המטרה: קליעת "בול" בשביט

מדענים בארה"ב משלימים את ההכנות למבצע יחודי של שיגור טיל לפגיעה בגרעין של שביט. עוד מאמץ הגנתי למניעת הכחדת המין האנושי

ד"ר נח ברוש

בעוד כארבע שנים, בינואר 2004 ימריא טיל מאתר השיגורים "כייפ-קנדי" בפלורידה כדי ליירט לאחר שנה וחצי של מסע בחלל, את גרעינו של כוכב שביט – ולהפציצו ב"קליע חכם", עשוי נחושת.

זה יהיה ניסוי ראשון מסוגו לבחינת התגוננות כדור הארץ מפני פגיעת שביטים הרסניים – על-פי תסריטים שהומחשו בסרטי הקולנוע "ארמגדון" ו"פגיעה קטלנית" – והמבצע אף קיבל את שמו של סרט האסונות והאימה האחרון (השם במקור: Deep Impact). וזאת אגב: לפני שהסרט עצמו נעשה…

שביט המטרה נקרא "טמפל", על-שם מגלהו, אסטרונום צרפתי מאמצע המאה ה .19"טמפל" מקיף את השמש אחת ל-5.74 שנים. נקודת קירבתו  המירבית לשמש היא כדי פי שניים ממרחק הארץ מהשמש. לכן, השביט הזה איננו מאיים לפגוע בכדור הארץ, לפחות בעתיד סביר. זו אחת הסיבות שנבחר כמטרה: ריחוקו היחסי מבטיח שהשברים שיעופו ממנו כתוצאה מפגיעת הקליע – לא יאיימו על כדור-הארץ.

היעד המדעי של המבצע: לחקור את החומר המצוי עמוק בתוך גרעין השביט. חוקרי השביטים חושביםשהגרעין ברובו הגדול הוא קרח – תערובת של מים וגזים קפואים – שריד מראשית מערכת השמש, כלומר מלפני יותר מחמישה מיליארד שנים.

בניגוד לשכבות הפנימיות, קליפתו החיצונית של שביט עוברת שינויים רבים במהלך העידנים – בגלל קרינת השמש והן בגלל התנגשות השביט בגרגרי אבק בתוך מערכת השמש. לכן, למרות שמחקר השביטים מהארץ ומחלליות שחולפות לידם, מספק ידע רב, לא ניתן לברר את טיבו וטבעו של פנים השביט, אלא רק בניסוי מהסוג המתוכנן.

החללית המיועדת למשימת היירוט, תורכב משני חלקים: חללית נושאת הקליע, והקליע עצמו. החללית הנושאת תהיה אחראית לניווט במהלך הטיסה לשביט, וכן להבאת הקליע למסלול של כמעט התנגשות בגרעין השביט. הטיסה לשביט תקיף את כדור הארץ בדצמבר 2004 והמפגש עם השביט מתוכנן ל-4 ביולי .2005 יממה לפני כן ישוחרר הקליע שיכוון עצמו באורח עצמאי כדי לפגוע בגרעין השביט.

בעת המפגש עם השביט ינועו שתי החלליות במהירות של 30 ק"מ לשנייה – והשביט, שמשיג את החלליות – ימצא אז במהירות של 40ק"מ לשנייה.

גרעין השביט יתנגש בקליע כשדיוק ההכוונה של הקליע יהיה כ-300 מטר. בעת הפגיעה תימצא החללית הנושאת במרחק של כ-500 ק"מ מגרעין השביט. זאת כדי שלא תיפגע בעצמה מרסיסי הפגיעה וכדי לשמש מערכת מימסר נתונים לקליע, שיסיים את "חייו" בפגיעה.

עם מהירות יחסית של 10.2 ק"מ לשנייה, וכשמשקל הקליע 500 ק"ג, תושג בפגיעה אנרגיה גדולה פי חמישים מזו שמייצר חלק גדול מטיל סקאד – מהסוג שפגע בבתים בישראל במלחמת המפרץ לפני 10 שנים.

על-פי החישובים התיאורטיים, הפגיעה תיצור בשביט מכתש שקוטרו כ-100 מטר ועומקו כ-30 מטר. כמות חומר גדולה, שתיזרק מהמכתש בעת היווצרותו, תיבחן מהחללית הנושאת וגם בטלסקופים קרקעיים. זאת כדי לחקור את הרכבו.

כדי למנוע זיהום חומר השביט בחומרי הקליע, בחרו המדענים לבנות את הקליע מנחושת – חומר שאיננו נמצא בשביטים בשכיחות גבוהה ולא צפוי לשבש את בחינת הרכב החומרים של השביט.

כאמור, זה יהיה ניסוי ראשון לבדיקת חוזקו הפנימי של שביט. הידע שיושג במבצע, יהיה חיוני לתכנון מנגנוני הגנה יעילים על כדור הארץ מפני פגיעות אפשריות של שביטים.

כמו כן יעקבו המדענים בדריכות אחר ביצועי הקליע מאחר שאם יצליח במשימתו הוא ודומיו יהוו חלק חיוני במשימות עתידיות של ירוט חללי למרחקים ארוכים.

יש סבורים שמבצע  Deep Impactגם יקדם את המין האנושי צעד נוסף במאמציו להגן על עצמו מפני הכחדה אפשרית (ולא כפי שאירע לדינוזאורים וליצורים קדמוני ם אחרים שנכחדו בעקבות פגיעת מטאור-ענק או שביט שהגיח מהחלל).