סיקור מקיף

קיוריוסיטי מציין שנת מאדים שלמה לנחיתתו

במהלך 687 הימים שחלפו מאז נחיתתו הוא אחראי לתגלית לפיה בעבר זרמו מים באיזור הנחיתה, והתקיימו לפחות תנאים לחיים חיידקיים

תמונת "סלפי" של הרכב קיוריוסיטי בסוף אפריל 2014. התמונה הורכבה מעשרות תמונות שצילמה המצלמה שבקצה הזרוע הרובוטית של קיוריוסיטי. צילום: נאס"א
תמונת "סלפי" של הרכב קיוריוסיטי בסוף אפריל 2014. התמונה הורכבה מעשרות תמונות שצילמה המצלמה שבקצה הזרוע הרובוטית של קיוריוסיטי. צילום: נאס"א

רכב המאדים קיוריוסיטי ציין השבוע (24 ביוני) שנת מאדים שלמה ראשונה 687 ימים של כדור הארץ, והשיג את מטרתה העיקרית של המשימה – לקבוע האם על מאדים שררו תנאי סביבה מועדפים לחיים חיידקיים.

אחד הממצאים החשובים הראשונים של קיוריוסיטי לאחר נחיתתו על כוכב הלכת האדום באוגוסט 2012 היה ערוץ נחל עתיק באתר הנחיתה. סמוך אליו, באיזור המכונה 'מפרץ הסכין הצהובה' השיגו מדעני המשימה את מטרתם – לקבוע האם מכתש גייל אירח אי פעם צורות חיים פשוטות. התשובה "כן" הסטורי הגיעה משני גושי בוץ מאובנים שהרכב גילה באמצעות מערכו החפירה שלו. ניתוח הדגימות הללו חשף כי האיזור היה פעם קרקעית אגם שהכיל מים בטמפרטורות מתונות, המרכיב החיוני לחיים, וכן סוג של אנרגיה כימית שנעשה בה שימוש על ידי חלק מהחיידקים על כדור האר. אם חיו במאדים יצורים חיים זה היה בית טוב עבורם.

ממצאים חשובים נוספים שגילה קיוריוסיטי בשנת המאדים הראשונה שלו:
הערכת רמות הקרינה הטבעיות במהלך הטיסה למאדים ועל פני השטח של המאדים, שתספק מדריך לתכנון ההגנה הנדרשת למשימה מאויישת למאדים.

מדידת הגיוון באיזוטופים של היסודות באטמוספירת מאדים, המעידה כי מרבית האטמוספירה הקדומה של מאדים נלמה לחלל, ותחילה היו אלה האטומים הקלים שבקצה האטמוספירה שברחו. מדידות אחרות גילו כי באטמוספירה יש מעט מאוד מתאן, אם בכלל. גז זה חשוב משום שהוא מיוצר בעיקר בתהליכים חיים.

הקביעה הראשונה של גילו של סלע מאדימאי וכמה זמן הוא נחשף לקרינה המסוכנת. זאת במטרה לקבוע את קצב השחיקה של החומרים האורגניים בסלעים ובקרקע.

קיוריוסיטי גמע עד כה כ-8 קילומטרים מאתר הנחיתה והוא בדרכו להר שארפ, הר גבוה הנמצא במרכז מכתש גייל. נקודת הכניסה להר היא באמצעות פער ברצועת הדיונות הגובלת באיזור הצפוני של ההר הנמצאת כעת במרחק של כ-3.9 קלומטר ממיקומו הנוכחי של הרכב. המסלול החדש יגרום לקיוריוסטי לחצות קרקעות חוליות וסלעיו. לפני שיגיע אליהם תמפה חללית MRO של נאס"א את האיזור עבור מתכנני המשימה כדי שהללו יוכלו לבחור את הנתיב הבטוח ביותר.

לידיעה באתר נאס"א

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן