עקבות דינוזאורים שחיו באיזור הקוטב התגלו באוסטרליה

עקבות דינוזאור אוכלי בשר בנות 115 מיליון שנה התגלו ליד מלבורן. מדענים מעריכים כי העקבות השתמרו מתקופה בה היתה אוסטרליה מחוברת לאנטאקטיקה וקרובה יותר לקוטב הדרומי

עקבות דינוזאורים גדולים ליד מלבורן

עקבות הדינוזאורים באוסטרליה. צילום: אנתוני מרטין , אוניברסיטת טקסס

עקבות דינוזאורים אוכלי בשר שהתגלו לאחרונה באוסטרליה מלמדים על חייהם של היצורים העתיקים ביותר באיזורי קוטב, בתקופות עתיקות בהן האיזור היה מחובר לאנטאקטיקה וקרוב יותר לקוטב הדרומי.
בין הממצאים שנחשפו: שלושה עקבות דינוזאור מאובנות, כל אחת באורך 36 סנטימטרים, ושניים-שלושה חלקי עקבות. הממצאים הוצגו בידי אנתוני מארטין, מרצה בכיר ללימודי הסביבה באוניברסיטת אמורי, במפגש החברה לפלאונתולוגיה של חולייתנים שהתקיימה באוסטין, טקסס בתחילת השבוע.החוקרים מעריכים כי העקבות הוטבעו לפני 115 מיליון שנה במהלך עידן הקרטיקון, בידי דינוזאור מסוג תרופוד (theropod), קבוצה של אוכלי בשר הולכים על שתיים, הכוללת גם את טירנוזאורוס רקס. ההערכה מבוססת על גודל העקבות. מארטין ועמיתיו מעריכים גם כי המפלצות עמדו על רגליים באורך של כמטר וחצי, ומשערים כי הוא היה קטן בכ-20% מאשר האלוזאורוס, תרופוד גדול אחר מעידן היורה.
מארטין גילה שתיים מהעקבות בפברואר 2006 באתר פלאט רוקס ליד מלבורן. שנה לאחר התגלו חלקי העקבות באותו אתר חפירות. טיילר לאמב, סטודנט באוניברסיטת מונאש במלבורן, גילה את העקבה השלישית. “אני סבור שעקבות רבות נוספות נמצאות שם, אך הן היו דקות מכדי להבחין בהן עד כה”, אמר מארטין.
לפני 225 מיליון שנה היו כל היבשות על כדור הארץ מחוברות ליבשת אחת – פנגיאה, שהתפרקה. הממצאים החדשים מוסיפים למקבץ העדויות על מה שמכונה דינוזאורי קוטב, שנחפרו באוסטרליה. מחקרים קודמים העלו השערה לפיה דינוזאורי קוטב התאימו עצמם לאקלים הקר והיו מצוידים בראיית לילה טובה, שאיפשרה להם לתור אחר מזון במהלך החורפים החשוכים.

להודעה לעיתונות של אוניבריסטת אמורי

באנטארקטיקה נחשפו שני מינים חדשים של דינוזאורים

1.3.2004

שרידים מגופו של הדינוזאור באתר החפירות באנטארקטיקה

מדענים אמריקנים שפועלים באנטארטיקה חשפו עצמות מאובנות של שני מינים חדשים של דינוזאורים. השרידים התגלו בסוף השנה שעברה בשני אתרים שונים, במרחק של כ-3,200 קילומטר אחד מהשני. אחד המינים הוא דינוזאור טורף שהתנשא לגובה של כ-2 מטר ושקל כ-150 קילוגרם . החוקרים, שמצאו את שרידיו על אי ג'יימס רוס, מעריכים כי הוא מת לפני כ-70 מיליון שנה. כמעט באותו זמן שבו נמצאו שרידי הדינוזאור הטורף איתרה קבוצת מדענים בקרחון בירדמור עצמות זנב וחזה של דינוזאור צמחוני גדול ולא מוכר. מבדיקת השרידים עולה כי הוא היה באורך של כעשרה מטרים, וחי לפני כמעט מאתיים מיליון שנה.
הפליאנטולוג ג' יימס מרטין, ראש המשלחת שאיתרה את מאובן הדינוזאור הטורף, מספר כי הוא ואנשיו הגיעו ליבשת הקפואה במטרה אחרת לגמרי: “באנו לאנטארטיקה כדי לנסות ולבסס את התיאוריה שלפיה חיות נדדו בעבר מצפון-אמריקה לאוסטרליה”. תנאי מזג-האוויר הקשים באתר שבו תיכנן מרטין לחפור אילצו את צוותו להגיע לאזור שבו נמצאו שרידי הדינוזאור, שעדיין לא זכה להיקרא בשם.
גם אנשי המשלחת השנייה, שאיתרו את הדינוזאור הצמחוני תיכננו תחילה לחפור באתר שבו נמצאו ב-1991 שרידי דינוזאורים, אך גם הם נאלצו להחליף מיקום בגלל תנאי מזג-האוויר.

ידען הדינוזאורים

1. אנשים משכילים, עם כל העניין שבדבר בוא נתמקד בעיקר נעשה מעשים טובים נשמח ונשקיע בחינוך!

2. אני לא מבין מה למדו מהעקבות, מציאת העקבות היא לא הדבר המעניין, אז תנסו לפרט יותר על מה שגיליתם ולא על מה שמצאתם.

3. כמה חבל שאתם לא ממשיכים..

זה מזכיר לי ויכוח ששמעתי לפני כ-20 שנה, אחד טען שהצ’יפים האלקטרונים מכילים רק חול, והשני טען שיש בהם גם מעגל או שתים..

4. ליאור תודה על המחמאה
    עם כל הכבוד, לא צריך לדעת ממש כל פסיק בצד הדתי,
    חשוב יותר להכיר את הנושאים המדעיים עליהם אני כותב ולו רק שבפרשנות מתאימה אפשר למצוא מספיק דברים שמסכימים על כל קביעה של המדע, חבל רק שלרוב הדברים נעשים בדיעבד.
    באשר לדוגמאות שנתת, של רבנים מימי הביניים, נכון שבחלק מהמקרים הם היו מתקדמים במדע יותר מאשר בני דורם הנוצרים (במיוחד הרמבם שחי באיזורי ההשפעה המוסלמית) אבל בכל זאת, המדע התקדם באלף השנים הללו והדת – פחות. אני משוכנע שהרמבם לא ידע כלום על אטומים, חלקיקיהם, ננוטכנולוגיה, וכו’, וגם את מקצועו הרפואה – הוא לא היה מזהה, כך שעם כל הכבוד, אין טעם לקחת את ספר בראשית אפילו לא כמטפורה. הדגים והעופות לא נבראו באותו יום – העופות של היום הם צאצאי הדינוזאורים, והדגים היו הרבה לפני הדינוזאורים.

5. אה כן ו,

די להתנשאות – באמת שבני אדם לא זקוקים לצליל השחצני כדי להפנים.

(במיוחד לאור זה שכנראה קיימים פה ושם חובשי כיפות שמבינים פי 5 מאבי בליזובסקי במדע)

6. כדי להסיק מסקנות-נדרשת ידיעה מינימלית לא רק במדע אלא גם בתחום התורני

סתם כקצה הקרחון – ע”פ היהדות העולם כמו שאנחנו מכירים אותו(שבין השאר נברא בו האדם) לא היה הראשון שהיה קיים, ונאמר כבר ש’בנה עולמות והחריבם’. 6 ימים לא בהכרח נתפסו – ובוודאי לא ע”י חז”ל כימים בני 24 שעות (אל תשכח שהתורה, בכל פרמטר, היא מוקדמת לחלוקת הזמן הזו) והמשמעות של “תהו ובהו” היא לאו דווקא “כלום”;

יש עוד הרבה דברים בגו – ובגלל שהזמן והמקום קצר/ים אני רק אוסיף For the record שריה”ל הרמב”ם רש”י, המהר”ל וכל שאר הענקים האלו היו עם יריעה עצומה של ידיעות בתחום המדעי/אסטרונומי/רפואי/מתימטי ואותם בוודאי שלא ניתן להאשים בבורות. בשום תחום.

המשך יומצויין
    אחלה אתר ☺

7. אכן בורא מתוכחם, שברא את כל ההוכחות שהוא לא קיים כגון תזוזת היבשות, הכחדות של מינים ואיך במקרה הגיע הקנגורו לאוסטרליה? האם דילג בתוך דור אחד בחזרה מתורכיה?
    או אולי הוא ברא את הדינוזאורים בצלמו כדמותו, ואחר כך החליף דמות של משהו הדומה ללמור, והתפתח אט אט להיות אדם, וכך קשה להבדיל בינו לבין האבולוציה

8. לאבי – אף אחד לא מושלם !
    לדעתי אין מתאים יותר מיום השבת , להרהר בו , במעשיו המופלאים של הבורא. ובהזדמנות זו אף להודות לך על פעלך הנמרץ ותרומתך לקידום האמונה בבורא עולם.