מתקרבים במהירות לתאריך המפגש של דיפ אימפקט עם השביט טמפל-1

דיפ אימפקט תחפור מכתש על גלעין השביט

החללית דיפ אימפקט, תיאור המבצע
החללית האמריקנית דיפ אימפקט נמצאץ במסלולה כדי לשגר את הקליע לשביט ב-4 ביולי. החללית, הנוסעת במהירות של פי 100 מזו של כדור רובה, צפויה לחפור חור בלב הסלע החללית ולהעיף החוצה קרח ואבק.

ניתוח החומר הראשוני, שריד של זה שמילא את מערכת השמש בהיווצרה יכול לשפוך אור על מקורות כוכבי הלכת. הפגיעה צפויה ב-4 ביולי בשעה 05:52 שעון גריניץ' (08:52 שעון ישראל).

יום קודם לכן, תשחרר ספינת האם קליע נחושת קטן שיסיע עצמו לעבר השביט טמפל-1, כדור של קרח סלעים ואבק בגודל של האי מנהטן. מצלמות על הקליע ובספינת האם ינתחו את הגזים והשברים שיעופו.

ריק גרמאיר Grammier, מנהל הפרויקט במעבדה להינע סילוני של נאס”א בפסדינה, קליפורמיה אומר כי התמרונים הם מאתגרים. “בחיפוש שלנו אחרי מידע מדעי משתלם, אנחנו מנסים משהו שמעולם לא נעשה במהירויות ובמרחקים שהם ממש מחוץ לעולם הזה” אמר.

“מדובר בכדור רובה המנסה לפגוע בכדור שני בעזרת כדור שלישי, בזמן הנכון ובמקום הנכון, להסתכל על שני הכדורים הראשונים ולאסוף את הנתונים המדעיים מהפגיע הזו”. אמר. מדעני המשימה אומרים כי הם צופים לפתור תקלה טכנית שגרמה לחללית לצלם תמונות מטושטשות מאחד המכשירים. המהנדסים ישתמשו בתהליך עיבוד מתמטי לתמונות לאחר שאלה תישלחנה לכדור הארץ.
לדיפ אימפקט לקחו 6 חודשים כדי לעבור כ-431 מיליון קילומטרים מכדור הארץ למשימה שם זהה לשמו של סרט הוליוודי משנת 1998, שבו מנסים אסטרונאוטים לעצור שביט מלפגוע בכדור הארץ. דיפ אימקפט מבקשת להציץ אל מתחת לפני השטח של שביט, בחומר שנשאר ללא שינוי מאז הולדתם של כוכבי הלכת.

האבל יצפה במבצע דיפ אימפקט

טלסקופ החלל האבל יצפה כאשר קליע שתשגר החללית דיפ אימקפט יתנגש בשביט טמפל-1 ב04 ביולי במפגן זיקוקי די-נור קוסמי שעשוי גם להיראות מכדור הארץ.

המראה הטוב ביותר צפוי כמובן להיות מהחללית עצמה ואולם בכירים במכון טלסקופ החלל המתאמים את השימוש בהאבל, אומרים כי הם מוכנים לכל. “אנו נהיה כאן ונעבוד” אמרה שריל גנדי (Gundy), דוברת מטעם מכון טלסקופ החלל.

האבל גם התביית בזמנו על התרסקות השביט שומייקר לוי 9 על צדק בשנת 1994 ו”היו לו תוצאות טובות. אנחנו מקווים הפעם למשהו דומה” אמרה גנדי.