סיקור מקיף

קיוריוסיטי מציין שנה במאדים

“קיוריוסיטי נחתה בקרקעית של נחל עתיק או אגם במאדים” אומר גי’ם גרין, מנהל חטיבת המדעים הפלנטריים בנאס”א, בראיון ליוניברס טודיי.

תמונה זו מורכבת משבעה תצלומים של עדשת התקריב (telephoto-lens) הנמצאת בצידה הימנית של זרוע המצלמות (Mastcam) המותקנת על רכב המאדים קירויוסיטי ביום המאדימאי (סול) ה-343 לפעילות הרכב על מאדים. צילום:  NASA/JPL-Caltech/Malin Space Science Systems
תמונה זו מורכבת משבעה תצלומים של עדשת התקריב (telephoto-lens) הנמצאת בצידה הימנית של זרוע המצלמות (Mastcam) המותקנת על רכב המאדים קירויוסיטי ביום המאדימאי (סול) ה-343 לפעילות הרכב על מאדים. צילום: NASA/JPL-Caltech/Malin Space Science Systems

רכב השטח הרובוטי המתוחכם קיוריוסיטי חוגג שנה (ארצנית) על כוכב הלכת האדום מאז נחיתתו הדרמטית ב-6 באוגוסט 2012. בנאס”א מציינים שנה של גילויים מדעיים ובראשם אישושים לכך שמאדים יכול היה בעבר לתמוך בחיים, דבר שהוגדר כמשימה העיקרית של המתקן, אך הטוב עדיין לפניו.
“אנו יודעים כעת שבמאדים היו תנאים מועדפים עבור חיים חיידקיים לפני מיליארדי שנים” אומר המדען הראשי בפרויקט ג’ון גרוצינגר מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה בפסדינה.

מסלול הרובוט קיוריוסיטי במאדים בשנה הראשונה לפעילותו. צילום: נאס"א, JPL
מסלול הרובוט קיוריוסיטי במאדים בשנה הראשונה לפעילותו. צילום: נאס”א, JPL

“קיוריוסיטי נחתה בקרקעית של נחל עתיק או אגם במאדים” אומר גי’ם גרין, מנהל חטיבת המדעים הפלנטריים בנאס”א, בראיון ליוניברס טודיי.
קיוריוסיטי נע כעת לאבר הר שארפ, הר בגובה 5.5 קילומטרים השולט על מרכז אתר הנחיתה במכתש גייל ואשר הוא המטרה העיקרית של המשימה.
במהלך השנה הראשונה, שידר קיוריוסיטי למעלה מ-190 גיגהביטים של נתונים, ולכד למעלה מ-71 אלף תמונות, ירה מעל 75 אלף פעימות לייזר כדי לחקור את הרכב הסלעים והקרקע, וחפר בשני סלעים כדי לנתח את דגימות הקרקע שלו באמצעות שתי מעבדות כימיות שנבנו בקצה הטכנולוגיה SAM ו-CheMin.

“הנתונים מהמכשירים המתוחכמים על קיוריוסיטי מספרים לנו כי באיזור יכול היה להיות מאוכלס בעבר הרחוק של מאדים” אמר גרין. “זהו צעד חשוב לעבר הבנת ההסטוריה והאבולוציה של מאדים”. בשבוע שעבר, ב-1 באוגוסט או סול 351, הגיע הרכב למרחק נסיעה מצטבר של מייל אחד (1.6 קילומטר). הר שארפ נמצא עדיין במרחק של עוד שמונה קילומטרים.

“אנו נוסעים כעת באופן כללי לכיוון דרום מערב להר שארפ” אמר ג’ים אריקסון, מנהל פרויקט קיוריוסיטי מטעם JPL” אף הוא בראיון בלעדי ליוניברס טודיי. “אנו בוחנים כמה מסלולים אפשריים.”

בתשובה לשאלה כמה זמן יארך המסע להר שארפ, אמר אריקסון כי הוא מעריך שמדובר בעוד שנה.
“העלינו תוכנה חדשה המכונה autonav – קיצור של ניווט אוטונומי – על הרכב במארס 2013, הדבר יגדיל את יכולת הנהיגה שלו.”

לידיעה ביוניברס טודיי

2 תגובות

  1. ארצנית – כנראה צריך להיות ארצית ( ארץ) ולא כמו עצמוני – באופן עצמאי .
    יום טוב ולא למהר. קוצו של י’

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.