סכנה משמים

בקהילת האסטרונומים מקווים שלסרט החדש של שפילברג, דיפ אימפקט אכן תהיה השפעה עמוקה על מקבלי ההחלטות כדי לפתוח במבצע "משמר החלל"

29/7/1998

מאת אבי בליזובסקי

ב-8 במאי יוצא לאקרנים בארה"ב סרטו החדש סטיבן שפילברג דיפ אימפקט, העוסק מזווית קולנועית בנושא אסטרונומי חשוב. ליאו בידרמן, נער בן 14(מגולם על ידי אליה ווד) גילה בטלסקופ הפרטי שלו אסטרואיד המתקרב לכדור הארץ. העיתונאית צעירה, תיא לרנר מגלה במקרה את קיומו של מבצע בינלאומי לטוס לאסטרואיד הזה, לנחות על פניו, ולשתול שם פצצת אטום רבת עוצמה שתסייע להסיט אותו ממסלול ההתנגשות. לאחר מכן יוצאת משלחת אסטרונאוטים והסרט עוסק בהם, כמו גם בהרהור הפילוסופי של אנושות העומדת על סף פסק דין מוות.

אזהרות על אסטרואידים המאיימים לפגוע בכדור הארץ מופיעות בקולנוע ובטלוויזיה מאז שנות השבעים, בעקבות ספרם של לארי ניבן וג'רי פרנל "פטיש השטן". גם ארתור סי. קלארק תרם את חלקו, כמו גם את המונח "משמר החלל" המתייחס לאנשים המחפשים אחר גופים כאלה, בסדרת ספריו "מפגש עם ראמא". אבל מסתבר שגם עשרים שנה של שטיפת מוח כזו לא סייעה לקידום החיפוש אחר גופים כאלה שנתון בעיקר בידי חובבים.

שניים מהחובבים הללו ארווין שומייקר ודוד לוי (הראשון נהרג לפני כשנה בתאונת דרכים בדרכו לחקירת מכתש פגיעה באוסטרליה)אף הוכיחו את הסכנה, כאשר גילו בזמן התנגשות כזו אך בכוכב לכת אחר במערכת השמש צדק. לקראת הפגיעה בשנת ' 94 הופנו כל הטלסקופים לעבר צדק והראו לכל מה עלול לקרות לכדור הארץ. כעת מטיל גם סטיבן שפילברג את כובד משקלו.

לדברי יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, יגאל פתאל, מרבית האסטרואידים מצויים במסלולים קבועים במרחב של בין מאדים לצדק, בערך כחצי מיליארד קילומטר מאיתנו. אולם בגלל משחקי כוח בין האסטרואידים, והשפעה של כוחות הכבידה של כוכבי הלכת, חלק מהם נזרקים אל תוך מערכת השמש הפנימית, ובתוך כך, חלק קטן מהם, נקלעים למסלול החוצה את מסלול כדור הארץ. חלקם אפילו מסתובבים סביב השמש כמעט חופף למסלול כדור הארץ סביבה. על אחד האסטרואידים הללו, ארוס נעשה לא מכבר סרט תעודי.

"כיום לא ידוע על אף אסטרואיד שמסלולו נ מצא בכיוון התנגשות עם כדור הארץ, זאת מאחר שכדור הארץ קטן מאוד יחסית לאורך מסלולו. אבל כנראה שיש אלפי אסטרואידים בגדלים של בין מאות מטרים לקילומטרים בודדים, שלא ניתן לגלות אותם באמצעות טלסקופ בצורה רגילה. כדי לגלות אותם בכל זאת, יש צורך לצלם את כל השמים בנסיון לצוד אותם. לאחר שבשנים האחרונות נתגלו מספר עצמים שחלפו בקרבה מאיימת לכדור הארץ. אחד מהם טוטאטיס (על שם אל המלחמה הגאלי) חלף לפני מספר שנים במרחק של כמה מאות אלפי קילומטר, שזה כמעט פגיעה.

למעשה האסטרואיד הזה חולף אחד לכמה שנים קרוב מאוד לכדור הארץ. הגילוי של האסטרואידים הללו הדליק שוב נורה אדומה, באשר לסיכוי הדי מוחשי שאחד מהם יפגע בעתיד בכדור הארץ, ואם הוא גדול מספיק, הוא יכול להביא לשואה דוגמת זו שהכחידה את הדינוזאורים לפני 65 מיליון שנים. "

ב-11 במארס ,98 נשלח חוזר על ידי איגוד האסטרונומיה הבינלאומי )IEU( המפיץ בדרך כלל את המידע באורח מקוון. בחוזר הזה, שמספרו 6837 דווח על גילוי של אסטרואיד XF11- 1997שנתגלה בדצמבר .'97

בחוזר נאמר כי האסטרואיד שקוטרו בערך קילומטר וחצי, יעבור ב26 באוקטובר ,2028 במרחק של פחות מ-400 אלף קילומטר מכדור הארץ, כאשר אין לשלול כלל אפשרות של פגיעה בכדור הארץ, כאשר תצפיות שנעשו לאחר פרסום החוזר, במארס, גילו כי הגוף יעבור כ-50 אלף קילומטר ממרכז כדור הארץ, כמעט בגובה לוויני התקשורת. לאחר הגילוי, התווסף הגוף הזה לרשימה של כמאה עצמים שהמסלולים שלהם נמצאים במעקב מתמיד עקב קרבתם המאיימת. כמובן שהתקשורת עשתה מטעמים מן הגילוי והכניסה את הציבור לפאניקה. התוצאה, אסטרונומים החליטו לנסות לחפש עקבות של האסטרואיד בצילומים שנעשו בשנים קודמות, כדי לחשב את המסלול ביתר דיוק. וכאשר הסתכלו אחורה על פלטות צילום ישנות, התגלו עקבות האסטרואיד בפלטת צילום משנת ,1990 ומדעני נאס"א חישבו את זמן המעבר אכן יתרחש ב 26 באוקטובר 2028 ובשעה 08.30 שעון ישראל, אבל התיקון הראה כי הוא יהיה בערך רק מיליון קילומטרים מכדור הארץ, כך שההסתברות לפגיע במעבר זה היא אפס. אגב, אם האסטרואיד הזה אכן היה פוגע, זה היה מביא לשחרור אנרגיה של מיליוני מגהטון וקרוב לוודאי שחלק ניכר מהאנושות היתה מושמדת.

ש: סרטים ואזהרות עיתונאיות נעשו כבר קודם, לשם מה היה צריך את שפילברג?

פתאל: "הסרט של שפילברג נעשה בתקציב אדיר ויהיה קשה להתעלם ממנו. מה ששפילברג מנסה לעשות, ביחד עם קהילת המדענים היא לבנות מצפים, כדוגמת זה שהחלנו להקים בגבעתיים, וגם אם יפגע אסטרואיד קטן, הנזק יהיה שווה ערך למאות מיליארדי דולרים אפילו יפגע באוקיאנוס. עלות הקמת מצפים כאלה, היא פחות מתעריף הביטוח של העסקים הנמצאים באזורי החופים שעלולים להיות מוצפים. הואיל והשאלה היא לא האם זה יקרה, אלא מתי זה יקרה, קהילת המדענים בסיוע של סלבריטאים כשפילברג, מנסים לזעזע את דעת מקבלי ההחלטות. יש לקוות שהקצאת משאבים, כמו גם כוח אדם מקצועי בתחום האסטרונומיה, יקדם את חקירת הגופים שעלולים להתנגש עם כדור הארץ."

"במצפה בגבעתיים הקמנו קבוצה בסיוע הציוד שכבר קיים במצפה (טלסקופ בקוטר 30 סנטימטר ומצלמת CCD משוכללת, שתפקידה לסקור באופן שיטתי את השמים), ואנחנו מבקשים לערוך בקיץ כינוס של כל המצפים הפעילים בארץ על מנת לשתף אותם בפרויקט ולהקים אצלנו במצפה מרכז מידע שירכז את כל המידע שנאסף בארץ בתחום זה. צריך לזכור שהיום ציד האסטרואידים מצוי בידי החובבים בעיקר משום שהציוד הנמצא היום בידי חובבים, משתווה לזה של טלסקופים גדולים בשנות השמונים ולכן ההשתלבות של חובבים בישראל ברשת העולמית המורכבת בעיקר מחובבים ומעט אסטרונומים מקצועיים היא חשובה."