סיקור מקיף

ספקות באשר לטיב הניתוח הממוחשב שקבע שאין סכנה להנחית את המעבורת

 נאסא הסתמכה על ניתוח ממוחשב פגום באשר לפגיעת השברים במעבורת קולומביה, וחסמה את אפשרויות התקשורת של המהנדסים שביקשו תמונות של המעבורת במסלול


באחת מהביקורות החדות ביותר שנשמעו בוועדת החקירה מאז החלה לחפור בנסיבות האסון, אמר היו"ר הארולד גהמן כי המודל הממוחשב שבו נעשה שימוש להערכת הנזקים שנגרמו לקולומביה מנוון ולא היה מסוגל לשמש לחיזויי בטיחות.
האסטרונאוטית לשעבר סאלי רייד, חברה חדשה בצוות, אמרה כי אי אספקת התמונות מלווינים צבאיים נראה כמו כשל עצום בתקשורת בתוך נאס"א. הניתוח בוצע על ידי קבלנית המשנה נאס"א – חברת בואינג, במהלך המשימה ובמסגרתו בוצעה הערכה האם נגרם נזק משמעותי לכנף השמאלית בידי רסיס של קצף שנפל ממכל הדלק החיצוני במהלך השיגור. המסקנות היו שמעט מאוד נזק נגרם ומסקנות אלה סיפקו מרכיב חשוב באמונה של נאס"א לפיה יחזרו שבעת האסטרונאוטים בבטחה לכדור הארץ. ואולם במודל האנליטי הזה לא מעשה שימוש מעולם במהלך טיסה אמיתית" אומרת רייד.
גהמן תיאר את המודל כגליון נתונים, לא ככלי תכנון ממוחשב, ואמר כי הוא מבוסס על ניסוי של רסיסים קטנים בהרבה – לא משהו המתקרב למשקל של קילוגרם שפגע בקולומביה 81 שניות לאחר השיגור.
גהמן אומר כי אף כי במבט לאחור התברר שהניתוח היה שגוי, אין פירוש הדבר שתהליך קבלת ההחלטות בגינו היה שגוי בזמנו.
המהנדסים שהסתמכו על הניתוח במהלך הניסוי הדגישו שהם זקוקים לנתונים נוספים, אומרת רייד. הם ביקשו מפקידי נאס"א תמונות של המעבורת במסלול אך אלו לא צולמו מעולם.

בחודשיים מאז האסון, תשומת הלב התמקדה בגושי הקצף הללו כחשודים העיקריים לגרימת הסדק בכנף השמאלית של הקולומביה. סרט וידאו שצולם בעת השיגור ואשר הראה את הפגיעה בכנף לא היה ברור דיו. המהנדסים זקוקים לדעת יותר על המהירות והמיקום של פגיעת גושי הקצף ועל גודל הקצף עצמו, כדי להעריך נכון את הנזק הפוטנציאלי. "אם היו ניתנים להם נתונים טובים להתחיל איתם, הם היו יכולים לתת תשובה" היא אמרה לכתבים. "ואולם לא היתה מספיק אינפורמציה, כך שאתה מבקש מהם לחזות שמשהו עומד לפגוע אך אינך יכול לאמר להם כיצד זה התחיל. "כל הדברים הלא ידועים הובילו לכל הקבוצה לאמר: תנו עוד נתונים, תנו לנו תמונות".
רייד אומרת כי הדרישה לתמונות הופיעה בפגישה שנערכה ב-21 בינואר – חמישיה ימים לאחר שהקולומביה נפגעה מהקצף.
בתארה את חוסר התקשורת, רייד אמר כי "קבוצה אחת אמרה בואו נמתין עד שהניתוח יושלם ואז נראה אם נצטרך תמונות" ואז הדבר פורש כ "לא יהיו תמונות"". זה סיפור מורכב, זו רשת שלמה של תקשורת המבוססת על פרשנות במקום על עובדות.
לדברי רייד, רשת זו הגיעה עד לאסטרונאוטים על סיפון הקולומביה, שקיבלו את מסקנת המהנדסים לפיה לא צפויה להם סכנה במהלך החדירה לאטמוספירה ב-1 בפברואר. מסקנה זו, בידי מהנדסי בואינג, לאחר שבוע של ניתוחים התקבלה למעשה על ידי כולם.
ואולם מהנדסים אחרים של החברה העידו מוקדם יותר ביום שלישי כי שכבת הבידוד החיצונית של המעבורת מעולם לא תוכננה לעמוד בפני פגיעות חזקות יותר מאשר אולי חרקים או גשם – בודאי לא חלק באורך של יותר מחצי מטר של קצף מוקשח.
בעדויות של מהנדסים והערות של חברי הוועדה חשפו תרבות לפיה בעיות מתקבלות לאורך הזמן בגלל שהן לא עלו עד כה בחיי אנוש.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן