סיקור מקיף

אופורטיוניטי נתקע בחול ולא הצליח לפלס דרכו במעלה מכתש

רכב המאדים אופורטיוניטי לא הצליח לטפס ולצאת ממכתש חולי שחקר מאז הנחיתה על מאדים לפני כמעט חודשיים

הדמיה של ספיריט על מאדים. לרכב אין יכולת חשיבה עצמית.  (תצלום הדמיה: נאסא)
הדמיה של ספיריט על מאדים. לרכב אין יכולת חשיבה עצמית. (תצלום הדמיה: נאסא)

הרכב בעל ששת הגלגלים החליק בחזרה כאשר מפעיליו ניסו להוציא אותו מחוץ למכתש החולי. החול היבש וזווית בת 16 מעלות גרמו לכך שגלגלי הרכב יסתובבו ללא תזוזה, נמסר מהמעבדה להנע סילוני של נאס"א.

בקרי המשימה מתכננים נסיון נוסף להוצאה מהמכתש ביום שני – להסיע את הרכב באלכסון לרוחב המדרון.

"אנחנו יודעים שהרכב יכול לעשות דברים כאלה" מסר מנהל הפרויקט, ריצ'ארד קוק. "יש ואריאציות רבות כיצד לבצע זאת לפני שנתחיל לחשוש. אופורטיוניטי כבר ידע בעבר בעיות כאשר גלש לתוך המכתש אך אלו לא היו חמורות כמו העצירה ביום ראשון. אמר קוק.

אופורטיוניטי נחת במכתש בקוטר של כ-25 מטרים ב-25 בינואר. חצי מאדים משם חוקר הספיריט, תאומו של אופורטיוניטי את קרקעית מכתש גדול בהרבה. היום (שלישי) מתכננת נאס"א מסיבת עיתונאים שבה היא מתכננת להכריז על "ממצא מדעי חשוב" במשימת המאדים. המדענים צפויים לספק פרטים נוספים על התנאים הרטובים שבהם התהווה הסלעים שנבדקו בשני אתרי הנחיתה.

לידיעה באתר החדשות של יאהו, 22/3/04 שעה 21:30

לא נוהגים בחושך, לא נוסעים מהר ואין בינתיים פקקים – כך זה על מאדים
ג'רי גרט, ניו יורק טיימס, הארץ, וואלה!

פאסאדינה, קליפורניה. נכון לעכשיו, אין פקקי תנועה על מאדים שיכולים להשפיע על שגרת יומו של ג'ון רייט, מהנדס במעבדה להנעה סילונית של נאס"א בפאסאדינה קליפורניה. שגרת הנהיגה היומית של רייט כוללת גם בילוי זמן מול לוח הבקרה של "ספיריט", שמחירו – כ-414 מיליון דולר – גורם לכל רכב שטח, מפואר ככל שיהיה, להיראות זול.

אבל אפילו כשהרכב היקר נמצא בשליטתו, רייט אינו הנהג הזהיר ביותר: בזמן שרכב החלל חוקר את פני מאדים, רייט צופה בטלוויזיה, משחק במחשב, משתתף בפגישות של הצוות, משוחח בטלפון הסלולרי ואפילו מבקר בשירותים.

אם בדמיונכם עולה תסריט, שלפיו ספיריט ואחיו התאום – "אופורטיוניטי" – ינסו "לתפוס פיקוד" ולסרב לפקודות שנשלחות אליהם מכדור הארץ, אפשר להסיר דאגה מהלב: לכלי הרכב אין יכולת חשיבה עצמית. המדענים תיכננו אותו לייעודים שמצריכים עוצמת מחשב חלשה יחסית: חלשה מעוצמתו של מחשב נייד מצוי. המתכננים רצו דבר פשוט וקל מספיק, כדי שיהיה אפשר לשאתו למרחק של כ-56 מיליון ק"מ, בחללית המונעת באמצעות מכל אחד של דלק טילים.

מתברר כי נוסחת "פחות הוא יותר", תאוריה מעולם המחשבים, עובדת טוב יותר על מאדים מאשר נוסחת "יותר הוא יותר", שנוסתה לאחרונה על פני כדור הארץ. במסגרת תחרות שהתקיימה בארה"ב בסוף השבוע שעבר, שבה השתתפו כלי רכב לא מאוישים, היה גם רכב שתוכנן על ידי כמה מאותם מדעני נאס"א, ואשר לא הוגבל בעוצמת המחשב שלו או במשקלו. אולם אותו רכב הצליח לצלוח ק"מ ספורים בלבד לפני שהתרסק, בדרכו מקליפורניה לנוואדה.

מצד שני, למרות נוסחת "פחות הוא יותר", ספיריט לא עבד כמצופה בגיחותיו הראשונות על מאדים. "הבעיה דמתה לבעיה שמוכרת מהמחשב הביתי", מסביר רייט. "הכונן הקשיח שלו היה מלא". ברגע שצוות הבקרה הבין איך לנקות את הזיכרון שלו, הושבה השליטה ברכב.

יממה של מאדים נמשכת 20 דקות יותר מיממה בכדור הארץ, ובמשך המשימה חיים אנשי הצוות לפי זמן מאדים. מדי יום, הם מגיעים לעבודה יותר ויותר מאוחר. "גם בימי החופש, עליך להישאר בזמן מאדים", מסביר רייט, "כך שיוצא לך לבקר בהרבה מסעדות שפתוחות כל הלילה ולראות הרבה סרטים משונים בערוצי הכבלים".

לרבים ממדעני המעבדה יש מכוניות ספורט מהירות. ייתכן שהצורך שלהם בנהיגה מהירה גובר אחרי ימים שלמים של נהיגה במהירות הקטנה מ-1.6 קמ"ש. אולם רייט מודה שספיריט יכול לנוע מהר יותר אם יהיה בכך צורך; "למשל, אם נצטרך למלט אותו מפני אנשי מאדים מקומיים שינסו ללכוד אותו".

כלי הרכב, שמשקלם כ-175 ק"ג כל אחד, יוצאים לחקור את פני מאדים רק בשעות היום. "היינו יכולים לנהוג גם בלילה", אומר רייט, "אבל לא התקנו בהם פנסים, כך שוודאי היינו מתנגשים בכל מיני דברים, ובלי מוסכים בסביבה התנגשות היא מחוץ לתחום". נהג שיגרום להתרסקות יאבד ככל הנראה את רישיון הנהיגה הבין-כוכבי שלו, וחשוב מכך – את החולצה שלובש כל אחד מתשעת הנהגים. על חזית החולצה כתוב "נהג רובר", ועל צדה האחורי מודפסת גולגולת שעולה בלהבות.

המשימה של ספיריט ואופורטיוניטי על פני מאדים אמורה להגיע לסופה כשייגמר המימון לפרויקט, או כשכלי הרכב יסיימו את חייהם. "בנקודה הזאת, אני מניח שפשוט נכבה את האורות, ננעל את הדלתות ונמשיך לעשות משהו אחר", אומר רייט.

חוויית הניהוג של רכבי החלל באתר נאס"א

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן