התנגשות קוסמית אינה אלא אחיזת עיניים

גלקסיות המתחזות למתנגשות. צילום: מרכז מורשת טלסקופ החלל האבל

האם כך יראו גלקסיית שביל החלב שלנו וגלקסיית אנדרומדה השכנה בעוד ארבעה מיליארד שנים מהיום, כאשר הם יתנגשו זו בזו? לא ממש…

ייתכן ונראה לכם ששתי גלקסיות ספירליות אלה, שבתמונה, מתנגשות- כפי שצפוי לקרות בין גלקסיית שביל החלב לבין אנדורמדה- אך למעשה הן מופרדות זו מזו במרחק של 20 מיליון שנות אור.

תעלול זה של פרספקטיבה נובע מזה שאחת הגלקסיות קרובה אלינו יותר מהאחרת אולם אנו רואים אותם באותו כיוון. התמונה צולמה ע”י טלסקופ החלל האבל ושוחררה בימים אלה ע”י מכון החלל של בלטימור, מרילנד. התמונה מספקת לאסטרונומים הזדמנות לחקור את נתיבי האבק השחור יוצר-הכוכבים בגלקסיה הקדמית הקטנה יותר, גלקסיה NGC 1334A, משום שנתיבים אלה מוצללים בבירור על הרקע הבהיר מלא הכוכבים של הגלקסיה השנייה NGC 1334B.

האסימטריה הקלה של NGC 1334A עשוייה לנבוע ממפגש קדום עם גלקסיה אחרת, קטנה יותר, מחוץ לתמונה.

בהתבוננות מקרוב ניתן להבחין גם בתריסרי גלקסיות קטנות ומטושטשות ברקע התמונה, ממוקמות במרחקים של מיליארדי שנות אור מכדור הארץ.

1. זה לא אחיזת עיניים, זה לכל היותר אשליה אופטית, וגם זה בספק.

2. “המאמר” הזה בסך הכל בא לומר שלא כל תמונה של שתי גלקסיות שנראות ממוזגות או מתנגשות- זה אכן כך וזה נכון.

אבל יש הרבה מקרים ממשיים של שתי גלקסיות בשלבי התנגשות שונים, כפי שהובאו לא פעם באתר זה.

3. @יוסי גדר
    אתה נשמע טיפה כאילו אתה עלול להיות טרול אבל אענה לך ברצינות.

אין שום טעויות במה שכתבת, אבל גם אין בעיה. בתמונות לא רואים את הגלקסיה שלנו מבחוץ… רואים גלקסיות אחרות. אפשר לצלם אותן גם מהקרקע.
    הגלקסיה שלנו היא לא עצם מוצק שמסתיר מאיתנו את שאר היקום… ברוב הכיוונים אפשר לראות בין הכוכבים של הגלקסיה שלנו הרחק מעבר.

4. ירדה לי אבן מהלב ….אז אפשר לומר שנפטרנו מאסון גלקטי אחד ….כעת נותר להסיר אותה מעל כף הרגל שלי ….חחחח .
    נו באמת ,אם הם לא באותו מרחק והם לא קרבות זו אל זו ,מה הטעם לספר לנו את הסיפור הבידיוני הזה ?!
    חשבתי שמדובר באתר מדעי ולא בערב מספרי סיפורי סבתא.

5. יוסי – ראו ורואים צילמו ומצלמים עוד אי אלו גלקסיות… (מלבד אנדורמדה)

6. קראתי את המאמר על כך שהגלקסיות שביל החלב ואנדרומדה מתנגשות (או שלא מתנגשות). אבל יש כמה דברים שאני לא מבין. שביל החלב זו הגלקסיה שלנו. קוטר הגלקסיה (מהזכרון) הוא כ- 100,000 שנות אור. אז איך לעזאזל הצליח הטלסקופ על שם האבל לצלם תמונה שמראה גלקסיה אחת מאחורי גלקסיה שנייה? הטלסקופ הזה מסתובב (עדיין!) מסביב לכדור הארץ. המרחק שלנו מהשמש הוא כ- 8 דקות אור.
    אם זה לא נכון אני רוצה לראות הוכחה.