מדוכאים? עשו מה שאתם אוהבים

דיכאון הוא הפרעת מצב רוח הפוגעת קשה בתפקוד. מתברר שטיפולים המתמקדים בשינוי ההתנהגות משיגים תוצאות טובות לא פחות מאשר טיפולים המיועדים לשינוי המחשבות

פעילות מהנה ואהובה עשויה להחליף טיפול נפשי יקר או תרופות נגד דיכאון. אילוסטרציה: pixabay.com.
פעילות מהנה ואהובה עשויה להחליף טיפול נפשי יקר או תרופות נגד דיכאון. אילוסטרציה: pixabay.com.

מאת דייזי יוּהָס, הכתבה מתפרסמת באישור סיינטיפיק אמריקן ישראל ורשת אורט ישראל 27.11.2016

כ-350 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מדיכאון. כדי לעזור להם יכולים המטפלים להשתמש בשיטות רבות ושונות, אבל השיטה היעילה ביותר לפי הראיות המצויות כיום היא השיטה המוכרת בשם "טיפול קוגניטיבי־התנהגותי" (CBT). שיטה זו פועלת "מן הפְּנִים אל החוץ": היא מתמקדת בעיקר בדפוסי חשיבה ומלמדת את המטופלים לזהות מחשבות בעייתיות ולשנות אותן. אבל כעת עומדת לרשותם של המומחים המטפלים בדיכאון אפשרות נוספת. מספר הולך וגדל של ראיות מראות ששיטה המכונה "הַפְעָלָה התנהגותית" (BA) יעילה לא פחות מטיפול קוגניטיבי־התנהגותי.

הפעלה התנהגותית פועלת "מן החוץ אל הפְּנִים". היא מתמקדת בשינוי הפעולות שהמטופלים עושים ולא בשינוי המחשבות שלהם. "הרעיון הוא שיש קשר בין מה שאנחנו עושים לבין איך שאנחנו מרגישים," אומר דייוויד ריצ’רדס, חוקר שירותי בריאות מאוניברסיטת אקסטר שבאנגליה. אם מטופל מסוים הוא אדם שאוהב טבע ומשפחה, לדוגמה, כדאי למטפל לעודד אותו לצאת מדי יום לטיול בפארק עם נכדיו. פעילות כזאת מגדילה את הגמול החיובי הנובע ממעורבות עם העולם החיצון, משימה קשה לאנשים הסובלים מדיכאון. היא יכולה גם לבוא במקום פעילויות שליליות יותר בשעות הפנאי כגון הרהור בדברים שאבדו ואינם. השימוש בהפעלה התנהגותית נפוץ כבר עשרות שנים, וחלק מיסודותיה משמשים גם במסגרת הטיפול הקוגניטיבי־ההתנהגותי, אבל עד כה מעולם לא בדקו אותה בהיקף ובשיטתיות הקפדנית הנחוצים להערכת יתרונותיה היחסיים כגישה העומדת לעצמה.

באחד המחקרים הגדולים מסוגו הוביל ריצ’רדס פרויקט משותף של 18 חוקרים משלושה מרכזים לבריאות הנפש בבריטניה במטרה לבדוק זו מול זו את שתי השיטות, טיפול קוגניטיבי־התנהגותי לעומת הפעלה התנהגותית. במחקר נבדקו 440 אנשים שסבלו מדיכאון ובמהלכו קיבל כל אחד מהם טיפול באחת השיטות במשך 16 שבועות. החוקרים עקבו אחר התקדמותם של המטופלים כעבור שישה, 12 ו־18 חודשים מתחילת הטיפול. במחקר זה, שפורסם באתר האינטרנט של כתב העת Lancet ביולי 2016, מצאו החוקרים ששתי דרכי הטיפול יעילות באותה המידה. כעבור שנה דיווחו שני שליש מן המטופלים משתי הקבוצות שהתסמינים שמהם סבלו פחתו ב־50%.

ממצאים אלה עשויים לשנות את ההנחיות בנוגע לטיפול בדיכאון. לדוגמה, מטופלים בדיכאון יכולים להתחיל בטיפולים פשוטים יותר כמו הפעלה התנהגותית, ולהמשיך לטיפולים מיוחדים רק אם טיפול זה אינה משיג תגובה טובה. שיעור ההצלחה של תרופות נוגדות דיכאון קרוב לזה של שתי השיטות האלה והגישה למעבר בשימוש בהן דומה. "אנו סבורים שהפעלה התנהגותית טובה כצעד ראשון בטיפול, והמאמר הזה מדגיש את הדבר," אומר ג’ורג’ אָלֶקְסופּולוס, פסיכיאטר גריאטרי מבית הספר לרפואה באוניברסיטת קורנל, שלא היה מעורב במחקר.

ריצ’רדס ושותפיו למחקר מצאו גם שאפילו מטפלים זוטרים מסוגלים לטפל בסובלים מדיכאון בעזרת הפעלה התנהגותית לאחר תקופת הכשרה קצרה. הטיפול בהפעלה התנהגותית זול אפוא מטיפול קוגניטיבי־התנהגותי, שדורש מטפלים בעלי דרגה גבוהה של מומחיות. ההבדל הזה מעניק להפעלה ההתנהגותית יתרון גדול במדינות מתפתחות, שהמשאבים המוקצים בהן לטיפולים נפשיים מוגבלים מאוד.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן