סיקור מקיף

בידור דיגיטאלי בבית דיגיטאלי

התפתחות הבית הדיגיטאלי: עולם חדש בתחילת דרכו

עולם המושגים הנוגעים לצורה של הבית העתידי (יש שכבה דקה באוכלוסיה שאצלם זה כבר הבית הקיים..) טרם הבשיל דיו, וענקיות הציוד, הפתרונות, התוכנה והתקשורת, נאבקות על פלח שוק שטרם ברור היקפו, ורוצות כל אחת להיות המרכז של הבית העתידי. מילת המפתח היא שליטה. מי שישלוט בבית הדיגיטאלי יעשה מזה גם כסף. זו ההנחה המקובלת בעולם, שטרם הוכחה עד תומה. אבל, במקטעים חלקיים של הבית הדיגיטאלי יש כבר הצלחות לא מועטות. תארנו זאת בסדרת הכתבות הקודמות, במיוחד בכל הקשור לשירותי הבידור הביתיים. הטלוויזיה הדיגיטאלית ושפע המכשירים וקונסולות המשחקים, כשמתלווה לזה תופעת המעבר מטלפוניה אנלוגית לטלפוניה דיגיטאלית, המשתלבת עם המחשב לכדי מערכת אחת עם קישורים מקומיים, שטרם קבלה את צורתה הסופית, מולידה את הצורך להבין לאן אנו הולכים. ג'ון מדווד, מנהל משותף של Israel Seed Partners (קרן הון סיכון), סיפר בכנס D&A (דולב את אברמוביץ) לנושא הבידור הדיגיטאלי ומהפכת הבית הדיגיטאלי, שלהרגשתו הוא חי כיום בעולם המגשים את חלומות הילדות שלו. קשה לדבריו לנבא את העתיד, ובמיוחד בכל הקשור לתקנים של הבית הדיגיטאלי, אבל אפשר ללמוד ממה שהיה בעבר. “פעם היה מאבק בעולם בין VHS לבטאמקס, ודווקא הטכנולוגיה הפחות טובה – VHD ניצחה” כך לדברי ג'ון מדווד. “זה נותן לנו תמונת מצב שמה שינצח, זה מה שיהיה קל לשימוש וזול. ישראל קצת מפגרת אחרי העולם הגדול בנושא בית דיגיטאלי. בעולם מכירים כבר מזמן נושאים כמו: רדיו דיגיטאלי, טלוויזיה דיגיטאלית, בעיקר טלוויזיות שטוחות, מכשירי PVR (Personal Video Recorder, דמויי טיבו) ועוד. המיזוג (convergence) כבר כאן, והוא החל להמריא”. יש לדברי ג'ון מדווד הזדמנויות עסקיות רבות לחברות הזנק להכנס לתחום הזה. יש תהליכי מיזוג ורכישה בהיקפים, ויש כמה שחקנים חדשים בשכונה, כמו פיליפס, NDS, מייקרוסופט, אפל, סיסקו, נוקייה, מוטורולה, סמסונג, HP, אינטל, יבמ, ואחרים, שרוצים להשתלט כל אחד בצורה אחרת על התחום, ולהוביל אותו לכיוון הפתרונות שהם פיתחו.
מי יוביל ולפי איזה תקן?
השאלה הגדולה שנשאלת: מי ישלוט בבית הדיגיטאלי. על השאלה הזו מנסים לענות כמה אנליסטים שאת העיקריים בהם נביא כאן, אבל ברור שאין כל הסכמה אפילו בין האנליסטים על ההתפתחות הצפויה בשוק הזה.
קובי גרשוני, מנהל המחקר, D&A: “ספקי התכנים, ספקי התשתיות, ספקי הציוד, ספקי השירותים, ספקי התוכנות, כולם מועמדים להשתלט על הבית הדיגיטאלי. אנו ב- D&A פיתחנו מפה דיגיטאלי תלת ממדית, שממפה את כל השחקנים בשרשרת הערך של הבית הדיגיטאלי, מקצה לקצה. זה מתחיל ביצירת התוכן, איסוף התוכן, שידור התוכן, הפצה לקצה, איסוף התוכן בבית, שילובו והפצתו למכשירי הקצה, יישומי קצה, וכלה בציוד הקצה בו צופה המשתמש הביתי. יש חברות שנמצאות בנקודות מסוימות בשרשרת הערך, ויש חברות שנכנסו לתת פתרונות לכל שרשרת הערך, מקצה לקצה. בדרך כלל הן עושות זאת על ידי רכישת חברות נישה מוצלחות, שפועלות בתחומים השונים של שרשרת הערך של הבית הדיגיטאלי. אינטל ו- NDS הן דוגמאות בולטות לחברות כאלו. במיוחד ניתן לציין את אינטל, שביצעה כמה רכישות די מעניינות, שהבולטת והאחרונה שבהן נוגעת לישראל, וזו רכישת חברת OPlus מיוקנעם, שעוסקת במסכים דיגיטאליים, בעיקר במסכי HDTV (High Definition TeleVision). אנו נראה את הכיוון הזה מתפתח לחברות ענק נוספות שתחפשנה להרחיב את היכולות שלהן למתן פתרונות קצה לקצה”.
להערכת קורט שרף, סגן נשיא ואנליסט ראשי, Park Associates (חברת מחקר המתמחה בתחום הבית הדיגיטאלי), הבית הדיגיטאלי לא התחיל היום. מדובר בתופעה ששורשיה נעוצים בשנות ה- 70 של המאה הקודמת. “השינוי הגדול כיום, שהספקים הגדולים כמו ספקי התקשורת, נכנסים לתחום הזה”, כך לדברי קורט שרף. הלקוחות הביתיים החלו לדבריו ליצור ביקוש עולמי מתגבר לתחום הרשתות הביתיות. זה שוק חדש שנולד בעקבות הפס הרחב, למרות שרשתות ביתיות היו כבר מזמן. “כיום הלקוחות כבר לא מפחדים מרשת, והם יודעים להתקין רשת אתרנט או רשת אלחוט WLAN בבית שלהם” מתאר קורט את השינוי. “בבית רגיל שיש בו כבר כמה מחשבים, כמה טלוויזיות, יצירת רשת אחת היא צורך שמתפתח במהירות כתוצאה מהמצב הזה. יש עדיין הרבה מכשלות להגיע ליעד הזה. יצירת אפליקציות ביתיות היא לא משימה קלה. חייבים להציע ללקוחות פתרונות מאוד קלים ליישום. מאוד קלים ופשוטים לתפעול, עם הבנה בסיסית ביותר. זה תנאי בסיסי בתחום הזה. גם תחום האבטחה ושמירה על תכנים דורש פתרון. בלי זה השוק לא ימריא”. תחום המשחקים (קונסולות המשחקים) מצליח ומצוי בהמראה בתחום הביתי, כי לדברי קורט שרף, יצרני המשחקים שומרים על הכללים של קלות ואבטחה. מכאן, שבלי פתרונות לבעיות אלו, השוק יישאר ללא מובילי שוק בתחום הבידור הביתי הדיגיטאלי, ויש תחרות חזקה ובכיוונים שונים. לדבריו, אנו רק בשלב ראשוני של התפתחות השוק, ויש לפנינו לפחות עוד שני שלבים שטרם הגענו אליהם, שבהם ניתן לקבל פתרונות שניתן בהם לשתף הכול ברשת, כאשר השלב השני כולל שילוב כוננים ומדפסות. השלב השלישי הוא שיתוף תוכן, וכל זה בשילוב של שיתוף קול (בעיקר VoIP ווידיאו) על הרשת הביתית. יש צורך בפתרון בעיות האיכות – QoS, ניהול ושליטה על התכנים, הגנה על התכנים (למשל: בתקני DRM או OMA), שילוב תכנים מיישומים שכבר קיימים בבית כמו קונסולות משחקים, וכך הלאה. ה- RG (Residential Gateway) – “השער הביתי”, הוא כלי מפתח לביצוע השילוב והמיזוג בין כל המרכיבים של הרשת. יש צורך קודם כל לאחד רשתות בבית. בכל בית דיגיטאלי יש כמה רשתות: רשת הטלפוניה, רשת הכבלים, רשת אתרנט וגם רשת אלחוטית. זה שלב ראשון. במקביל צריך לשלב תכנים ולאחד אותם על צינור אחד, כך שכולם ינועו לפי הצרכים שיש למשתמש בבית. זה לדברי קורט שרף ממש לא קל, ולא תהליך קצר. הספקים הגדולים של התקשורת רוצים לשלוט בתהליך הזה ולתת תכנים בשיטת On-Demand דרכם, כך שהם יהיו גם ספקי התשתיות וגם ספקי התכנים. לכן החל מאבק בין ספקי השירותים בכבלים לבין ספקי הבזק הוותיקים ובינם לבין ספקי הלוויין. גם שחקנים חדשים נכנסו לשוק הזה, ויש תופעות מאוד מעניינות בתחום הזה, עם השפעות הדדיות בין חברות, מיזוגים ורכישות, ושיתופי פעולה שלא עלו על הדעת בעבר. יהיה לדעתו מעבר מ- RG שנותן שירות יחיד ל- RG שנותן שירותים מרובים. לדברי Park Associates, בשנת 2005 ימכרו בעולם 1.1 מיליון מכשירי RG מרובי שירותים ו- 2.6 מיליון יחידות של RG יחידניים. לגבי העתיד, חברות רבות שנכנסות לתחום מציגות פתרונות קניניים, מה שיוצר קושי באחידות ובתאימות הדדית, ובוודאי ללא שיתוף פעולה בין היצרנים ובין המכשירים מיצרנים שונים, זה לא יצליח. שיתוף פעולה כזה לדעת החוקרים יקרה, כמו שזה קרה בכל עולם ה- IT. כיום, מחשבים יודעים לדבר בקלות זה עם זה, ולא חשוב מי ייצר את המחשב ומה רץ עליו. כך צופים שיקרה בתחום הבית הדיגיטאלי. יהיה שילוב דמוי PVR / DVR (Digital Video Recorder) בכל חדרי הבית, ויהיה צורך במחסן נתונים לאחסון התכנים המקומיים. יהיו הרבה מודלים של מכירת תכנים ללקוח הסופי. החיפוש של יצרני התכנים הוא איך להגיע להסכמה כוללת על שיטת הגנת התכנים – RDM. כניסת טכנולוגיות ברזולוציה גבוה: HD כמו לטלוויזיות HDTV, יחמירו את הצורך באגירת תכנים בנפחים גבוהים, וזה יחייב הגדלת מאגרי המידע גם אצל ספקיות התכנים וגם אצל המשתמש הביתי. כיום השוק מתחלק בין שירותים דיגיטאליים על המחשב הביתי, שזה 24% מהשוק בארה”ב, 13% מהשוק שם הוא במכשירים ניידים כמו iPode, וה- DVR הוא באחוזים נמוכים, אבל מצוי בתאוצה ותופס כעת בשוק. ה- DRV נדחף על ידי ספקיות התקשורת והכבלים הגדולות, וגם על ידי ספקיות הלוויין. השנה יגיע היקף משתמשי ה- PVR / DVR ל- 8 מיליון לקוחות בארה”ב. עדיין לא ברור מי הזוכה במרוץ הזה, וכנראה שנראה בשנים הבאות שוק שעדיין מאוד מפוצל בין פתרונות PC, פתרונות סביב הטלוויזיה, ופתרונות עצמאיים של מכשירים, בעיקר מכשירים נפרדים למוזיקה, וידיאו ולמשחקים. יש אזורים בארה”ב שבהם ה- IPTV (שירותי טלוויזיה בפרוטוקול האינטרנט) הם המודל המוביל, וזה זוכה השנה להצלחה בכמה אזורים. אבל, קשה לדעת אם יהיה זוכה יחידי גם בשוק הזה. יש תחרות בין יצרני וספקי הפתרונות ל- IPTV, ומייקרוסופט כמו גם ענקים אחרים מנסים לחדור לשוק הזה. המודלים העסקיים הקיימים מאפשרים ללקוח הביתי לבחור מה מתאים לו, והתחרות עדיין חזקה וטובה לשוק הביתי.
במחקרים שפורסמו למשל על ידי ECI, עולה ש- 24% מהמשתמשים הביתיים בעולם מפעילים יישומי P2P, שתופסים 92% מהנפח של רוחבי הפס באינטרנט רחב הפס העולמי. 65% מהמשתמשים מפעילים יישומי HTTP (כמו דפדפן), אך יישומי הדפדפן תופסים רק 7% מרוחבי הפס של האינטרנט העולמי. תופעה זו דורשת התייחסות לתכנים ולשימושים של המשתמשים הביתיים. בלי שליטה על תחום זה ואבטחת איכות הקישוריות, המשתמשים יהיו בצרות של חוסר איכות, למשל בשירותי הקול. הרשת הביתית כבר מעבירה את הכול, ואם רוצים להעביר עליה את כל התכנים הדיגיטאליים, צריך להבין מה המשמעות של ההובלה הזו, ואיך שולטים ברוחבי הפס בבית ומחוץ לבית.
“השוק אמנם החל, אבל רק בשנת 2006 נראה שוק ממשי חי ושנושם”, כך לדברי האנליסט פיטר קינג, מנהל המחקר, Strategy Analytics. “בנתיים זה שוק מאוד מפוצל. מה שדוחף את השוק זה תחום הבידור. הבידור מגיע בעיקר מהטלוויזיה, ומעט מהפס הרחב לאינטרנט. כיום באירופה הלקוחות משלמים כ- 100 יורו בממוצע לחודש על שני השירותים הללו: טלוויזיה ואינטרנט. לא ברור למה להמשיך לשלם בנפרד. השאלה שמתעוררת: האם ספקי התקשורת יוכלו להיות גם ספקי התכנים לבית הדיגיטאלי? התשובה שלנו: כנראה שכן. עוד לא הגענו למודל הכלכלי הנכון ואין עדיין מסה קריטית של שוק. צריך לדעתנו לפשט את ההפעלה, לשפר את חווית הלקוח ולהגן טוב יותר על תכנים. מעל כל זה צריך לדאוג לאיכות הקישוריות” להערכת Strategy Analytics, יש יתר מדי תקנים בשוק. אלו מכשולים שצריך להסיר ולעבור איתם הלאה. לדעת פיטר קינג, ברור כיום שהדרישה לטלוויזיה באיכות, היא הדרישה החזקה ביותר. DVR/PVR מצוי כיום בתחילת דרכו, לעומת זאת, ה- DVD זוכה להצלחה כל מקום בעולם והוא בשיא. כך גם בתחומים כמו: משחקים ותכנים למכשירי הסלולר. לדעתם, בשנת 2008 יהיו מעל 300 מיליון חיבורי פס רחב בעולם, שהם כ- 50% מהבתים בעולם המערבי המפותח. IP נמצא בתנועה לתוך עולם הטלוויזיה הדיגיטאלית, וזה יאפשר שליטה טובה יותר של הלקוחות בתכנים שלהם, ואת הפרסונליזציה. ספקי הכבלים והלוויין בכל העולם נלחמים בחברות הבזק המקומיות או זה בזה, הכל כדי לשלוט במעבר ל- DVR, ל- VOD, ל- HDTV, ולכל היכולות העתידיות של הבית הדיגיטאלי. מוזיקה הפכה לדבר מובן מאליו בעולם, וכך גם יקרה בהמשך לווידיאו. בתחומים הללו מובילים מכשירים כמו טלוויזיות פלסמה או LCD, וכן מכשירי ה- DVR, ה- DVD ועוד. לדעת פיטר קינג, מכשירי ה- LCD יתפסו מקום חשוב בעולם הטלוויזיה העתידית, והם יעברו את מכירות הטלוויזיה מסוג פלסמה. מכשירי משחק כמו Xbox ו- PS3, מביאים עולם חדש של בידור לבתים, ובהמשך הם ישתלבו בחזון הבית הדיגיטאלי. השלב האחרון יהיה שילוב של הטלפונים הניידים, שיהיו אז טלפונים חכמים עם יכולות מולטימדיה. הלקוחות רוצים לשתף מידע שיש להם בין המכשירים שברשותם. לכן צריך ליצור מנגנונים של הגנה על התכנים בעוברם בין המכשירים בבית, שלא ידלפו החוצה. התאימות והסטנדרטיזציה היא המפתח לפתרון. יש צורך לדעת פיטר קינג להשקיע רבות בחינוך השוק, כי כיום המודעות לתחום הבית הדיגיטאלי מאוד נמוכה. כמובן שהעדר תקני הגנה אחידים מקשה על התפתחות השירותים. בשוק מחכים כיום לתקן 802.11n שיתן רוחבי פס גדולים ביותר ב- WLAN, ולדעת פיטר זה הכרחי כדי לתת חיבורים אלחוטיים בבית לשידורי HDTV. יש מקומות שבהם ישתמשו בכבילת הקואקס, יש מקומות שמשתמשים בסיבים מסוג PON, יש שישתמשו ב- UWB. הסגמנטציה בצורות החיבור רחב-הפס בבית לא תיעלם לדעתו בקרוב. בשלב זה הוא צופה שמוצרים מבוססי PC יהיו המובילים בתחום התכנים הדיגיטאליים. יצאו לשוק מכשירים עם יכולות PC שיש בהם ממירים או משולבי ממיר טלויזיוני, והם יסופקו על ידי ספקי התשתיות הגדולים בעולם התקשורת. משנת 2007 תתחיל לדעתו עלייה והשתלטות של הממירים הטלוויזיוניים, שיכילו יכולות מתקדמות, והם ישתלטו עם הזמן על תחום הבידור הביתי, ויובילו אותו במבט ארוך טווח.
מה מחפשת אינטל בבית הדיגיטאלי
אינטל רואה בבית הדיגיטאלי הזדמנות עסקית חשובה, ולכן נכנסה לתחום הזה עם כל המרץ. “אנו הקמנו קבוצות מיקוד ופיתוח לתחום הבית הדיגיטאלי” מציינת גלנדה דורשק, סגנית נשיא קבוצת הבית הדיגיטאלי ומנכ”לית קבוצת מוצרי הצריכה באינטל. “המעבר בין החזון למציאות בא בזכות הדחיפה של אנדי גרוב, יו”ר אינטל, שהדגיש לא אחת שהשינויים בשוק העולמי בתחום הדיגיטאלי הם הזדמנות יוצאת מן הכלל עבור אינטל. אנו מאמינים בשילוב של קול על IP, יחד עם משחקים ובידור ביתי, תחת מעטפת אחת. העולם הולך לכיוון של טלפון סלולרי, ויהיו גם מכשירי MP3 וגם מכשירי טלוויזיה. החוכמה לשלב בין המכשירים הניידים והנייחים”. לדברי גלנדה דורשק, ברור שהכיוון הוא מיזוג של יכולות בתוך מכשיר אחד. זה שוק של 400 מיליארד דולרים עולמי, מזה 108 מיליארד דולרים במכשירים ניידים. זה שוק של צריכה המונית, ענק במימדיו. מה שעוזר להתפתחות הזו הוא המשך ההתפתחות של הרכיבים והמעבדים לפי חוק מור. הכיוון: התוכן הוא דיגיטאלי והמכשירים יהיו קטנים, קלים וניידים, עם קישוריות מלאה. לדבריה, אינטל עובדת קשה כדי לפתח מערכות עיבוד נתונים יותר חזקות, כדי לטפל במולטימדיה. זה העיקר בתחום של דרישות הלקוח הסופי. הלקוח רוצה בידור באיכות גבוהה. לכן צריך לפתח מכונות מולטימדיה יותר חזקות, עם מעבדים חזקים, זיכרונות ענקיים ומהירים, שטחי אחסון גדולים, שיטות תקשורת מהירות. לקוחות גם עוברים בעצמם לייצר תכנים בהיקפים גדלים והולכים. הלקוחות מצלמים במצלמות דיגיטאליות ובמסרטות וידיאו דיגיטאליות. הלקוחות רוצים לשמור תכנים אלו אצלם ולנהל אותם בקלות. השלב הבא בקישוריות הניידת לדברי אינטל הוא ה- WiMAX. האלחוט ישתלט וישתלב בכל השיטות הקיימות לפס רחב. רשתות ביתיות זה שוק שהחל לפרוח, כמובן עם התפשטות הפס הרחב. יש רצון לשתף תכנים ולפזר תכנים בתוך הבית ובין בתים. טכנולוגיות חדשות יתחרו בבית כולל טכנולוגיות כמו Home-PLUG (רשת על חוטי החשמל), UWB (אלחוט רחב פס מהיר מאוד לטווחים קצרים). אלו התפתחויות חיוניות כדי להשיג רוחבי פס גדולים מאוד בתחום הביתי. ה- IPTV החל, וזה להערכת אינטל מרכיב חשוב ממגוון היכולות ליישם את החזון של הבית הדיגיטאלי. לדברי גלנדה דורשק, יש לאינטל ניסויים רחבי שטח ב- IPTV ב- 17 מדינות בעולם. הם מספקים שם שירותים רבים, החל מ- VOD (וידיאו לפי דרישה) וכלה ביישומי מידע, קול, מסרים מידיים, משחקים ואינטרנט. המכשירים של הדור הבא ב- IPTV יתמכו ב- HD (High Definition), ואינטל כבר החלה בניסוי ביפן ובמדינות נוספות לתת שירותי IPTV ב- HD. אינטל גם משקיעה מו”פ בפיתוח טלוויזיות דיגיטאליות, שטח חדש לאינטל, ובתחום הזה אינטל משתפת פעולה עם חברות רבות המפתחות יישומים חדשים לטלוויזיה דיגיטאלית. יש לדבריה כבר מומנטום חזק בשוק לקראת המשחקים האולימפיים הבאים בסין. רבים בונים עבור אינטל יישומים סביב המשחקים האולימפיים, שישודרו כולם ב- HD, וישתלבו בכל היכולות של שירותים דיגיטאליים סביבי התחרויות הללו. אינטל הכריזה בחודש מאי 2005 על מעבד חדש שפותח לצרכי הבית הדיגיטאלי. מעבד זה יכנס למכשירים רבים, במיוחד במכשירים ניידים. הבית הדיגיטאלי לפי החזון של אינטל יכיל כמה מרכיבים: תוכן אישי, מרכז אבטחה ביתי, מרכזייה בקישור מרוחק, מרכז בידור ביתי, אוטומציה ביתית, ובידור ברכב הפרטי, כך שהמשתמש יוכל לנוע מהבית לרכב שלו ולצפות או להשתמש באותם תכנים בכל מקום. כל זה לדעת אינטל ישתלב במהפכת ה- VoIP, שהיא שוק ענק בפני עצמו. שוק ה- VOD כבר החל, שוק המשחקים פורח, וזה כבר מגיע ל- 3.6 מיליארד דולרים ב- 2005, עם צפי ל- 14.3 מיליארד דולרים ב- 2009. אחד התחומים החזקים שיתפתח סביב הבית הדיגיטאלי יהיה תחום הבריאות מרחוק. תחום זה יגיע לכל מקום. הסיבה: בשנת 2050 יהיו בעולם מעל 2 מיליארד אנשים בגילאי 60 ומעלה. זו אוכלוסיה צורכת שירותי בריאות בהיקפים. תהליכים אלו כבר החלו בכמה מקומות בעולם, למשל בקנדה, ששם הנושא מתפתח יפה. האוכלוסיות המבוגרות מקבלות או קונות מצלמת רשת ביתית המחוברת למרכז בריאות שכונתי או אזורי, או לרופא האישי או לבית החולים. יש בעולם כ- 1.6 מיליארד בתים, וזה לדעת אינטל הזדמנות אדירה לנסות ולמצב את אינטל כמובילה בתחום הביתי. אינטל גם משקיעה בחברות רבות כולל בחברות הזנק, כדי להגיע למובילות שוק עולמית.
נקודת המבט של פיליפס
אינטל אינה הענקית היחידה שרוצה להוביל את תחום הבידור הדיגיטאלי בבית הדיגיטאלי. “אנו רואים שהמיזוג (Convergence ) הוא דבר ממשי שקורה, וזה הזדמנות אדירה לפיליפס כדי להביא את כל התוכן לכל לקוח על כל מכשיר ובכל מקום”, כך מכריז סיזר וורינגר, סגן נשיא ו- CTO, פיליפס אלקטרוניקה. “אנו מאמינים שזה המענה לדרישות של הצרכנים. האיכות היא הדבר החשוב ביותר עבורנו. מצד שני, הפשטות היא הבסיס להצלחה, וחשובה לנו גם התאימות, ההגנה על התכנים, כי בלי זה, ספקי התכנים לא יספקו תכנים איכותיים לבתים. צריך גם לחשוב איך לטפל בנושא הגבייה, ובנושא ניהול המערכת. אנו חברה של 30 מיליארד דולרים מכירות שנתי ב- 2004, והחברה הגדולה ביותר באירופה. החברה שלנו מורכבת מקבוצות רבות עם קווי מוצרים מגוונים, העונים על הצרכים בכל תחומי החיים, לכל סוגי הלקוחות, החל ממכשור רפואי, גופי תאורה לדירות, וכלה בתחומים כמו טלוויזיה דיגיטאלית. רשתות משמשות כיום לצרכים רבים, החל מלימוד מרחוק, רפואה מרחוק, עבודה מרחוק ועוד. הדיגיטיזציה דחפה את השוק של הבידור, שעבר מאנלוגי לדיגיטאלי. זה מאפשר פיתוח יישומים חדשים, מאפשר פרסונאליזציה, שילוב מערכות ושילוב יישומים”. יש לפיליפס שותפויות רבות, אחת החשובות היא עם מייקרוסופט, וזאת כדי להציג את התכנים בצורה המיטבית ללקוח. המיזוג מגיע לכל פינה, והוא יתרחש לדעתם גם באלחוט. התוצאה: פיליפס הציגה טלוויזיות שפועלות בתוך רכבים נוסעים ומכשירים ניידים קטנים שקולטים טלוויזיה בצורה קלה ואינטואיטיבית. היכולות הללו קיימים גם לגבי ה- PC, וגם בחיבורים לאינטרנט. “פיתחנו פתרונות למערכות בידור ביתיות שמחוברות ב- WiFi בין כל החלקים”, מתגאה סיזר וורינגר. “חיברנו אפילו בין הרמקולים לבין הטלוויזיה ב- WiFi, וזה כבר זמין ללקוחות שרוצים מרכז בידור ביתי ללא חוטים. הפכנו חלום למציאות, והלקוחות מתחילים לגלות את העולם החדש הזה. חיבור ליצרני תכנים חיוני להצלחת השוק העתידי הזה. לכם חברנו לאולפנים הגדולים בהוליווד, ואנו מחברים כיום בין הטכנולוגיה לתכנים, כדי לתת את יישומי העתיד ללקוחות הקצה. אנו עובדים גם בשילוב עם אינטל ומייקרוסופט ועוד חברות רבות, כדי להגיע לתאימות בתחום. זה נדרש כדי להצליח אצל הלקוחות, ולהגיע ליישום פשוט, עם חווית משתמש טובה ותפעול פשוט ונוח ללקוחות. כיום אנו עדיין ב'מגדל בבל' של סוגי תוכן, סוגי תקנים, ויש עבודה רבה עוד בפנינו. אנו מקווים ושואפים לפורמטים אחידים שינועו בכל צורות התקשורת: בקווי, בסלולרי, באלחוט ובכבלים. QoS היא מילת מפתח ופרמטר חשוב להשגת המטרה, כי הלקוחות לא ישלימו עם קבלת שירותים ברמה בינונית או נמוכה. במעבר לעולם הדיגיטאלי, אני מקווה שחוסר התאימות של העולם האנלוגי בין הסטנדרטים של עולם ה- Consumer Electronics יתחיל להיעלם. יש סימנים שהתחום הזה הולך לסטנדרטיזציה. מייקרוסופט מאוד עוזרת לנו בתחום הזה. השוק לוחץ עלינו, כי ברור לנו שבלי תאימות השוק הזה לא ימריא לאן שהוא צריך להמריא”.
לסיכום: יש כאן מאבק של ענקים על שוק פוטנציאלי מאוד גדול, ונעקוב מקרוב מי יזכה בקרב המרתק הזה, הנמצא רק בתחילת דרכו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.