סיקור מקיף

שנה לאסון קולומביה: חבר קונגרס מציע לנאס”א לחזור לקפסולות חלל חד פעמיות

 נאס”א צריכה לחזור לשיגור אסטרונאוטים בקפסולות מהר ככל האפשר. כך אמר חבר קונגרס אמריקני שקרא לייצר חלופות זולות ובטוחות לחלליות המכונפות מסוגה של המעבורת

  נאס”א צריכה לחזור לשיגור אסטרונאוטים בקפסולות מהר ככל האפשר. כך אמר חבר קונגרס אמריקני שקרא לייצר חלופות זולות ובטוחות לחלליות המכונפות מסוגה של המעבורת.
“אני צופה שבסופו של דבר יבחרו בתכנון עם קפסולות בליסטיות” אמר חבר בית הנבחרים דייב וולדון, רפובליקני החבר בכמה ועדות רלוונטיות לתחום החלל ומייצג מחוזות בפלורידה הכוללות גם את קייפ קנוורל, נמל החלל של ארה”ב.
בפרישתו את חזון החלל שלו, אמר הנשיא בוש כי נאס”א צריכה להוציא לגמלאות את צי המעבורות עד שנת 2010, עם השלמת תחנת החלל הבינלאומית. זה יהיה הצעד הראשון במסע בן עשור לעבר המאדים.
התוכנית של בוש מציבה פער של ארבע שנים בין סיום תוכנית המעבורות וניסוי ספינת ירח חדשה ב-2014. התוכנית גם לא מסרה כיצד יעלו אסטרונאוטים לתחנת החלל וירדו ממנה לאחר שנת 2010, או כיצד הם יוכלו להתפנות במקרה חרום.
“מנקודת המבט הכלכלית, הגיוני לייצר כלי שימשיך את התמיכה בתחנה, אך גם יהיה גמיש כדי לטוס לירח.” אמר וולדון.
“אין לך צורך בכנפיים ובגלגלי נחיתה אם אתה נוסע לירח. חד וחלק. זה רק מוסיף משקל ופוטנציאל לכשלון מיותרים”, אומר וולדון.
משקיפים רבים ציפו כי בוש יקרא להחלפת המעבורות בקפסולות דמויות אפולו. כאשר בוש לא הזכיר את הקפסולות הללו, ומנהל נאס”א שון אוקיף אמר מאוחר יותר כי הסוכנות חייבת “לשמור על ראש פתוח” בתכנון, הם השאירו רבים בתהיה האם ויכוח פנימי בנאס”א משבש את התוכנית.”
“אמנם הנשיא לא נכנס לפרטים אבל אם תקראו בין השורות, תראו שזה סוג הכלי שנסיים איתו”. אמר. במהלך השנים היו לנאס”א שלושה דגמים לייצור מחליף למעבורות. כל השלושה כללו חלליות מכונפות וכולם נפסלו עוד לפני שהגיעו לשלב טיסות הניסוי.
בביקורתה על הנהלת נאס”א קבעה וועדת החקירה לאסון קולומביה לעצור את פיתוח החלליות החדשות עד שתותאם להן משימה. מרבית מהנדסי האווירונאוטיקה מסכימים כי לחלליות מכונפות יש ערך קטן מאוד מחוץ למסלול ארץ נמוך, שבו ממלאות המעבורות את התפקיד היחיד של התוכנית המאויישת האמריקנית במשך למעלה מעשרים שנה.

תומכי הקפסולות אומרים כי יהיה צורך בהרבה פחות מחקר ופיתוח. “אנחנו יודעים את המדע וההנדסה של כל אלה”, אומר וולדון. “זה עבד בשנות הארבעים, החמישים והשישים. אין צורך בהשקעה של מיליארדי דולרים כדי ללמוד את ההנדסה.”
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.