מדענים ישראלים שהיגרו לחו”ל.
“יום המדע הוא יום של חשבון נפש, במיוחד לאור נתונים קשים אלו” אומר מנכ”ל משרד המדע, התרבות והספורט, איתן ברושי. “הישגים המדעיים של העבר וההווה, בהם גם פרסי הנובל, הם פרי העשייה של פרופ' יובל נאמן ז”ל ובני דורו. הסקר מדגיש את החובה המוטלת על ממשלת ישראל להבטיח את עתידה המדעי של המדינה. הסקר מלמד כי הציבור הישראלי יודע שעתידה הכלכלי והביטחוני של ישראל מתחיל במדע ועל כן על ממשלת ישראל להקצות משאבים נוספים לפיתוחו ולתקן את הנזק שגרמו הקיצוצים בתקציב המחקר האקדמי בשנים האחרונות” מסביר ברושי. “הנתונים מוכיחים כי יש לשפר באופן משמעותי את מערכת החינוך המדעי בבתי הספר. יש לנו פוטנציאל וחייבים לממש אותו. עלינו כממשלה, לאחד כוחות עם כל האוניברסיטאות ומכוני המחקר בארץ בכדי ליצור בהקדם תנאים אטרקטיביים להשבתם ארצה של חוקרים ישראלים ולהישארותם של חוקרי העתיד”.  

 

5 תגובות

  1. מאמר מגמתי ביותר.
    להלן כותרת חלופית:
    "רוב הישראלים אינם תומכים בהעמדת החינוך למדעים בראש סדר העדיפויות".

  2. לאופיר שלום :

    עקב החשיבות הרבה , בהקשר לנושא שהעלתה ; מה שאני יכול להציע בשלב זה , ובהתנדבות : אני מוכן ללוות את הכיתה שלך בעזרה שתתבטא בהסברים במתימטיקה , בשאלות שתרכזו אחת לשבוע .

    במידה והרעיון נראה לך , על מנת שאפשר יהיה לישם אותו ; צריך יהיה למצוא דרך להתקשרות באמצעות האינטרנט .

    ממתין לתשובתך , בידידות , ובהצלחה : א . ברוך

  3. מדעים צריכים במת לעמוד בראש סדר העדיפויות. אחרי הכל מדעים לא רק מסביר את הטבע אלא גם אנחנו שחיים במדינה מוקפת אויבים ושנואה ביותר על ידי חוגים מסוימים צריכה להשתמש במדע גם לצורכי ביטחון. דור העתיד של הארץ הזאת חייב לדעת מדעים ולשים זאת בראש סדר העדיפויות. מה לעשות שיש מגמה של בתי ספר שעוסקים באופן קיצוני באומנות (כמו האומניות בירושלים) או בתי ספר תל”י שעוסקים אך ורק ביהדות על גבול הדתיות ודוחקים את המתמטיקה והמדעים ואף ההיסטוריה האמיתי המדעית בצד ומנסים לשמור על חברה שמרנית מדי שלא מתקדמת עם המין האנושי. אחרי הכל, זה העת החדשה במדינת ישראל החילונית ולא ימי הביניים הדתיים עם האפיפיור ח’ליפויות למינהן וסנהדרין. בכל מקרה אני מציע למערכת החינוך להפסיק אם התל”י הפתטי וההשקעה המוגזמת ואף מגוכחת באומנות ולהתחיל להשקיע במדעים, בדור העתיד. אגב גם אני תלמיד אני בכיתה ז’ בתל”י בית חינוך ואיני מרוצה מחוסר ההשקעה המוחלטת במדעים. חומר למחשבה

  4. שתי שאלות על תמורות במסלולים מקרטעים :

    1 . איך אפשר להסביר את הירידה בהישגים במתימטיקה בשנים האחרונות , של תלמידי ישראל בתחרויות בין לאומיות , לאור העובדות , שבשנים האחרונות , התפתחה מגמה של הקמת בתי ספר יחודיים , לשכבות אוכלוסיה מבוססות ?

    2 . במידה וקיימת בעייה ( וכנראה קיימת ) , בנושא קידום החינוך למדעים בישראל , האם רק מדברים על הבעייה , או נעשים מהלכי יסוד , להתמודדות איתה ( עד כמה שידוע , במידה ונעשו, ועדיין נעשים מהלכים כלשהם , מסתבר שלא הניבו תוצאות ).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.