התרעה על אסטרואיד מסוכן

אזהרה – אסטרואיד יתקרב לכדור הארץ קרבה מסוכנת באוגוסט 2039 נכון לעכשיו הסכנה לא גדולה, אך יש חשש שקרבה גדולה מדי ב-2027 תסיט את האסטרואיד למסלול התנגשות 12 שנים אחר כך עקיבא בר-נון פרופסור למדעים פלנטריים באוניברסיטת תל אביב קורא להמתין להמשך התצפיות

מאת אבי בליזובסקי

בתמונה, מסלול האסטרואיד (באדום) לעומת מסלול כדור הארץ

שנה לאחר התרעת שוא על סכנה של התרסקות צפויה של אסטרואיד בכדור הארץ בשנות העשרה של המאה הבאה, שוב מגיעה התראה דומה, הפעם בהסתייגויות רבות יותר, לעשור הרביעי של המאה ה.21

אסטרואיד שהתגלה בידי חוקרים בניו מקסיקו בתחילת שנת 1999 עלול להתקרב במידה מסוכנת לכדור הארץ באוגוסט .2039 המדובר באסטרואיד 1999 AN10 אך עד יוני הקרוב ניתן יהיה לדעת אם אכן יש ממש בהתרעה אז שוב יעבור האסטרואיד בקרבתנו וניתן יהיה לרענן את החישובים האסטרואיד התגלה ב-13 בינואר בידי קבוצת מדענים מMIT בפרוייקט – LINEAR ראשי תיבות באנגלית של NEAR ERTH REASERCH PROJECT ,LINCOLIN ב-13 בינואר מבסיס הטילים בניו מקסיקו. צוות לינאר ובראין מרסדן הציבו את הקורדינטות של האסטרואיד באינטרנט, כדי שאסטרונומים אחרים יוכלו לצפות בו. האסטרואיד התגלה במקרה, אומר גרנט סטוקס ממעבדת לינקולין בMIT המריצה את פרוייקט לינאר.. את מסלול ההתקרבות שלו חישב ופרסם בשבוע שעבר צוות של 40 אסטרונומים איטלקיים.

הסיכויים שהוא יפגע בכדור הארץ הם כרגע אחד למיליארד, והחודש שבו הוא יתקרב במיוחד הוא אוגוסט .2039 זאת לפי הנתונים הראשוניים, שמראים שבינתיים אין צורך להכריז על מצב חרום, אומר סטיבן קסלי Chesley מאוניברסיטת פיזה. הוא דיווח על כך ביום חמישי שעבר. (14 באפריל 1999) ואולם החוקרים האיטלקיים מראים כי האסטרואיד המדובר, יבלה לפחות את 600 השנים הקרובות במסלול החוצה את מסלולו של כדור הארץ, כך שהוא נשאר סכנה ארוכת טווח.

במחקרם המובא באינטרנט במלואו כותבים החוקרים האיטלקיים  כי כדור הארץ חולף די קרוב לאסטרואיד פעמים בשנה, אך אם האסטרואיד נמצא בנתיב התנגשות עם כדור הארץ או לא, תלויה במיקומו של האסטרואיד ביחס למישור המילקה (המישור שבו נמצאים כדור הארץ, הירח ושאר כוכבי הלכת בהקיפם ביחד את השמש). הפעם הבאה שהאסטרואיד יחצה את מסלול כדור הארץ באותו המישור ולא יהיה מעליו או מתחתיו תהיה בשנת .2027 ואולם בפגישה זו לא צפויה התנגשות ואולם האסטרואיד עלול לסטות ממסלולו ולחזור שוב לכמה נקודות מפגש אפשרויות.
“לאור הניסויים פיתחנו תאוריה, המאפשרת לחזות בהצלחה 25 חזרות של האסטרואיד לקרבת כדור הארץ עד שנת .2040 כמו כן זיהינו עוד שש התקרבויות שיהיו כתוצאה מהשפעת כוח המשיכה של כדור הארץ. רוב ההתקרבויות הללו לא יגרמו להתנגשות, למעט אחת שתתרחש באוגוסט .2039 הסיכוי להתנגשות כרגע הוא קטן מזה של פגיעה מאסטרואיד שלא נתגלה ביום נתון.בגלל ההתנהגות הכאוטית באופן קיצוני, אין שום דרך לגלות את כל ההתקרבויות הצפויות של אסטרואיד זה למשך יותר מכמה עשורים, אך המסלול ישאר בקרבה מסוכנת למסלול כדור הארץ למשך 600 השנים הבאות.

קבוצת המדענים שבראשה עמד אנדריאה מילאני מאוניברסיטת פיזה, חישבה ומצאה שהוא יחלוף בקרבת כדור הארץ בשנת .2027 הם לא היו בטוחים עד כמה קרוב, אבל הם אומרים שיש סיכוי קלוש שהוא יחלוף במרחק קרוב לתחום שדה המשיכה של כדור הארץ כדי לגרום להשפעה על מסלולו ואז הוא עשוי לשוב 12 שנים לאחר מכן להתנגשות קטלנית, ואולם, אי בהירות באשר למרחקו מכדור הארץ בשנת 2027 מגדיל את אי הודאות באשר לסיכויי פגיעתו בשנת .2039

אסטרונומים מכל רחבי העולם צפו באסטרואיד עד שהתרחק ונעלם ב-20 בפברואר, בהמשך מסלולו סביב השמש. הם מצפים לערוך תצפיות נוספות בחודש יוני כאשר שוב ניתן יהיה לראותו אותו. לדברי בריאן מרסדן, מומחה לעצמים קרובי ארץ באיגוד האסטרונומיה הבינלאומי., הדבר יאפשר קביעה מדויקת של מרחקו הצפוי בעת מעברו בשנת .2027 ובכך לנסות ולחשב את מידת ההשפעה שתהיה לכוח המשיכה של כדור הארץ על המשך מסלולו של האסטרואיד. לדבריו, אסטרואיד זה כבר מאיים על כדור הארץ כמה מאות שנים.
אף כי הסיכוי להתנגשות הוא די קטן, אומרים המדענים כי רצוי לדעת על כך משום שעצם בגודלו של 1999 AN10 עלול להרוג את כל היצורים החיים באזורים נרחבים בכדור הארץ ולשנות את האקלים שלו. לדברי עקיבא בר נון, פרופסור למדעים פלנטריים באוניברסיטת תל אביב, מדובר בהשערה לא מבוססת. אם יצליחו לבדוק את המסלול שלו בדיוק, אולי אפשר יהיה לקבל אינפורמציה יותר טובה. בינתיים אני ממליץ לא להתרגש.