סיקור מקיף

הטבלה המחזורית של מקצועות המחר – מההירוגליפים המצריים דרך שפת האימוג’י לעבר שפה חדשה

טבלת מקצועות המחר של טינג גלובל 2019 היא טקסונומיית קוד פתוח עבור מרחב-זמן עתידי. מסגרת זו מספקת מבנה ושפה משותפים למיפוי, חקר והגנה על המורכבות והנפח של החדשנות המתרחשת בעולם. תחת הרשאה של Creative Commons וכפרויקט קוד פתוח, הטקסונומיה זמינה עבור כל אחד לתמיכה בעבודה שלהם בנושאי חדשנות בחינוך

 

החשיבות של סמלים אוניברסליים

תקשורת היא מפתח להצלחה בחיים וסוג חדש של תקשורת יכול להיות מפתח לפתיחת דלת למציאות חדשה לגמרי.

עכשיו, תנו לי להפתיע אתכם בשאלה:

מה אם נוכל לתקשר תמונות ממוח אחד לאחר מבלי להשתמש במילים המדוברות?

ואם כן, הבה נשאל תחילה האם יכולה להיות שפה אוניברסלית שכולנו נוכל להבין על אף ההבדלים התרבותיים?

מה אם נוכל לתקשר תמונות ממוח אחד לאחר מבלי להשתמש במילים המדוברות?

האדם, כמו בעלי חיים רבים אחרים, רואה את העולם גם בחשיבה אסוציאטיבית מסדר נמוך. לדוגמה, כאשר חושבים על בננה אנחנו חושבים על מזון, אריה = סכנה וכו’. לאורך ההיסטוריה של המין האנושי, ובמטרה שנוכל לתקשר טוב יותר, נוצרו תרבויות וחברות מורכבות יותר, אשר פיתחו שפות פונטיות שונות ויעילות המייצגות קול.

תנו לי לקחת אתכם למסע כ 4000 שנה אחורה בזמן… ההירוגליפים המצריים היא צורה של כתיבה שהיתה נהוגה במצרים העתיקה על ידי חכמים ומכשפים. כתיבה זו היא ייחודית בכך שהיא מבוססת על שילוב של יצירת טקסטים באמצעות לוגוגרמות/סמלים של תמונות כתווים – ובמילים מודרניות פשוטות – תמונות.

מפתח כתב חרטומים. מקור: Wikiwand

גם תווים סיניים הם תמונות, חלקם מילוליים בעוד אחרים הם מופשטים למדי. תמונה זו, למשל, נלקחה מתוך הרצאת TED של שאו לן – שווה צפייה.

מתוך הרצאת TED של שאו לן. מקור: Chineasy

ניתוח אמפירי של שימוש באמוג’י/רגשונים בסמארטפון

למה אנחנו צריכים ייצוגים סמליים? למה אנחנו צריכים אידיאוגרפיות/סמלים כאשר אנו יכולים להביע את המחשבות שלנו בצורה מדויקת כל כך באמצעות אותיות ומילים המייצגות צלילים? בעולם הדיגיטלי, אנשים רבים מוצאים את האימוג’י emojis הנקראים בעברית רגשונים, כדרך מלהיבה של תקשורת, זה מהיר, קל ומהנה, אבל האם האימוגי הם אוניברסליים? ובכלל, האם הם חייבים להיות אוניברסליים?

אימוג’י מאומצים על ידי משתמשי אינטרנט ממדינות רבות, על מכשירים רבים, וכן ביישומים רבים. השימוש הגלובלי “בכל מקום” בשפת אימוג’י מאפשר לנו ללמוד ולהשוות התנהגויות משתמש והעדפות בין מדינות ותרבויות.

כאן בטבלה, אנו יכולים לראות ניתוח על האופן שבו משתמשי סמארטפונים משתמשים באימוג’י בהתבסס על סט נתונים גדול מאוד שנאסף ממקלדת אמוג’י נפוצה (KIKA). הנתונים המוגדרים בזאת מכילים חודש שלם של שימוש בשפת אמוג’י של כ -4 מיליון משתמשים פעילים מיותר מ 200 מדינות ואזורים.

מחקר קצר זה מראה כי משתמשים ממדינות שונות מציגים העדפות שונות של שימוש באימוג’י באופן משמעותי.

מה אנו יכולים ללמוד מהתבוננות מהירה בטבלה? על צרפתים? על מקסיקנים?

אנו יכולים לומר בבירור כי אימוג’י יכולים להיות סימן העוזר לנו להבדיל בין משתמשים ממדינות שונות גם ללא כל מידע טקסטואלי.

טבלה: אימוג’י בשימוש הנפוץ ביותר במדינות שונות

בהתבסס על התוצאות, אנו יכולים לאשר כי השימוש באימוג’י מציג דפוסים שונים באופן משמעותי במדינות השונות, אשר במידה מסוימת עולה בקנה מידה אחד עם הרקע התרבותי של המדינות.

20 האימוג’י בשימוש הנפוץ ביותר מתוארים באיור 5. האמוג’י, המכונה פנים עם דמעות של שמחה, הוא בשימוש הנפוץ ביותר, ואחריו הלב ולאחריו החיוך עם עיניי לב. אנחנו יכולים לראות כי כל 20 האימוג’י הם בקטגוריות של הפנים, הלב והיד. תצפית כזו מצביעה על כך שלביטויים ולסימני הגוף יש תפקיד חשוב בהבעת רעיונות בעת שימוש ב-אימוג’י.

איור 5: עשרים האימוג’י בשימוש הנפוץ ביותר, אנו יכולים לראות כי בארה”ב, ברזיל ומקסיקו משתמשים באימוג’י באופן משמעותי יותר ממדינות אחרות.

אחת ההשלכות יכולה להיות כאשר מנסים להבין את העדפות המשתמש, לדוגמה, משתמשי הטלפונים החכמים נוטים להשתמש יותר באימוג’י מאשר בטקסטים פשוטים כאשר הם רוצים להעביר ביקורות על מזון, סרטים, וכן הלאה. בתרחישים כאלה, ההבנה של העדפות משתמש יכולה להיות מדויקת יותר על ידי סינתזה של שימוש בסמלי אימוג’י עם מידע קונטקסטואלי אחר, המאפשר למפתחים להתאים אישית חוויות משתמש מותאמות למדינה ולמקומות מותאמים אישית או אפילו להציב פרסומות מדויקות בתוך האפליקציה.

איור 3. עשרת המדינות עם מספר המשתמשים באימוג’י במידה הרבה ביותר

שאלה: האם אתם יכולים לשלוח למישהו הודעה שלמה המורכבת מסמלי אמוג’י בלבד?

בחודש אפריל 2012 בינג שו הציג רומן גרפי חדש המורכב כולו מסמלים פיקטוגרפיים ואימוג’י המובנים אוניברסלית.

שו בינג – ספר מהאדמה, ספר ללא מילים, המתאר יום בחייו של עובד במשרד, מסופר במלואו באמצעות סמלים נפוצים בעידן הדיגיטלי.

שו בינג בילה שבע שנים באיסוף חומרים, ניסויים, עריכה וסידור אלפי פיקטוגרפים במטרה לבנות את עלילת ה- ‘ספר מן הקרקע’. התוצאה היא סיפור קריא ללא מילים, תיאור מהלך עשרים וארבע שעות בחייו של מיסטר בלק, עובד צווארון לבן אופייני.

האם אתם יכולים לקרוא את זה?

האם אתם יכולים לקרוא את זה?

4000 שנה מאוחר יותר, ואנחנו חוזרים לאותה שפה.

ואכן, בעולם דיגיטלי, אנשים רבים מוצאים את האימוג’י כדרך מרגשת של תקשורת, מהירה, קלה ומהנה, אבל מה הלאה?

4000 שנה מאוחר יותר, ואנחנו חוזרים לאותה שפה.
האנושות מתקדמת לקראת פיתוח של אמצעי תקשורת טובים יותר, כגון ה- Google Pixel Buds

מה אם ננקוט בגישה חדשה? כזו שהיא חזותית ללא מילים.

למשל, מה אם ניקח את האימוג’י כמה צעדים הלאה, לעבר שפה חדשה אוניברסלית אותה נכתוב יחד?

בעולם המודרני האדם פיתח ויצר עולם חדש לגמרי עם טכנולוגיות חדשות רבות וכלים שיכולים לבוא לידי ביטוי באמצעות קול אבל שעדיין אין להם ייצוגים סימבוליים תואמים באמצעות תמונות פשוטות. אם זה היה אש, עץ, בית, אריה, בננה, ספר, כדור, זה פשוט אבל כיום יש מוצרים וטכנולוגיות חדשות היוצרים ומרכיבים את העולם סביבנו כחלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו: VR, AR, V2X, 3D  הדפסת תלת-מימד, ערים חכמות, הולוגרמה, לוויינים, כסף דיגיטלי וכן הלאה.

האם אתם יכולים לדמיין בעיניי רוחכם את הייצוגים הוויזואליים של אלו?

כיצד ייראה סימן של מפעיל רחפנים סולאריים? מקור: טינג.גלובל

טבלת מקצועות המחר של טינג גלובל 2019 היא טקסונומיית קוד פתוח עבור מרחב העבודה העתידי. מסגרת זו מספקת מבנה ושפה משותפים למיפוי, חקר והגנה על המורכבות והנפח של החדשנות המתרחשת בעולם. תחת הרשאה שלCreative Commons  וכפרויקט קוד פתוח, הטקסונומיה זמינה עבור כל אחד לתמיכה בעבודה שלהם בנושאי חדשנות בחינוך.

אז הרשו לי לשאול אתכם שאלת ‘מה אם…’ והנה הרעיון שלי.

מה אם נוכל למפות את תחומי העניין של האנושות ולשלב אותם כדי ליצור אידיאוגרפיות חדשות?

לדוגמה, כדי לקבל תמונה טובה יותר של כיצד יראו מוסדות החינוך בעתיד? כיצד יראו עבודות עתידיות…?

מטרה: לשלב 3 סמלים ולהמציא נושאים חדשים המייצגים נושאים עתידיים.

כיצד ייראה סימן של ספורטאי ביו-מכני?

מה אם היינו יכולים ליצור את העתיד על ידי שילוב של סמלים חדשים יחד?

משימה: לחבר בין אנשים עם אותם שילובים של נושאי עניין ליצור את העתיד יחד.

תרגיל קבוצתי: בחרו שלושה תחומי עניין מבין חברי הקבוצה וחשבו כיצד לשלבם יחד לכדי יצירה של 1. מיזם חדש 2. אידיוגרף לתחום עניין חדש.

הטבלה המחזורית של השינוי – אפילו האו”ם משתמש באידיאוגרפיות כדי לייצג את מטרות הפיתוח בר-קיימא, אוסף של 17 יעדים גלובליים שנקבעו ב -2015 כיעד להשגה עד שנת 2030.

אז למה אנחנו צריכים ייצוגים סמליים?

למה אנחנו צריכים אידיאוגרפיות כאשר אנו יכולים להביע את המחשבות שלנו בצורה מדויקת כל כך עם המילים הכתובות?

ובכן, המוח האנושי חושב ורואה ולפיכך קל יותר לשלב תמונות כדי לראות בדמיונינו רעיונות חדשים.

בעזרת אידיאוגרפים המייצגים באופן סמלי כלים חדשים בעולם, אובייקטים, נושאים מעניינים, טכנולוגיות מתקדמות, והשילובים השונים ביניהם אנו נוכל להשיג הרבה יותר, שכן אלו יעוררו השראה להעלות רעיונות חדשים.

לחץ על סמל לראות שכל סמל יכול לייצג סדרה של רבים אחרים בקטגוריה שלו. למשל תנועה, ריקוד  ואמנות. אלה יפתחו מפה חדשה לגמרי של אידיאוגרפיות ספציפיות יותר.

לחץ על סמל לראות שכל סמל יכול לייצג סדרה של רבים אחרים בקטגוריה שלו. למשל תנועה, ריקוד  ואמנות. אלה יפתחו מפה חדשה לגמרי של אידיאוגרפיות ספציפיות יותר.

ישנם יותר מ 2000 הירוגליפים מצריים וסיני משכיל יידע על 8,000 תווים, למרות שרק צריך בין 2-3,000 תווים כדי להיות מסוגל לקרוא עיתון בסינית. אז כמה אידיאוגרפי TING  אנחנו צריכים לדעתכם?

מקסיקו 1968 המשחקים האולימפיים, סמלים נועזים וצבעוניים -לאנס ויימן

אז איך אנחנו צריכים לבחון אימוג’י או אידיאוגרפיות באופן קולקטיבי? האם הם “שפה” לשימוש בלעדי בכתיבה?

אתם לוודאי יכולים לשלוח למישהו הודעה שלמה המורכבת מאימוג’י אבל אתם כנראה עדיין לא יכולים להשתמש באימוג’י בלבד לתקשר עם אנשים מבלי במוקדם או במאוחר לפנות לאנגלית, עברית או שפה אחרת. אבל מי יודע, אולי זה עומד להשתנות עכשיו?

קול קורא והזמנה לארגונים, מוסדות חינוך והוראה, ויחידים להשתתף במיזם טבלת הסמלים של טינג גלובל 2019 טקסונומיית קוד פתוח ליצירת סמלי העתיד.

חשבו על האידיאוגרפים בטבלת האידיאוגרפיות של TING  גלובל, מה כל אחד מייצג? איזה סוג של רעיונות ואידיאוגרפיות חדשות ושל שילובי סמלים אלה יכולים לעורר אותנו להמציא? איזה סוג של מקומות עבודה עתידיים ושל שילובים אלה יכולים לעורר אותנו להמציא?

להורדת קובץ ה PDF של הטבלה לחצו כאן. לצפיה בסרטון יוטיוב לחצו כאן.
אני מזמין אתכם לקרוא המאמר ולהצטרף למיזם ליצירה של של סמלים חדשה.

לקבלת פרטים נוספים, אתם מוזמנים לייצור איתי קשר באמצעות טופס יצירת קשר:

[contact-form][contact-field label=”שם” type=”name” required=”true” /][contact-field label=”אימייל” type=”email” required=”true” /][contact-field label=”אתר” type=”url” /][contact-field label=”הודעה” type=”textarea” /][/contact-form]

5 תגובות

  1. למה להגיד בורות, זה עושה אותך לחכם ומבין יותר?
    “פַּשְׁטוּת הִיא הַחָכְמָה הָאוּלְטִימָטִיבִית” (לאונרדו דה וינצ’י)
    נו אז?
    ותראה גם חודו של אוקאם ופאראסימוני , זה תהליך טבעי, אין צודק או לא צודק, בורות וטיפשות, יופי וחמלה, זה תהליך טבעי בדרך להרמוניה מושלמת או כאוס, …
    באמצעות אימוג’י הייתי מקצרת כל המלל וחוסכת לעצמי זמן יקר בעזרת אימוג’י יחיד שמסכם את מה שאני חושבת.

  2. ? letters vs emoji

    האמוגי כשלעצמו לא יכל להתקיים לולא התשתית שהונחה על ידם של שפות אחרות. מילים ואותיות כבר מקודדות בתוך הסמלים אשר מבוססים על עולם מושגים מוסכם בחברה.

    בהנחה כי שפה היא אמצעי להעברת מידע בין פרטים, ליעילותה כתוצאה מהאופן בו המידע מקודד חשיבות רבה בהכרעת השרדותה והמשכיותה. ככל שהשפה תהיה יותר עשירה ומגוונת כך מערכת הסמלים שהיא תוליד תהיה יותר פשוטה ומדויקת.

    ייתכן כי אמוג’י מקצרים ומפשטים את השיחה לעיתים עד כדי רמה של רידוד התוכן, אמנם רק במבט לאחור נוכל לקבוע אם זוהי תוצאה של עצלות ובורות או שמה תוצאה של ייעול והתפתחות 🙂

  3. אין ספק ששימוש בציורים או אידיאוגרפיותיכול לשמש כתקשורת בין אנשים שמדברים שפות שונות ,
    אין ספק כי קל יותר להמציא שפה אידיאוגרפית שלכולם יהיה קל ופשוט ללמוד,
    אלא שכיום השימוש הנפוץ באימוג׳י הוא ע׳י מי שאינו מסוגל או אינו רוצה להתבטא בשפה
    כך למשל כשמנתחים את הגרף שמראה כי בארה׳ב המשתמשים הרבים ביותר באימוג׳ם
    צריך להתחשב כי שם כמות המכשירים הדיגטלים הרבים ביותר (יחסית)
    ואז מתברר כי השימוש הרב באימוג׳ים הוא תוצאה של עצלנות ובורות.
    כך גם אצלנו ילדים משתמשים באימוג׳ים כדי לקצר ולפשט את ה״שיחה״
    וגם כי אינם יודעים להביע רצונם או רגשותיהם במילים ,
    כלומר שוב עצלנות ובורות…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.