בית המחוקקים בארה”ב יאסור שיבוט בני אדם

מספר מחוקקים אמריקאים אמרו ביום רביעי כי הם ינסו להוציא אל מחוץ לחוק שיבוט בני אדם, לאחר שמדענים העלו את האפשרות כי השיבוט יצור תינוקות בעלי מומים. כמה מחברי בית הנבחרים אמרו כי הם מאמינים שהקונגרס צריך להטיל איסור מוחלט על שיבוט בני אדם. למרות הביקורת, שתי קבוצות הודיעו כי הן ממשיכות בתוכנית להשתמש בשיבוט בני האדם לזוגות חשוכי ילדים.

מומחה פוריות פאנוס זאבוס, העובד עם רופא איטלקי בניסיון לעזור לזוגות עקרים, אמר כי טכניקת השיבוט מתאימה לנסיבות אלה. זאבוס אמר כי הצוות שלו יוכל לבדוק את מצב העובר לפני שישתול אותו ברחם האשה, אבל חוקרים אחרים הטילו ספק באפשרות זו. צוותו של זאבוס מתכנן להשתמש באותן טכניקות שיבוט כמו אלה בהן השתמשו במקרה של הכבשה דולי. הצוות מסר כי הוא מקים פרויקט במדינה לא ידועה במזרח התיכון, רחוק מהישג ידו של החוק האמריקאי. יותר מ-700 זוגות כבר התנדבו להשתתף בפרוייקט.

אבל המחוקקים לא מרוצים מיוזמה זו, למרות הכוונות הטובות. “העדויות הקשות על המומים, עיוותים ומיתות שהתגלו בבעלי חיים משובטים מהוות אזהרה חריפה”, אמר הרפובליקאי ג'ים גרינווד.

קתרין זון, מנהלת המחלקה למחקר ביולוגי במינהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) אמרה כי המינהל יכול כיום לאסור ניסויים בשיבוט בני אדם מסיבות בטיחותיות. מי שייפר איסור זה צפוי להיקנס ב-100 אלף דולר ובשנת מאסר.

המחוקקים תומכים בהגברת סמכויות הממשלה בנושא. הדמוקרט פיטר דויטש, אמר: “חברי הוועדה בנושא מרגישים כי יש הסכמה כללית על כך שעלינו לאסור שיבוט בני אדם באופן חד משמעי ומוחלט”. הבית הלבן מסר כי הנשיא ג'ורג' בוש מתנגד לשיבוט בני אדם ומוכן לעבוד עם הקונגרס למען חקיקה בנושא. “הוא מתנגד לכך מסיבות מוסריות”, אמר דובר הבית, ארי פליישר.

חוץ מההיבט המוסרי מודאגים חלק מהמדענים מהסיכוי הגבוה לכשלונות ומומים שנצפו בחיות ששובטו, מאז החל עידן השיבוטים לפני ארבע שנים עם שיבוטה של הכבשה דולי. “רוב החיות המשובטות כל כך מעוותות שהן מתות מעט לאחר הלידה”, אמר אחד מיוצריה של דולי, רודולף ג'אניץ'. במאמר שפורסם ביום רביעי במגזין ,Science מביע ג'אניץ' התנגדות לשיבוט בני אדם, בעיקר בגלל שיעור הכישלון הגבוה ובגלל העובדה שהטכנולוגיה לאיתור חריגות גנטיות, בהן משתמשים באבחוני הריון שגרתיים, לא מסוגלת לאתר בעיות של תכנות אפיגנטי (התהליך בו מתפתח העובר מהחומרים שבביצה). תכנות לקוי עשוי לגרור ביטויים מעוותים של כל גן וגן, כפי שאכן רואים בבעלי החיים ששובטו עד כה.