השביט פאנסטארס ממשיך לנוע צפונה, עשוי היום להיראות מישראל לזמן קצר לאחר השקיעה בעין בלתי מזוינת

הראשון מבין שלושה שביטים בהירים הצפויים להופיע בשנת 2013 – פאנסטארס, החל בסוף השבוע להיראות בעין בלתי מזוינת לתושבי דרום ארה”ב, והיום הוא גם יראה בצפון ארה”ב ובישראל (קו רוחב 30 צפון ומעלה). ניתן יהיה לראות אותו נמוך בשמי המערב מיד לאחר השקיעה

הנחשה היכן ניתן לאתר את השביט PanSTARRS ב-12 במארס 2013 לאחר השקיעה. איור: דייויד אטקינסון, יוניברס טודיי
לפי דיווחים ממדינות דרומיות יותר, השביט Comet C/2011 L4 PanSTARRS נראה לזמן קצר ממש לאחר השקיעה בשמי דרום מערב. לפי אתר נאס”א, הוא צפוי היום (12 במארס) לעלות צפונה ולהיראות בעין בלתי מזוינת אם כי עדיין בשמי השקיעה גם לתושבים באיזורים צפוניים יותר.

השביט פאנסטארס הגיע לנקודה הקרובה ביותר שלו לשמש ב-10 במארס.
צופים בחצי הכדור הדרומי כבר נהנים מהשביט מזה מספר שבועות כאשר הגיעה לבהירות 6 בסביבות סוף פברוארה והחל במסעו הארוך צפונה.

השביט פאנסטארס מקיף את השמש במסלול שאורכו למעלה מ-160 אלף שנה במסלול כמעט ניצב לזה של מישור המלקה (84.2 מעלות). המשמעות היא שהוא נמצא למעשה בקו רוחב שמימי אפס, הקו בו תהיה השמש ביום השוויון ב-20 במארס) והוא צובר גובה לאיטו בערבים הבאים.

צופים בהוואי ובמקסיקו החלו לצפות בפאנסטרס בשבוע שעבר, והחלו גם דיווחים על תצפיות בדרום ארה”ב ממוצאי שבת (9 במארס).

בינתיים מדובר בגוף שנראה כמו כוכב רגיל עם זנב קטן דמוי מניפה. מדיווח של כותבת מאמר זה – דייויד אטקינסון מיוניברס טודיי נכון לסוף השבוע בפלורידה, ניתן היה לצפות בו רק באמצעות משקפות.

1. גם היום , 13 מרס, השביט לא ניצפה בלי מכשירים. צפיתי 35 דקות אחרי השקיעה עד 60 דקות אחרי השקיעה. בזמן הצפיה אובך כבד מעל הים בצד מערב ועננות קלה בנוסף.

2. כל זה בתקווה שענני האבק מהסהרה יתפזרו, או ישקעו, או יעופו להם למקום אחר.

3. היום , 11 מארס, כנראה לא ניצפה ללא מכשירים.

צפיתי היום בפרק הזמן בין 35 דקות עד 60 דקות לאחכ השקיעה למקום בו הוא אמור היה להראות. לא ראיתי כלום.

4. האם כמה שעות אחרי השקיעה עדיין יהיה ניתן לראות אותו ?