200 שנה להולדתו של דארווין – האבולוציה עדיין מתמודדת מול מכחישיה

המרכז הלאומי לחינוך מדעי, גוף הנלחם בנסיונות הבריאתנים להחדיר את לימודי התכנון התבוני לשיעורי המדע, אומר כי הוא מלווה כשמונים מאבקים מדי שנה. שני  מאבקים ששיאם היה בחודש האחרון מתקיימיםבטקסס ובלואיזינה

בריאת העולם, ציור מאת הירונימוס בוש, בערך משנת 1500. מוצג היום במוזיאון הפרדו במדריד
בריאת העולם, ציור מאת הירונימוס בוש, בערך משנת 1500. מוצג היום במוזיאון הפרדו במדריד

בשבוע הבא, 12 בפברואר, ימלאו מאתיים שנה להולדתו של צ'ארלס דארווין אך עדיין אנשים מתווכחים בלהט אודות תורת האבולוציה שלו.

המאבק בטקסס יוכרע על חודו של קול

בשימוע שנערך לאחרונה בפני מועצת החינוך של כל מדינת טקסס, המדענים והשמרנים החליפו טיעונים לוהטים אודות החוק הדורש מספרי המדע לכסות את החוזקות והחולשות של תורת האבולוציה. מכחישי האבולוציה שולטים בשבעה מתוך 15 המושבים במועצה והם נתמכים על ידי המושל הרפובליקני ריק פרי. יו"ר המועצה, דון מקלירוי, רופא שיניים, הוא בריאתן המאמין כי כדור הארץ הוא בן כמה אלפי שנים ולא מיליארדים כפי שמרבית המדענים חושבים. המועצה תחליט בנושא במארס.

בהצבעה צמודה שהתקיימה ב-23 בינואר 2009, אישרה מועצת החינוך של טקסס שינוי בתקן לחינוך מדעי שממנו נעדרה הדרישה ללמד את החוזקות והחולשות, שהוצעה ב-2003 בידי חברי מועצה שניסו לדלל את הטיפול באבולוציה בספרי הלימוד בביולוגיה שהיו אז בהכנה. הסרת שפת "החוזקות והחולשות" מייצגת לדעת אנשי המועצה לחינוך מדעי נצחון לחינוך המדעי בטקסס.

העיתון המקומי דאלאס מורנינג ניוז כינה זות ב-23 בינואר 2009 ככשלון לתיקון שמנסים השמרנים להכניס, אך המאבק טרם הסתיים, מספר שינויים בלתי מוצדקים מהבחינה המדעית לספרי הלימוד בביולוגיה ובמדעי כדור הארץ והחלל אושרו בשניה אחרונה. מגיני היושר הבחינוך המדעי בטקסס מתכננים לחשוף את הפגמים בהחלטות אלה ומקווים להיפוך ההחלטה כאשר המועצה תצביע על הנוסח הסופי בפגישותיה בסוף מארס.

בלואיזיאנה רוצים לאפשר לכל מורה ללמד מה שהוא רוצה

מועצת החינוך של מדינת לואיזיאנה האחראית על החינוך היסודי והתיכוני אימצה ב-15 בינואר 2009 קווים מנחים שיאפשרו למורים להשתמש בחומרי עזר שאינם נמצאים בספרי הלימוד הריגילים אודות נושאים "שנויים במחלוקת" כגון האבולוציה וההתחממות הגלובלית. הכללים החדשים של לואיזינה "יבטיחו למורים במדינה את זכותם ללמד את העדויות המדעיות בעד ונגד האבולוציה הדארוויניסטית" דברי מכון דיסקברי, הארגון המקדם את תפיסת "התכנון התבוני". לעומתם אומרת ברברה פורסט, תומכת דארווין מהאמונד לואיזינה למגזין סיינס: "אנו מצפים לראות ספרים של מכון דיסקברי בבתי הספר ברחבי המדינה כתוצאה מההחלטה".

מועצת בתי הספר בלואיזינה גם הסירה את התקנה שאסרה על לימוד בריאתנות או תכנון תבוני באמרם שהאיסור אינו הכרחי. "הבריאתנים קיבלו את מה שרצו" אמרה פטסי פיבלס, מורה למדעים בדימוס מלואיזינה.

האופוזיציה למכון דיסקברי מובלת בידי המרכז הלאומי לחינוך מדעי, מרכז מחקר פרו דארוויניסטי באוקלנד, קליפורניה. המרכז עומד על כך שתורת התכנון התבוני היא דרך עדינה להחדרת דת לשיעורי המדע, שבתי המשפט הכריזו עליה כבלתי חוקתית. "המונח 'חוזקות וחולשות' הופץ בכל ארה"ב כסיסמא להכנסת הבריאתנות דרך הדלת האחורית" אמר מנכל המשרד יוג'ין סקוט בהופיעו בפני מועצת בתי הספר של טקסס.

הצעות דומות הוגשו או עומדות להיות מוגשות באלבמה, ארקנסו, פלורידה, ג'ורג'יה, מישיגן, מיזורי, אוקלהומה, ודרום קרוליינה, לפי גלן בראנץ', סגן מנהל המרכז הלאומי לחינוך מדעי. לדבריו, בשנה טיפוסית המרכז עוקב אחר כ-80 אירועים של פעילות בריאתנית בארה"ב ומחוצה לה" אמר בראנץ'.

הנושא לא עומד להיעלם, כתב ג'ון ווסט, עמית בכיר במכון דיסקברי במאי 2008. "אף כי הדארוויניסטים עושים את המיטב כדי לחסל ולנטרל כל מי שמעלה שאלות אודות הניאו-דארוויניזם, יש לנו עדיין חופש ביטוי והם אינם יכולים למנוע מבני אדם לשמוע אודות הויכוח בזירה הציבורית, לא חשוב כמה חזק הם ינסו."

לידיעה אודות המתרחש בטקסס באתר המרכז הלאומי לחינוך מדעי.

התמונה היא נחלת הכלל, מאחר והיא בת כ-500 שנה.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

13 תגובות

  1. מאיר:
    אתה חושב שללא ה"מוסר" של התורה כולם היו הופכים לרוצחים וגנבים.
    כנראה שזה בגלל שאתה מרגיש שללא התורה אתה היית הופך לכזה.
    בכך אינני יכול לחלוק עליך.
    טענתך הכללית, עם זאת, היא בבירור שגויה.
    יש המון אנשים חילוניים וכמעט אף אחד מהם אינו פושע.
    כנראה שבאופן פנימי ומהותי – כולם טובים ממך.

  2. סלח לי מאיר אבל איפה בדיוק רשום שאם היקום נברא ללא יד מכוונת צריך להיות רוצחים סדרתיים?
    האם אתה טוען שמי שהולך לפי דרכי הדת הוא אדם מוסרי יותר?
    האם אדם לדוגמא רבי – אשר תוקף את תלמידו (לא רק עם מקל על היד) הוא אדם מוסרי יותר בעיינך מכיוון שהוא הולך בדרכי הדת?

    אז תעשה לנו טובה ואל תכליל – לא כל מי שאינו דתי אינו מוסרי. ולא כל מי שדתי מוסרי.

    ובכלל היקום נברא עם יוצר (או יוצרת 🙂 בעזרתה של מפלצת הספגטי המעופפת, אשר יצרה את הכוכבים את כדור הארץ וכמובן בשביל להטעות את כולנו את המרק הבראשתי ברטוב בולונז.

  3. יש רק אפשרות אחת להיות כל כך טיפש ולהאמין בצורה כל כך עיורת שהיקום נברא לבדו פיתאום ככה מבלי יד מכוונת ומבלי בורא ויוצר.פשוט זו התורה הכי נוחה מותר הכל לנאוף לרצוח במידה ואפשר .לגנוב לרמות אין שום דבר שאסור שהרי אנחנו סוג של חיה ובטבע החזק מנצח אין כיף יותר מזה הכל הפקר וכו.

  4. אלוקים ריבונו של עולם ישמיד את כול הקופים בעולם
    בתגובה לכול מכחישי הבריאה
    ויגרום לכך שאותם מכחישי הבריאה במו ידהם יגרמו להשמדת הקופים.

  5. אתם עושים בלבול
    דארווין הוא שם של נחש
    אחד ממני הנחשים שהוגלה מלעלות לתיבת נוח
    ולא שרד את המבול הגדול

  6. מה כל-כך מדעי בלכנות צד כזה או אחר מטומטם ?
    הרי כל צד מתבצר בעמדתו ובטוח שהוא צודק.
    האם זה מעיד על כך שהצדק עימו ?

    כל ההתנהלות סביב השאלה הזו טיפשית ומיותרת.

  7. יש 2 סוגי בריאתנים, תחמנים שעושים מזה בוחטות כמו הרופא שיניים שיודע שרוב התמימים הדתיים יבואו אליו לטיפול, את אלו האמת לא מענינת בכלל. ותמימים מטומטמים שחוץ מלרחם עליהם ועל אלוהים אין מה לעשות איתם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן