אסטרואיד כפול – או שתי ערמות אבנים?

האסטרואיד 90 אנטיופה, נחשב עד לשנת 2000 לאסטרואיד אחד, ומסתבר שהוא מורכב משני אסטרואידים דומים בגודלם המקיפים מרכז משותף

אסטרונומים גילו בשנים האחרונות אסטרואידים כפולים רבים במערכת השמש. במקום סלע חלל  בודד, אם גילו שני עצמים מקיפים מרכז כבידה משותף. מחקר שפורסם בגליון 2007 של כתב העת איקארוס, התמקדו באחד העצמים הכפולים הללו – האסטרואיד הכפול 90 אנטיופה.

בשנת 2000, לא ידעו האסטרונאוטים שאנטיופה הוא עצם כפול. ואולם טלסקופים חדשים כמו הטלסקופ בקוטר עשרה מטרים קק-2 בהוואי הצליח, תוך שימוש במערכת אופטיקה מתקנת כדי לפל אותם.  תצפיות מהזמן האחרון שנעשו באמצעות הטלסקופ הגדול מאוד – בקוטר 8 מטרים במצפה האירופי הדרומי חשפו פרטים חדשים – לפיהם 90 אנטיופה מכיל שתי ערמות עפר בצורת ביצה המקיפים זה את זה.  כל אחד מהאסטרואידים הוא בקוטר של כ-85 ק”מ והמרחק ביניהם הוא 171 ק”מ.

באחת התצפיות, בשנת 2005, התמקדו אסטרונומים בכל העולם לראות את הזוג גורם לליקוי. במהלך התקופה, צל מאחד מהאסטרואידים נפל על האחר, וגרם לנפילה בכמות האור הבאה מהצמד. בדיוק בזמן ב-31 במאי 2005 התרחש הליקוי והאסטרונומים יכלו להיעזר בו כדי למדוד את גודלם ומרחקם של האסטרואידים זה מזה.

1. ותדע לך שאתה עושה עבודה מצוינת באתר הזה צפוי לך עתיד מרתק אני מקווה שדרכינו יצטלבו פעם שנינו מתעיינים באותם נושאים בהצלחה בכתבות הבאות !

2. האם אתה יודע שיש כוכב עשירי למערגת השמש הכינוי שלו הוא TL 1996 66 קוטרו 480 קמ כגודל מדינת טקסס הוא מכוסה כולו בקרח ומשלים הקפה אחת של השמש כל 800 שנה הוא זכה לשם כוכב x

3. מערכת השמש היא פינה די נידחת בתוך הגקלסיה היא נמצאת ממש בצד כ32000 שנות אור מהמרכזה . האם ידעת שיגילנו כוכב במרחק 150 אור מאיתנו שיש לו אטמוספרה והוא סובב את השמש שלו ?

4. רק בשנים האחרונות מגלים שהרבה אסטרואידים הם כפולים, אמנם לרוב מדובר באסטרואיד גדול וירח שלו (כמו במקרה של אידה), והעובדה שהשניים דומים בגודלם היא נדירה, ואולם הדבר קורה עקב ההתנגשויות שהיו בחגורת האסטרואידים. אמנם התופעה ממשיכה אבל לא כפי שהיתה בימיה הראשונים של מערכת השמש.

5. נחרץ גורלו של הכוכב שהן יתרסקו לתוכו כשהאסטרואיד הראשון יפגע בקרקע תאומו יוכפל בעוצמת ההתנגשות * לא ציינת מה מרחקם מכדה”א והאם ישנו לסיכוי להשמדה המונית ?מה מושך אותם במסלול תואם במקום שכל אחד מהם יפרד לדרכו ? הוא בא מחגורת האסטרואידים או ממקום אחר ?