סיקור מקיף

מומחי תעופה וחלל: נאס"א מסתכנת באסון נוסף אם תקיים את תוכניתה לבצע ששה שיגורי מעבורת השנה

בינתיים קבעה נאס"א מועד חדש לשיגור המעבורת אטלנטיס – 24 בינואר, וביקשה מהצוותים המטפלים בתקלת החיישנים להתכנס לתאריך זה

נאס"א מתכננת להגדיל את מספר טיסות המעבורת בשנת 2008, במאמץ להאיץ את סיום הרכבת תחנת החלל הבינלאומית. הצהרה זו הביאה לדאגה בקרב מומחים עצמאיים החוששים שהגברת לוח הזמנים של צי המעבורות בן 27 השנים עלולים לגרום לאסונות כמו של הצ'לנג'ר והקולומביה.

נאס"א תכננה לבצע השנה ששה שיגורים – כפליים ממספר הטיסות בכל אחת מהשנתיים האחרונות – אך תוכנית זו כבר הפכה מורכבת בשל קרקועה של המעבורת אטלנטיס כתוצאה מתקלת חשמל חוזרת ונשנית.

באתר נאס"א נמסר כי בקרי הטיסה וצוותי הקרקע המטפלים במעבורת אטלנטיס התבקשו לעשות הכל כדי שהמעבורת תוכל להמריא ב-24 בינואר באיחור של חודשיים וחצי לעומת התאריך המקורי למשימה STS-122 במהלכה היא תעלה את מעבדת קולומבוס האירופית שתתחבר לתחנה ותאפשר הרחבתה. גם תאריך זה עדיין אינו סופי והוא עלול להשתנות בהתאם להתקדמות העבודות. מועד השיגור תלוי בין היתר בתוצאות מבדקים והתאמות שנעשו במערכת חיישני הדלק שבמכל הדלק החיצוני. במידה ויהיה צורך לדחות, מפעילה נאס"א חלון שיגור שייפתח ב-24 בינואר ויסתיים בשבוע הראשון של פברואר.

החיישנים חשודים בכך שהראו קריאות שגויות במהלך שתי נסיונות השיגור הקודמים של המעבורת, שהופסקו בשל תקלה זו. מהנדסים של נאס"א גם בחנו לבצע שינויים בחיישנים ובמחבר הדלק בין המכל ומנועי המעבורת כדי להבטיח את כשירות המעבורת לטיסה.

אף כי נאס"א החלה ליישם נהלי בטיחות נוקשים כתוצאה מאסון קולומביה, גרר לוח הזמנים הצפוף חשש כי סוכנות החל, הנתונה ללחצים תקציביים ופוליטיים עשלולה שוב למצוא את עצמה משחקת בגורל המעבורות, שגם ככה דרישות התחזוקה שלהן הן מהגבוהות המוכרות בעולם התעופה.

בכירי נאס"א עדיין בטוחים כי שלוש המעבורות שנותרו תוכלנה להשלים את 13 הטיסות שנותרו להרכבת תחנת החלל עד לסיום הפרויקט בספטמבר 2010. ביל גרסטנמאייר, העובד בתוכנית המעבורות מראשיתה וכיום מנהל מבצעי החלל המאוישים של נאס"א אומר כי הטסת המעבורות הוכיחה שוב ושוב כמה קשה לשגר בני אדם לחלל. ואולם, למרות גילן, המעבורות בטוחות כעת בשל הלקחים שנאס"א למדה, הן גם נמצאות במצב טוב, ותוכלנה אם צריך גם לטוס לאחר שנת 2010, ואולם הבעיה היחידה היא המגבלות הפיננסיות והלוגיסטיות הדרושות כדי להחליף את הצי בחלליות מדור חדש (אוריון), שתוכלנה להמריא גם לירח ולמאדים ולא להסתפק במסלול נמוך סביב כדור הארץ.

בראיון לוושינגטון פוסט אמר חבר ועדת החקירה לאסון קולומביה, פרופ' גו'ן לוגסדון מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון כי חובה על נאס"א למנוע בכל מחיר אסון נוסף שעלול לגרום להפסקת הטיסות המאוישות לחלל לשנים רבות, "כל פעם שאנו משגרים מעבורת אנו מסכנים את עתיד תוכנית החלל המאוישת, ככל שנקדים לעצור את הטיסות בכלים המסוכנים הללו כך ייטב לתוכנית החלל."

נאס"א לא הפנימה את אסון צ'לנג'ר ולכן נגרם אסון קולומביה
סקירה על פרויקט אוריון שיחליף את המעבורת

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

4 תגובות

  1. מותר לשאול אבל כשאדם שואל 500 שאלות כאלה, ודורש תשובות מידייות במקום לחפש אותן בויקיפדיה, זה כבר מוגזם. במקרה הפעם זו עוד שאלה סבירה. לפעמים השאלות היו כאלה שהתשובות שלהן היו בטקסט.
    אני מצטער אבל קשה לי גם לעבוד, גם להתנדב באתר וגם לטפל באנשים שמשעמם להם.

  2. הם שלחו להם יונת דואר, אבל היא לא הצליחה לטפס מעבר לאטמוספירה, אז הם שלחו מטוס וגם הוא לא הצליח, אז הם פתחו מקלט רדיו אבל הם ברחו להם אחרי עשר דקות, לכן הם נעזרו בלווין תקשורת אבל בגלל שאתה תפסת את הקו עם שאלות טרוויאליות הם גם לא יכלו ליצור קשר.

  3. שאלה לאבי עורך האתר קראתי באתר נאסא שסטונטים
    דיברו עים תחנת החלל כלומר עים הדיירים כיצד הם עשו זאת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן